15 360 läst ·
220 svar
15k läst
220 svar
Skärpta lagar mot ip-tv kan bli verklighet
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Mjo,tyvärr är det så men jag tänker att det inte är så konstigt. Man biter inte den hand som föder en .........Mats-S skrev:
Mycket bra inlägg, bästa i hela tråden, fakta utan trams 👍
Det skulle vara välgörande om alla journalister kunde ägna några minuter åt att lära sig vad det här handlar om så att dom då kan ställa relevanta motfrågor i ämnet när man intervjuar makthavarna mm. Idag är det bara "goddag yxskaft" i deras intervjuer i det här ämnet ...
Men det är onekligen lite intressant att dom flesta verkar köpa lobby-maskinens mantra om att "göda organiserad brottslighet" utan att en enda motfråga ställs. Det har liksom blivit en sanning bara sådär. Men visst, dom som organiserar den illegala iptv'n är väl per automatik brottslingar, oklart hur organiserade dock. Men det är ett narrativ som passar bra i det rådande samhällsklimatet med gängkriminalitet etc. oavsett hur korrekt det är.
Man vill gärna ge sken av att iptv är samma lika som "barnsoldater" i gängens ledband.
Som sagt, piratkopiering och dyl. upphovsrättsbrott har förekommit minst sedan 70-talet. Ända sedan man spelade av kompisarnas vinylskivor på kassetband, kopierade datorspel med hjälp av dubbeldäckare o.s.v. och man kommer aldrig helt bli av med fenomenet. Nu har internet varit en del av människans vardag i några decennier men likt förbannat har dom berörda branscherna inte kommit längre. Istället för att tillgängliggöra, förenkla och öka valfriheten har dom olika jättarna valt att paketera innehåll och låsa upp kunderna. Det finns förstås många olika anledningar till varför rättigheterna kostar så mycket som t.ex. en genomkorrupt fotbollsvärld med FIFA i toppen men det är en annan diskussion.
Det finns bara en part som verkligen kan komma tillrätta med den storskaliga illegala iptv'n och det är branschen d.v.s. rättighetsinnehavarna själva.
Finns kriterier för vad som är organiserad brottslighet. Vilka av dessa är det du inte tror uppfylls? Eller tycker du att de borde kalla det något annat bara för att det finns risk att folk blandar ihop det med gängkriminalitet och barnsoldater?B Bästerortarn skrev:Mjo,tyvärr är det så men jag tänker att det inte är så konstigt. Man biter inte den hand som föder en .........
Men det är onekligen lite intressant att dom flesta verkar köpa lobby-maskinens mantra om att "göda organiserad brottslighet" utan att en enda motfråga ställs. Det har liksom blivit en sanning bara sådär. Men visst, dom som organiserar den illegala iptv'n är väl per automatik brottslingar, oklart hur organiserade dock. Men det är ett narrativ som passar bra i det rådande samhällsklimatet med gängkriminalitet etc. oavsett hur korrekt det är.
Man vill gärna ge sken av att iptv är samma lika som "barnsoldater" i gängens ledband.
Som sagt, piratkopiering och dyl. upphovsrättsbrott har förekommit minst sedan 70-talet. Ända sedan man spelade av kompisarnas vinylskivor på kassetband, kopierade datorspel med hjälp av dubbeldäckare o.s.v. och man kommer aldrig helt bli av med fenomenet. Nu har internet varit en del av människans vardag i några decennier men likt förbannat har dom berörda branscherna inte kommit längre. Istället för att tillgängliggöra, förenkla och öka valfriheten har dom olika jättarna valt att paketera innehåll och låsa upp kunderna. Det finns förstås många olika anledningar till varför rättigheterna kostar så mycket som t.ex. en genomkorrupt fotbollsvärld med FIFA i toppen men det är en annan diskussion.
Det finns bara en part som verkligen kan komma tillrätta med den storskaliga illegala iptv'n och det är branschen d.v.s. rättighetsinnehavarna själva.
Är verkligen hela fotbollsvärlden genomkorrupt?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Läsförståelse?asdf123 skrev:
Det är inte jag som driver narrativet som jag beskrev i inlägget, det är inte jag som bör kunna backa upp påståendet. Det är inte jag eller någon Svensson som ska ställa dom dom svåra frågorna, det är journalisterna.
Jag tror ingenting. Men "Men visst, dom som organiserar den illegala iptv'n är väl per automatik brottslingar, oklart hur organiserade dock." var kanske svårt att förstå?
Stora delar är det ja. Men återigen ..... läsförståelse!
Det argumentet har man hört ofta, även på thepiratebay dagar.B Bästerortarn skrev:Mjo,tyvärr är det så men jag tänker att det inte är så konstigt. Man biter inte den hand som föder en .........
Illegal IPTV eller andra upphovsrättsbrott spelar inte enligt samma regler som andra, de är inte på samma spelplan. Har de en kundtjänst? Hur många tar sin iptv-kille till ARN? Begär pengarna tillbaka för strömmen hackade? En laglig operatör får dras med allt det och mycket mer, vilket ökar kostnaderna enormt.
Rättighetsinnehavarna kan inte förändra konsumentlagen i många länder.
Du finner det intressant att de flesta köper "lobbymaskinens" mantra om organiserad brottslighet. Då är det väl inte konstigt att jag ställer några frågor gällande varför du tycker det? Speciellt när jag själv inte ser det orimliga i det.B Bästerortarn skrev:Läsförståelse?
Det är inte jag som driver narrativet som jag beskrev i inlägget, det är inte jag som bör kunna backa upp påståendet. Det är inte jag eller någon Svensson som ska ställa dom dom svåra frågorna, det är journalisterna.
Jag tror ingenting. Men "Men visst, dom som organiserar den illegala iptv'n är väl per automatik brottslingar, oklart hur organiserade dock." var kanske svårt att förstå?
Stora delar är det ja. Men återigen ..... läsförståelse!
Du var en tröttsam jäkel! Är du sosse också?😂R RoAd skrev:Det där var väl ganska ogenomtänkt? Du menar alltså att det är omöjligt att instifta nya lagar? Någon måste vara den första att bli fälld för något.
Aha, det klassiska "varför tar du mig för fortkörning när det finns bankrånare". Ganska tröttsamt argument.
Och om du är så mot gängkriminalitet så förstår jag inte varför du håller på att försvara att organiserad brottslighet får inkomster genom att sälja TV de inte har rättigheter till.
Nej. Du jämförde IPTV med att man skulle höra att grannen spelar musik. Det är inte att ha koll.
”Buuhuu, rättighetsinnehavarna och de stora bolagen vill ha för mycket betalt så mitt CSN/soc-bidrag/a-kassa räcker inte till all streaming jag behöver. Så kan jag betala mindre och få allt så är det inte kriminellt.”J JB581 skrev:
Undrar vem som är sosse…
Inte jag i alla fall! Har aldrig haft CSN, aldrig soc-bidrag och aldrig A-kassa. Typiskt sosse,svar, Snikholt.😂😂S Snikholt skrev:
Ett sätt att dra in pengar, så klart det lockar regeringen…
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 326 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 326 inlägg
Och faktum är att indirekt var det The Pirate Bay som såg till att vi fick ordning på musikstreamingen så att vanliga konsumenter mha Spotify kunde streama musik lagligt till överkomliga priser.T Trolltomte skrev:
Hoppet står nu till att "illegal" IP-TV blir så vanligt att mediabolagen inser det orimliga i deras paketeringar och priser på direktsänd sport-streaming.
Precis, men jag tvivlar på att någon lag eller något land eller ens kontinent kommer lösa sport-frågan, men de kan lyckas med streaming av allt annat.Mats-S skrev:
Och faktum är att indirekt var det The Pirate Bay som såg till att vi fick ordning på musikstreamingen så att vanliga konsumenter mha Spotify kunde streama musik lagligt till överkomliga priser.
Hoppet står nu till att "illegal" IP-TV blir så vanligt att mediabolagen inser det orimliga i deras paketeringar och priser på direktsänd sport-streaming.
För en film eller tvserie kan man alltid se igen, men fotbollsmatch eller någon annan sport, det är kanske mindre än 1% som kollar på det efter att det skett. Streaming och FIFA går inte ihop även om det är lagligt. Märkligt verkligen, folk betalar enorma summor bara för att få titta på en match, sen ser de ändå reklam som täcker 80% av skärmen.
Klicka här för att svara