2 362 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Konstruktionsritningar och kontrollplan
Hej!
Håller på och ska söka bygglov för ett 70m² garage med nockbalk. Jag har ritat situationsplan, planlösning, fasadritningar och sektionsritning själv. Om jag lämnade in en vettig kontrollplan samt konstruktionsritning/beskrivning så skulle jag kunna klara mig utan kontrollansvarig.
Söker lite tips på vad jag ska ta med i kontrollplanen samt hur jag ska beskriva konstruktionen på ett enkelt men proffsigt sätt.
Beräkning av nockbalk och takåsar tänkte jag ta från byggbeskrivningar.se
Håller på och ska söka bygglov för ett 70m² garage med nockbalk. Jag har ritat situationsplan, planlösning, fasadritningar och sektionsritning själv. Om jag lämnade in en vettig kontrollplan samt konstruktionsritning/beskrivning så skulle jag kunna klara mig utan kontrollansvarig.
Söker lite tips på vad jag ska ta med i kontrollplanen samt hur jag ska beskriva konstruktionen på ett enkelt men proffsigt sätt.
Beräkning av nockbalk och takåsar tänkte jag ta från byggbeskrivningar.se
Ja när det var större än 50m2. Men jag tyckte det inte borde behövas och det var då dom kom med mot förslaget att jag skulle fixa bra konstruktionsritningar och kontrollplan.
Märkligt men fråga om detta räcker
Förslag till enkel kontrollplan
När projektet är avslutat ska jag som byggherre intyga att åtgärd är utförd i enlighet
med givet lov och startbesked samt i enligt med gällande Plan- och Bygglag
Förslag till enkel kontrollplan
När projektet är avslutat ska jag som byggherre intyga att åtgärd är utförd i enlighet
med givet lov och startbesked samt i enligt med gällande Plan- och Bygglag
Tack det kan ju vara värt ett försök. Får försöka beskriva hur jag tänkt bygga och vilken dimension det blir på virke m.m och hoppas dom köper det.
Klicka här för att svara