Fairlane
Ja det räcker ju inte att den som la budet före visning fortfarande är intresserad och beredd att lägga samma om ingen annan bjuder emot upp till den nivån.

Jag vet några som köpt billigare efter visning än vad de bjöd innan. Vet också folk som lagt ett villkorat vid och sen gått vidare för att det dragit ut på tiden .

Fairlane Fairlane skrev:
Ja det räcker ju inte att den som la budet före visning fortfarande är intresserad och beredd att lägga samma om ingen annan bjuder emot upp till den nivån.

Jag vet några som köpt billigare efter visning än vad de bjöd innan. Vet också folk som lagt ett villkorat vid och sen gått vidare för att det dragit ut på tiden .
Det är förstås sant. Det finns så klart inga garantier att nivåerna blir samma efter visning. För det behövs fler budgivare. Men det beror som sagt också på hur högt budet är. Och hur marknaden ser ut för tillfället. I Stockholm skulle det just nu faktiskt kunna vara så att ett förhandsbud kan visa sig vara en vettig affär med tanke på den vikande marknaden. Men - som redan påpekats ovan - den som tjänar mest på att sälja innan visning är i de flesta fall troligen mäklaren.

• Gilla
Lewdis
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:

Det handlar väl ändå om marknaden, om det är säljarens eller köparens marknad? Vilken köpare skulle dra tillbaka sitt skrämsel-bud om det gick till visning? Anledningen till att man budar innan visning är ju för att slippa konkurrens och spela på säljarens rädsla. Den mäklare som inte berättar detta för säljaren är helt värdelös, och jag skulle låta avtalet gå ut och välja en annan mäklare.
Själv har jag erfarenheten av en mäklare som tvärtom sa "nej nej, vänta lite till. Det kommer att komma fler bud snart". Och det var en mäklare med fast arvode. Om jag själv hade bestämt hade vi släppt lägenheten till 2,4 mille, men mäklarens råd gjorde att vi fick 2,8. Det hade aldrig hänt om vi inte hade haft flera visningar. Så se till att avtala om MINST 2 visningar. Ni kommer att märka om mäklaren är bra eller inte, oavsett om det är fastpris eller stege. Luras inte in i någon trygghet att "stege får mig att prestera bättre", vilket skitsnack.

• Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.