Byggahus.se

Svalt intresse att bevara servitut

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 694 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    300 000 servitut behöver förnyas för att fortsätta gälla, men endast 44 000 har visat intresse för att förnya.

Du kan läsa artikeln här: Svalt intresse att bevara servitut

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag förstår inte!
    Ett servitut, som är registrerat, och kanske till och med skapat av Lantmäterimyndigheten, gäller väl för evigt?

Vad menar de med "rensning"? Skall de skicka alla dokument från före 1968 till papperstuggen?
    Det vore väl bättre att knappa in dem i fastighetsdatabasen, där de hör hemma!

• Laddar…
  3. D
    Besserwisser · E · 17 911 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Nej. Det hör gäller enbart avtalsservitut.

Syftet är att det finns en massa gamla avtal som inte är rellevanta längre. Det här är ett sätt att rensa bort dessa.

4. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 877 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Rimligen borde väl Lantmäteriet då skriva till fastighetsägarna och meddela detta.
    De, om någon, borde ju ha adressen till de berörda fastighetsägarna.

Jag har själv aldrig hört talas om denna "rensning" förut. Tack Bygga Hus (y)

5. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 019 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Det kan man tycka men lagändringen som ligger till grund för detta medger att de inte behöver detta. Avtalen som sådana är ju fortfarande giltiga. Det är bara inskrivningen som tas bort.

6. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 919 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Detta har varit känt i 2 år och knappt 15% har förnyats.
    Så här säger Lantmäteriet själva:

"Lantmäteriet behöver nu få alla fastighetsägare att se över om de har servitut som är äldre än 50 år och om de behöver finnas kvar. Myndigheten kan inte skicka uppmaningar direkt till de berörda eftersom många äldre servitut inte har uppgift om vem som har nytta av rättigheten."

SVT Nyheter 2015-10-25: https://www.svt.se/nyheter/en-halv-miljon-servitut-ska-rensas-ut

7. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 092 inlägg

Swetrot

Medlem
    Oj, risken är ju rätt stor att många är ovetande om detta, eller inte har koll på att just deras servitut är ett avtalsservitut. Det kan bli många nya tvister mellan markägare 2019 när det glömts bort att förnya saker man har sett som självklart.

8. D

Daniel 109

Besserwisser
    Avtalen försvinner inte.

9. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 313 inlägg

hsd

Medlem
    Det underlättar ju inte när det inte går att få svar på vilka servitut som finns på fastigheten :confused:

10. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 785 inlägg

harry73

bra på allt
    Det gör de om tjänande fastigheten byter ägare och den nya ägaren vid köpetillfället inte blir upplyst om att servitutet finns.

• Laddar…
  11. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 3 439 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Öh, men vem som har nytta av rättigheten är väl fastigheten som har rättigheten...?
    Den lär ju ha en ägare som går att påminna..

12. D

Daniel 109

Besserwisser
    I allmänhet handlar det ju om avtal mellan två eller flera fastigheter. Då är det inte markerat vilken/vilka som har nytta av servitutet. Men de borde ju i de fallen kunna skicka påminnelser till samtliga berörda fastigheter.

13. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 785 inlägg

harry73

bra på allt
    Har man en stor stamfastighet i 1800, då kan det vara en halv stad 2017. Handlar servitutet då om att använda en brunn, brygga eller väg kan det vara svår att reda ut vilka fastigheter rättigheten gäller eller vilken fastighet ska vara den tjänande fastighet

14. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 3 439 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Fast i fall med många härskande fastigheter lär ju någon ha koll på det iaf.
    Det är ju värre där det bara är en.
    Då kunde man ju iaf skicka ut påminnelser till dem, men som vanligt har Lantmäteriet inte någon tanke på att underlätta för alla skattebetalare de lever av.

• Laddar…
  15. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 458 inlägg

Oldboy

Medlem
    Känt sedan två år? Inte av mig. Det här är första gången jag hör något om det.
    Har inte en susning om huruvida jag har några servitut, än mindre om de är givande eller tagande för mig. Sannolikt har jag det eftersom vi har en lantbruksfastighet, men det här juridiksnömoset är ju lika lockande att ta i som att skriva ett testamente eller köra ner handen i avloppet... Föga förvånande att många inte reagerat.

Vad som behövs från fastighetsregistret är ett brev till varje fastighetsägare där deras respektive... eh... servitut var det ja... räknas upp, och där + och - beskrivs, samt en checkbox framför varje där man kan markera om, och i så fall vilka, man vill behålla. Då skulle maximalt antal fastighetsägare nås med informationen och faktiskt på riktigt bli medvetna om detta lömska tilltag. (Det lömska tilltaget är alltså att inte gå ut med riktad information/utskick till varje fastighetsägare. Att rensa gammalt mög är helt ok.)

Hur är det med vägsamfällighet? Är det en form av servitut också?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.