Artikelkommentarer
Anders_Nilsson: Sverige borde söka EU-bidrag så att varje villa kan få 200kvm solceller att sätta på väggen så vinkeln blir bra när vi behöver elen dvs på vintern. Bygglovsregler kan uppdateras så att detta inte kräver bygglov. Men det är likafullt ekonomiskt vansinne. Solceller fungerar i södra Europa men vi behöver bergvärme.
Klass0n: Är det någon som vet hur det gick med ursprungsfrågan? Blev muren flyttad?
Appendix: Läcker bastun borde man kanske täta den? *bada dish*
50thomas: [citat] Lockande med trägolv. Vad är din erfarenhet nu? Har du lagt och använt trägolvet?
Attitudeswe: Min pump är en 16år gammal MSZ-FD35VA som jag optimerar mha en Sensibo wifi till IR pryl och ett egenskriven python script. Förbättrat varmvatten styrningen inför denna vinter (varmvatten hamnar under beteende) [bild] April var första månaden med förbättrad styrning av varmvattenet. 930kWh till huset (exkl bil) fördelade sig såhär gynnsamt för timpris (tar hänsyn till effekttaxa):
bakterie: Jag gör en bump på denna tråd. Jag håller på att kika på att kanske installera en Easee Charge Up vid fjällstugan och snubblade då över att ESV i början av oktober har avslutat ärendet med Easee: https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2025/arendet-med-easee-laddbox-ar-nu-avslutat/
BJohan: Ja, innan beslut från ARN. I min anmälan bad jag att de skulle åtgärda anläggningen så att den skulle ge den produktion de beräknat eller kompensera mig enligt tidigare beslut från ARN i annat ärende. De valde det senare. Grejen är också att de flesta träd som skuggar står på grannens tomt, så det skulle nog bli ganska komplicerat att ta ned så mycket träd som krävs.
Magnus E K: Som sagt, en solcellsanläggning är inget man vill ha på villataket ens om man får den gratis.
nikasp: [citat] Bauhaus och Hornbach tycker jag är bäst. Beijer är idiotdyra för en privatperson så där går det inte att handla och Byggmax har så begränsat sortiment så där har jag nog inte varit på 1-2 år nu. Har alla nära.
pmd: Min felaktiga rättelse berodde på att jag var för trött för att uppfatta att jag inte hade gjort ett grammatiskt fel. :-) "En" i "en suite" är ju inte en artikel.
villanybörjare: [citat] Hej, undrar om ni är fortsatt nöjda med er gröna marmor ( verde Guatemala) i hallen eller om ni skulle rekommendera något annat såhär ca 4 år senare? Vi funderar på att köpa det till hallen som övergår i tvättstugan.. så samma golv i båda rummen. Har det blivit många repor och hur har ni behandlat marmorn- bara såpavatten? Eller även polerat? Tack
Lesserwisser: [citat] Med en geigermätare mäter man gammastrålning. Radon är alfastrålning. Med en geigermätare kan du se om du har blåbetong (som avger både alfa- och gammastrålning), men du kan bo i trähus och ha skyhöga värden från marken. Ju porösare marken är, desto mer radongas får plats mellan partiklarna och gasen blir mer lättrörlig. Rullstensåsar brukar kunna vara värst och lera
karlmb: [citat] https://www.placera.se/nyheter/basta-investerarna-koper-buffetts-aktie-och-saljer-plejd-2025-10-09
Redaktionen: Vill du bygga till huset men vet inte hur? Denna fredag inspireras vi av 6 spännande tillbyggnader på hus som ligger till salu för tillfället. Vissa är i modern stil, medan andra valt att bygga till i det ursprungliga husets byggnadsstil. Du kan läsa artikeln här: 6 spännande tillbyggnader till salu - från tradition till modernt
merbanan: Gällande SE1 och SE2 så stämmer det att det nog inte är ekonomiskt att investera i vare sig solceller eller batterier där. Min tes är att SE3 och SE4 kan vara lönsamt för batterier om man redan har solceller. Gällande antalet cykler så är min poäng att vi kan räkna på 20år istället för 10år, inte att man alltid måste cykla det varje dag. Kalkylen håller om installation av
Mawe85: [citat] Spelar ingen roll om man har råd eller inte för distansavtalslagen ska gälla.
Jonahsöder: Vad gäller för attefallshus utanför detaljplanerat område men inom sammanhållen bebyggelse i de nya reglerna?
sjoelund: [citat] Och efter att behövt betala det första vitet kan det komma ett nytt föreläggande. Så det kan bli ännu dyrare om man vägrar...
lbgu: [citat] Eller så vill de återskapa våtmarker. Det är ju populärt idag.
Anonymiserad 382478: [citat] Härligt! Kul med solel. Solcellsinstallatören bör väl hålla sig till solceller inte ytskikt på tak men det är väl klart. Alla ser en chans till merförsäljning.
Trolltomte: [citat] Precis, men jag tvivlar på att någon lag eller något land eller ens kontinent kommer lösa sport-frågan, men de kan lyckas med streaming av allt annat. För en film eller tvserie kan man alltid se igen, men fotbollsmatch eller någon annan sport, det är kanske mindre än 1% som kollar på det efter att det skett. Streaming och FIFA går inte ihop även om det är lagligt. Märkligt
Alfredo: [citat] Ja rättsväsendet effektiviseras onekligen om vi struntar i besvärliga saker som domstolar och lite godtyckligt straffar folk utifrån uppmålade bilder i tidningsartiklar...
Redaktionen: Höga försäljningsvolymer men långa ledtider, präglar bostadsmarknaden just nu. Du kan läsa artikeln här: Försiktig husmarknad i september
Kvackatore: En till bostad med torn, med tillhörande klockspel. https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/vastra-gotaland/kungalv/romelanda/norrmannebo-610/ [bild]
banjoragge: Mycke nu... Man kan göra enkla schablonberäkningar och man kan försöka att göra exakta kalkyler på sina kommande energikostnader. Det senare lär inte lyckas. Jag summerade hushållets totala energikostnad med dåvarande elförbrukning och bensinbil. Efter installation av solceller och batteri jämförde jag med vad jag har för totalkostnad för hushållets el och laddning för ca 1500 mil
måns hagberg: Sten Samuelson var på många sätt en frifräsare inom modernismen, introducerade lutande fasader (fast som utanverk, heltäckande balkongfasader) och svängda former som i Ullevi. Men spröjsade fönster var helt tabu, kan inte tänka mig att Samuelson använt sådana.
Dowser4711: [citat] Mja, hade jag varit hemma kunde jag ha öppnat dörren, men tror nästan att det hade gått sämre, då jag nog hade avfärdat grannarnas farhåga om brand. När allt var klart och släckt var allt som syntes inomhus två små fläckar med svedd tapet. Resten av branden var i väggen upp mot vinden. Brandkåren bedömde det som att det var ungefär 10 minuter kvar till övertändning, så
Maggang-a: [citat] Det är grannhuset. Det renoverades upp runt år 2000 för att likna de 2 som stod där från början. Det byggdes 2 hus av 2 byggare år 1907, av det material som de använt till att bygga Gustaf Adolfskyrkan i Borås. Byggarna byggde således 2 likadana hus, som sedan köptes upp av "Lyckebomor" som hade husmodersskola i ena huset och vävskola i det andra. När hon sålde så köpte
Pligg85: [citat] Betala för försäkring? Jag tyckte marknaden var helt för billig fast orosmolnen hopade sig så det var ganska självklart att låsa innan skiten gick upp. Vi tillhör dem som amorterar och när tioåringen går ut är lånet också borta. Vi behöver minusränta idag och resterande 6år till för att det var ett dåligt beslut att binda då med facit i hand.