Hej vi har lagt 70 kvm trall med bangkirai runt en pool. Kvistfritt och hårt virke, röd brun aktigt. Vi var inte nöjda och har reklamerat ca 1/3 av virket pga sprickor och annat. Efter en del diskussioner fick vi nya brädor men det satt långt inne. Vi ville egentligen ha allt nytt. Leveransen av bankirai kommer via k-rauta från Kärnsund i Mölndal, som i sin tur importerar från Indonesien. Problemet är att de gamla brädorna ca 2/3 är fulla av stickor och jag vet inte om jag ska slipa allt med golvslip eller olja in allt en gång till med Kina olja. Våra gäster som är här och badar ibland får stickor i fötterna och så kan man inte ha det. Vi får också stickor i fötterna men det är en annan fråga.
Min fråga till gruppen är om någon annan också har problem med trall av bangkirai? Är det stickor i brädorna pga dålig hyvel. Vad kan jag göra?
K-rauta tar inte tillbaka all trall, och den firma som har lagt virket och som vi har köpt genom vill heller inte göra nåt mer. Det känns som om vi sitter med svarte Petter på hand.

Håller på att lägga bangkirai på vår altan och har också blivit besviken över att det redan är så mycket små stickor i materialet. Funderar på om det kanske hjälper att då och då dra över trädäcket lite lätt med sandpapper på ett skaft. Har reklamerat ca 10% av materialet pga av skador och ytterligare 10% har jag lagt undan då de varit lite fula. Skulle inte välja bangkirai igen pga av stickorna. :-(

• Gilla
Michael Hübbert
  • Laddar…
A Anders Gadden skrev:
Håller på att lägga bangkirai på vår altan och har också blivit besviken över att det redan är så mycket små stickor i materialet. Funderar på om det kanske hjälper att då och då dra över trädäcket lite lätt med sandpapper på ett skaft. Har reklamerat ca 10% av materialet pga av skador och ytterligare 10% har jag lagt undan då de varit lite fula. Skulle inte välja bangkirai igen pga av stickorna. :(
Ojdå men samtidigt intressant att det är fler som har samma problem. Jag har skrivit till kärnsund för att höra vad de tycker jag ska göra och framförallt vad de tänker göra.
Vi betalade 60 tkr för 70 kvm och förväntade oss bättre virke. Nu ligger det på plats och svårt att göra nåt. Vi reklamerade 33 % och dessa nya brädor är klart bättre än de gamla.
Jag letar inte syndabockar men vi måste göra nåt åt trallen, frågan är bara vad.

Hej alla, nu fick jag svar från kärnsund. Säljaren tycker att jag ska slipa trallen. Det är normalt med stickor i brädorna, även missfärgning och sprickor är normalt. Brädorna har transporterats lång väg från Indonesien och hit. Det framgår, enligt säljaren, av deras broschyr hur trall ska behandlas och hur den kan se ut.
Jag tycker det är ett märkligt svar då de provbitar vi fick kolla på vid beställningen hos K-rauta inte alls var stickiga eller hade missfärgningar. Det känns som om vi har köpt "grisen i säcken" och nu får vi fixa det egen hand.

M Michael Hübbert skrev:
Hej alla, nu fick jag svar från kärnsund. Säljaren tycker att jag ska slipa trallen. Det är normalt med stickor i brädorna, även missfärgning och sprickor är normalt. Brädorna har transporterats lång väg från Indonesien och hit. Det framgår, enligt säljaren, av deras broschyr hur trall ska behandlas och hur den kan se ut.
Jag tycker det är ett märkligt svar då de provbitar vi fick kolla på vid beställningen hos K-rauta inte alls var stickiga eller hade missfärgningar. Det känns som om vi har köpt "grisen i säcken" och nu får vi fixa det egen hand.
Hej! Kan du ta bilder på hur det ser ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.