B Bästerortarn skrev:
Det enda som är förvånande med Svea Solar är att IKEA har valt dom att samarbeta med.
så förvånade är det väl inte som väljer ju alltid det billigaste

Fairlane
M maria01 skrev:
färg matrial val allt möjligt som inte kan vara standard
Ja, men har de kommit så långt inom två veckor att de har börjat anpassa på den nivån? Om så är fallet så finns det två vägar:
  1. Se till att inte börja bygga något specialanpassat de första två veckorna
  2. Se till att ha det inskrivet i avtal vilka delarna är special, som absolut inte går att använda någon annanstans, på samma sätt som med den måttbeställda skjortan
Annars får man följa lagen, men som sagt jag har väldigt svårt att tro att alla hus skiljer sig redan två veckor efter beställning lagts.

Färg kan vara rätt standard, förmodligen väljer man en färg av 1-5 standardfärger (ungefär som när man köper bil), vill man ha något annorlunda så kostar det extra och blir såklart annorlunda. Samma med materialval. Det är väl bara att titta på alla hus som säljs från de olika stora tillverkarna.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men har de kommit så långt inom två veckor att de har börjat anpassa på den nivån? Om så är fallet så finns det två vägar:
  1. Se till att inte börja bygga något specialanpassat de första två veckorna
  2. Se till att ha det inskrivet i avtal vilka delarna är special, som absolut inte går att använda någon annanstans, på samma sätt som med den måttbeställda skjortan
Annars får man följa lagen, men som sagt jag har väldigt svårt att tro att alla hus skiljer sig redan två veckor efter beställning lagts.

Färg kan vara rätt standard, förmodligen väljer man en färg av 1-5 standardfärger (ungefär som när man köper bil), vill man ha något annorlunda så kostar det extra och blir såklart annorlunda. Samma med materialval. Det är väl bara att titta på alla hus som säljs från de olika stora tillverkarna.
nu vett vi ju inte om det var 2 veckor eller har jag missat nåt

och kunden hade ju råd

är allt som man köper två veckor på?

M maria01 skrev:

och kunden hade ju råd

Ja, om det köps på distans och inte plats i en fysisk butik

Fairlane
M maria01 skrev:
Eftersom man har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen och ARN uppmanade tillåterbetalning enligt den lagen så.är det väl ett rimligt antagande det var inom 2 veckor?
M maria01 skrev:
och kunden hade ju råd
Spelar ingen som helst roll.
Distansavtalslagen gäller för alla, inte bara för den som inte har råd.
M maria01 skrev:
Nej inte allt, men det som köps på distans har typiskt det. Sen finns det undantag. Undantag kan vara specialbeställning som inte går att sälja till någon annan. Viss ersättning kan företaget få, men då ska de kunna visa på kostnader.
Ett annat undantag är saker som har begränsad tid, exempelvis biobiljetter kan man inte beställa en dag och sen se filmen och sen ångra sig. Det är en sådan sak som företaget inte kan sälja till någon annan i efterhand.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
färg matrial val allt möjligt som inte kan vara standard
Du kan precis som du väljer kulör på en skjorta göra kulörval på en attefallare, så länge valet finns på hemsidan. Alla anpassningar kostar pengar för fabrikanten och desto mer standard desto bättre.

Tesla är ett bra exempel på standardisering då de har typ endast fälgar och kulörval på sina bilar.

M maria01 skrev:

och kunden hade ju råd

Spelar ingen roll om man har råd eller inte för distansavtalslagen ska gälla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.