Artikelkommentarer
Redaktionen: Energimarknadsinspektionen går ut och informerar om att du bör kontrollera bindningstiden innan du tecknar avtal om rörligt elpris. Du kan läsa artikeln här: Se upp: Rörliga elavtal kan ha lång bindningstid
Redaktionen: Vi kommer att köpa mindre mängder byggmaterial framöver om vi får tro experterna. Du kan läsa artikeln här: Analys: GDS-marknaden har nått sin topp
Redaktionen: I år är vi redan uppe i fler anmälningar mot mäklare än det var under helåren 2010-2014. Du kan läsa artikeln här: Anmälningar mot mäklare ökar kraftigt
Sir Duke: Jag tror jag ska köra samma taktik när kvarskatten ska in. "Tyvärr ligger det och släpar, men vänta nåt år så kommer jag inte betala in och inte höra av mig, utan ni kan ju själva höra av er så kommer jag svara er att ingenting är på gång då heller." Tack, myndigheter, vi finns här för er...
Redaktionen: Hushållen som planerar att binda räntan ökar sakta men säkert. Du kan läsa artikeln här: Andelen hushåll som planerar binda räntan är den högsta sedan 2013
karlmb: [citat] Ja, man undrar vad som tar alla de där timmarna att gå igenom vid tex en avstyckning när lantmätaren ändå bara tittar efter och för över inskrivna datoriserade servitut...Det är ju gjort på 10 sekunder tom för en vanlig dödlig numera.
martin43: Helt korrekt. Därför kan jag med gott samvete använda termen "kinaskit" vilket syftar på diverse alldeles för billiga produkter från ebay och liknande, helt utan att insinuera att det är något fel på kinserna. ;) Dessutom köper jag mycket sånt.
Marie 123: [citat] Lätt att komma med påståenden baserade på heldragna linjer utan att läsa artikeln!
findus42: Jag kan gissa vad lagförslaget är till för. Förr i tiden var det inte tillåtet att hyra in folk för att arbeta på anställningsliknande villkor. Meningen med det var förstås att arbetsgivarna skulle ta ett större ansvar för arbetsmiljö och för att de anställda jobbade med samma lön och förmåner som alla andra. Det var tillåtet att hyra in om uppdragstagaren utförde en tjänst
SonnyListon: [citat] Det handlar väl ändå om marknaden, om det är säljarens eller köparens marknad? Vilken köpare skulle dra tillbaka sitt skrämsel-bud om det gick till visning? Anledningen till att man budar innan visning är ju för att slippa konkurrens och spela på säljarens rädsla. Den mäklare som inte berättar detta för säljaren är helt värdelös, och jag skulle låta avtalet gå ut och
Squall Leonhart: Kikade på Hemnets slutprislista för några kommuner i närheten och de kommuner som saknas har det helt enkelt inte sålts något i. Samtidigt hittar jag en kommun med imponerande medelvärde för villor men då såg jag att ett hus drog upp snittet med drygt 200 000 helt själv. :P
Redaktionen: Genom återvunnet trä och alternativa bindemedel ska spånskivorna bli bättre för både hälsa och miljö. Du kan läsa artikeln här: Arbetar på att ta fram miljövänlig spånskiva
Ronekma: Kan nog säga att det inte helt stämmer med verkligheten hos alla....
utbygget: Jag behöver ett släp och har kikat på att köpa det från Tyskland. Någon annan som är sugen på släp nu? Jag finns i Stockholm.
Mikael_L: [citat] Ooo jaa. Men inte bättre för alla, utan fördelar för en del, och nackdelar för andra. Ta Kvalitets/kontroll-ansvarig. En riktig hit för de stora byggbolagen. Istället för att måsta ha att göra med någon bråkig krånglig regelryttare ifrån kommunen, som dessutom måste bokas i god tid, och svårt att ändra tid hos om byggets tidplan inte följs. En riktig rackare som faktiskt
martin43: Och jag menar att uppskovet skapar en utestängningseffekt för de som inte gjort en hacka på tidigare bostad (vilket dricer upp priserna eftersom de med uppskov då kan betala mer). 30% skatt utan uppskov på vinst efter justering med KPI, nån referensränta eller liknande vore intressant. Dvs skatt enbart på överavkastningen.
hemljuvahem86: Fint hus, hoppas träet grånar en del, lite mycket fjällstugekänsla i sin nuvarande stil. Otroligt stora fönster, man undrar vad de kostar, samt vad huset kostar att värma upp. Vi har vanliga 1,10x2,20 elitfönster i vardagsrummet och det känns kallt på vintern när man står nära dem, och 'även om man ligger på golvet. Då är det ändå 3 glas energifönster.
Andreas_kalmar: Va det beskedet vi fick från skatteverket iallafall då dom slog till mot vår arbetsplats tror det va 3 Pers som inte va inloggade själv så har jag vant mej är ju typ tio år sen det kom Edit såg ni att det stod 2500 och att det debiteras arbetsgivaren men det spelar ju mindre roll om man vill ha sitt jobb kvar...tror inte nån chef vill betala 2500 om dagen för att ha nån som inte
Redaktionen: Tjuven tar god tids på sig vid inbrott i fritidshus, och ägnar sig åt mer skadegörelse än vid inbrott i vanliga hus. Du kan läsa artikeln här: Vanligt med skadegörelse vid inbrott i fritidshus
Johan Gunverth: Risken är ju också överhängande att någon uppmärksammar detta i ett husbyggarforum, så att stenen kommer i rullning och profetian slår in.
danjac: [citat] Mycket tråkigt o höra Cancer är förjävligt. Halva min släkt har gått bort i cancer. Och tyvärr så är det ingen garanti att man gå till läkaren ofta. Farmor hade en leversjukdom mm och tog prover 1 gång i veckan. Röntgades varannan. Endå hittade de inte cancern i tid. 2 månader efter beskedet blev hon dålig på riktigt, 2 månader efter det var hon borta. Jag beklagar
Appendix: Måste betona att det har skett stora förändringar i Sthlm sista veckorna så ovan ska tas med en nypa salt: Budgivningarna har stannat av så det krävs fler visningar än söndag och måndag Mäklare har slutat publicera bud på nätet (då de ofta får ett första bud 20% under utropspriset på villor) När väl budgivningar sker så är det höjningar om 10.000 åt gången så de blir
Redaktionen: Det är inte okej att höja hyran hur mycket som helst enligt Hyresnämnden. Du kan läsa artikeln här: Hyresvärd ville höja hyran med 1 000 kronor
MrSoderlind: [citat] Fast jag kan ju tycka att en samtalslista som t.ex. Fortum vill att fattiga studenter ska ringa runt på kan, kollas lite snabbt mot deras egna kundregister om numret finns registrerat hos aktiv kund. Man känner sig totalt oviktig när de ringer på uppdrag av Fortum och man redan är kund hos dem. Just my two.... MrS
lars_stefan_axelsson: [citat] Och detta är ju intressant, eftersom det ger höga priser även på nyproducerade hus. Det är ju sällan "rabatt" på "begagnade" hus pss som inom bilbranschen, läget, storleken och skicket avgör. Så då är ju eventuellt inte husen övervärderade av det skälet heller. Eller skulle nypriset pressas hårt av högre ränta? Hur ser marginalerna ut i småhusbranschen?
pacman42: Efter lite grävande så har jag nu minskat förbrukningen rätt kraftigt hemma. Mycket riktigt så gick elpatronen in om man duschade. Efter dotterns dusch nu på kvällen så nöjde den sig med kompressorn. Vidare så hade ena frysen fastnat i aktivt läge, ändrade temperaturen på den ett par grader (från -20 till -18) och nu går den inte hela tiden längre. Den stod på 20 grader inför
316097: 24 000 000 i Helsingborg...för det där...njae...
swirve: Svärfar har varit äppleodlare i 30 år, men lagt ner sista åren. Hade 25000 äppelträd (tillsammans med bror sin) på ca 7ha tror jag. De handklipptes med sekatör, tog väl 2-3 månader på vårvintern. Tror han gjorde av med ett par sekatörer per säsong.
Krille4: Det kan ju vara så att de 7 av 10 som är positiva tillhör de som aldrig riskerar att "drabbas" av de nya reglerna? D v s i stort sett alla vi som ägt hus/lägenhet i mer än 5 år och redan tagit del av en värdeökning som gör att vi inte tvingas amortera enligt de nya reglerna. /Krille