Redaktionen Redaktionen skrev:
Att investera i solenergi kan fortfarande löna sig
Det är inte helt omöjligt, men det tar lång tid och är osäkert. Ser man det rent ekonomiskt finns det bättre sätt att optimera en investering än att binda upp pengarna i solceller och batterier.
T.ex. att investera i en fond som är värd ca det dubbla efter 10år och fyra gånger efter 20år.

Så vill man anpassa sin anläggning efter hushållets behov bör man allvarligt överväga att sälja den. Det kan vara så man får ut mest av den.

• Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Det är inte helt omöjligt, men det tar lång tid och är osäkert. Ser man det rent ekonomiskt finns det bättre sätt att optimera en investering än att binda upp pengarna i solceller och batterier.
T.ex. att investera i en fond som är värd ca det dubbla efter 10år och fyra gånger efter 20år.

Så vill man anpassa sin anläggning efter hushållets behov bör man allvarligt överväga att sälja den. Det kan vara så man får ut mest av d
Men det är roligare att inte ha några elräkningar alls 8 månader om året och väldigt låga 4 månader om året och ingen fond, än att ha en fond och höga elräkningar året om. Tycker jag i alla fall.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Det hänvisas ofta till spekulation i aktier som alternativ till solceller och batterier - men det innehåller också osäkerhet.

I ditt exempel ska investeringen öka i värde exakt 7 % varje år. Men det är inte alls säkert att den gör det så det ska inte ses som ett självklart alternativ. Man kan inte hoppa in på börsen när som helst och förutbestämma en viss värdeökning.

Med det sagt har jag både solceller på taket och pengar på börsen. Båda ger resultat på olika sätt.

• Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Inte en enda kommentar i artikeln om skillnaden mellan SE1/SE2, SE3 och SE4? Om praktiken är det bara i SE4 som man med dagens elpriser ens har en chans att räkna hem en anläggning, undantag i SE3 finns också. Men det är få som ens kan räkna hem den i SE4.

Det hade varit anständigt att vara tydlig med detta...

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Jag har hittat lösningar nu där det set ut att vara lönsamt för lite större användare. Batterierna har blivit lite bättre när det gäller antalet cykler också.

Om man kör med elbaserad uppvärmning för värme och varmvatten tillsammans med solceller tror jag det går att få ihop även för större villor.

Premissen är solceller på sommaren och flytta last på vintern.

Prismatiska celler ligger på ca €65/kWh i rackmonterade batteripack(48V). Låda plus växelriktare är ca 20tkr. Batterier ca 10tkr. Totalt 30tkr för 16kWh och på det installation. Så om man lyckas tjäna 5tkr/år så är det lönsamt.

En normal villa med solceller har ca 50% egenanvändning. Om man antar att det är en 10kW anläggning och varje kW ger 1000kWh per år så ger det då 5MWh som batterierna kan fånga upp. Och där har vi de 5tkr som behövs för lönsamhet.

Nya batterier ska klara 8000 cykler. Det är ca 20 år med en daglig cykel. Efter 10 så är investeringen betald.

M merbanan skrev:
Jag har hittat lösningar nu där det set ut att vara lönsamt för lite större användare. Batterierna har blivit lite bättre när det gäller antalet cykler också.

Om man kör med elbaserad uppvärmning för värme och varmvatten tillsammans med solceller tror jag det går att få ihop även för större villor.

Premissen är solceller på sommaren och flytta last på vintern.

Prismatiska celler ligger på ca €65/kWh i rackmonterade batteripack(48V). Låda plus växelriktare är ca 20tkr. Batterier ca 10tkr. Totalt 30tkr för 16kWh och på det installation. Så om man lyckas tjäna 5tkr/år så är det lönsamt.

En normal villa med solceller har ca 50% egenanvändning. Om man antar att det är en 10kW anläggning och varje kW ger 1000kWh per år så ger det då 5MWh som batterierna kan fånga upp. Och där har vi de 5tkr som behövs för lönsamhet.

Nya batterier ska klara 8000 cykler. Det är ca 20 år med en daglig cykel. Efter 10 så är investeringen betald.
För det första, hade @Daniel 109 varit kvar på forumet så hade han svurit rejält över "€65/kWh".

Sedan kan du inte räkna med dagliga cykler på batteriet på sommaren, det är inte ofta som elpriserna varierar så att det bär sigmens i SE3. Energiskatten sänks och då går det inte få lönsamhet så ofta ens på sommaren. Det är då bortkastade pengar om du inte behöver dem pga effekttariff (vilket inte många behöver när EI gjort sina inspektioner, jag ser inte hur Ellevio och Göteborg Energi m.fl. kommer undan med det - även om jag anser att de har vissa poänger i att hävda det). Och sedan har många energibolag bara effekttaritt nov-mar. Låt oss säga att du får lönsamhet under 3/7 dagar i SE3 under sommaren (maj till augusti).

Sedan har du inte gjort skillnad på olika elområden. Det bär sig ALDRIG i SE1 och SE2, även om jag sett privata installationer där också. SE3 är mycket svårare att få lönsamhet i än i SE4.

Och slutligen, detta förutsätter även på vintern att du inte kan flytta din förbrukning till billiga timmar ändå. Jag kör redan huvuddelen av min förbrukning på de billigaste timmarna. Det är inte särskilt många kWh som jag kan flytta genom att ha ett batteri på vintern.

När jag räknar på solpaneler och batterier så är det enbart för varmvatten och en liten del värme som det bär sig. Så om/när jag installerar så blir det runt fyra paneler (balkongkraftverk), för där tar lönsamheten slut för mig.

Gällande SE1 och SE2 så stämmer det att det nog inte är ekonomiskt att investera i vare sig solceller eller batterier där.

Min tes är att SE3 och SE4 kan vara lönsamt för batterier om man redan har solceller.

Gällande antalet cykler så är min poäng att vi kan räkna på 20år istället för 10år, inte att man alltid måste cykla det varje dag.

Kalkylen håller om installation av batteri kostar 40tkr och man lyckas minska sina kostnader med 5tkr per år. Tanken är att batteriet har kapacitet nog för att lagra överproduktionen av solel mars-september så att man i princip inte har någon förbrukning från elnätet under denna period. Värdet av en 1kWh under denna period estimeras till 1kr/kWh då elskatten är ca 50öre och elpris samt effekt/överföringsavgift sammantaget beräknas till 50öre.

Under kallperioden är priserna vid vissa tider så pass lönsamma att arbitrage är lönsamt. I övrigt kan man se till att köpa behövd dygnsel när den är som billigast. Här är det svårast att få fram någon form av enkel kalkyl då elpriset är okänt men om man tar optimering mot effektavgift så borde man kunna flytta last till ett värde av 200kr per månad.

Ett vanligt scenario är att effektavgiften räknas till hälften under natten 22-06. Om man då begränsar sig till 2kW får man ut 4kW*8h=32kWh under natten. Det bör räcka för att kunna optimera effektavgiften samt även flytta last från dyra till billiga timmar. Om man även ska sälja el som är skattad så behöver man ha en ganska stor skillnad i pris för att det ska vara värt cykelkostnaden för batteriet.

Under kallperioden så finns det långa perioder där försäljning av köpt el inte är lönsamt om man tittar på tidigare är. Men om man tittar på scenariot där man flyttar last internt så är det bara förlusten i en laddningscykel och förbrukning av utrustningen som måste vara tillräckligt bra. Det blir inga enorma summor per månad men om man lyckas flytta förbrukning om 5-10kr per dag samt optimera mot effektavgiften så kanske det blir mellan 300-400kr i minskade kostnader. Sammanlagt under kallperioden blir det då ca 1500-2000kr i minskade kostnader. Då måste sommaren få ihop resten för att nå lönsamhet.

Som det är nu så verkar nättjänster ge bättre betalt än egenanvändning. Så om man skaffar sig ett batteri så bör det klara av att köra nättjänster men jag tycker att investeringen borde kunna stå på bara egenanvändningen också.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.