Familjen Johnsson har lyckats sänka värmekostnaderna på sin 1800-talsgård rejält. Hemligheten är en värmepump som, med hjälp av uppkopplade funktioner, kan optimera uppvärmningen efter energibehov och elpriser.

Du kan läsa artikeln här: Smart värmepump styr gårdens uppvärmning

H
Intressant artikel. Men hur går man tillväga för att göra det rent praktiskt. Kör dom värmepumpen mot en acctank?

Som jag fattar det så värmer dom bara lite mer när elen är billig och lite mindre när den är dyrare. Det borde vara ganska enkelt att justera önskad rumstemp +/- nån enstaka grad utifrån elpriset. Är det inte alltför långa tider det handlar om så märker man troligen inte av det.

"Allt sker per automatik och man märker ingen skillnad på komforten inomhus, eftersom huset i sig klarar att hålla värmen inom klimatskalet ett bra tag."

Att ackumulera värme från värmepumpen i en tank är nästan alltid en dålig affär.

Jag tolkar det hela precis som "useless". Jag har tittat på att göra exakt samma sak, i mitt fall genom att modifiera sensorn för inomhustemperatur till min elpanna (så att den tror att det är kallare/varmare inne än vad det är), så att den höjer inomhustemperaturen när elen är billig och sänker den när elen är dyr. Jag har dock inte hittat något elabonnemang som är kostnadseffektivt för detta. Här skulle jag gärna ta emot en del tips. Vilka leverantörer har abonnemang som gör detta möjligt? Jag har tittat på exempelvis abonnemang från Vattenfall, men sist jag undersökte dessa (förra vintern) så var det billigare att skriva ett vanligt elavtal än ett med timmätning, åtminstone när jag räknade på enbart en 10% minskning av elkostnaderna för uppvärmning. Man vill ju inte riktigt chansa på ett dyrare avtal heller ifall vinsten inte är så stor som man tror. I mitt fall så känns det som en smidigare lösning att tända kaminen de kallaste dagarna på vintern istället och hålla nere temperaturen. Det är ju inga stora mängder med ved som krävs om man bara eldar när det är kallt...

Om du har elpanna så kan du ju gasa på rejält värma en stor acktank när elen är billig. Då borde besparingen bli större än 10%.

useless useless skrev:
Om du har elpanna så kan du ju gasa på rejält värma en stor acktank när elen är billig. Då borde besparingen bli större än 10%.
Jag har ingen ackumulatortank - tyvärr. Jag får ackumulera värmen i möbler och hus istället. Det är därför jag inte riktigt vågar tro på mer än 10%. Vi får se, till vintern kanske jag kör ett test utan att byta avtal, men det är ju inte billigt att skaffa sig en egen elmätare för att kunna hålla koll på detta heller...

Hur mycket extra kostar det att få funktionen i pumpen och kostar tjänsten något? Spar man in det på 10år eller blir det bara mer saker som kan gå sönder?

R Robert-san01 skrev:
Hur mycket extra kostar det att få funktionen i pumpen och kostar tjänsten något? Spar man in det på 10år eller blir det bara mer saker som kan gå sönder?
Nu vet jag inte vad det kostar att få det i pumpen, men det är garanterat ytterligare en sak som kan gå sönder.

Det intressantaste är dock att du troligen kommer att få skriva på ett avtal och betala för detta under hela tiden det fungerar. Vad händer då om leverantören går i konkurs? Blir du av med funktionen? Vattenfall har en egen portal för elpriserna, denna kan jag läsa av gratis än så länge. Men i praktiken så börjar du nu blanda ihop din elleverantör med din elpanna, nu börjar det bli jobbigt att bevaka priserna.

Denna potentiella sammanblandning av tjänster och avtalsbindningen till tjänster gör att om jag skall ha detta, så skall jag kontrollera det själv. Troligen då från en liten dator som kostar en hundralapp eller ett fåtal hundralappar och inte en kostnad varje år på några hundra kronor - i bästa fall...

Automatiseringen av samhället som just nu pågår, riskerar att göra att vi blir slav under våra abonnemang och att det är svårt att ta sig ur dessa. Se bara hur det är för en kund till ComHem, de har inte mycket att välja på. I de länder där man har dålig konkurrens på Internetabonnemangen så kostar de det dubbla mot i Sverige - hur tror ni det blir för inlåsta tjänster???

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har själv denna funktion på min bergvärmepump, Nibe 1255.
Denna funktion är standard och inget som väljs till.
På Nibe språk kallas funktionen Smart Price Adaption.
Läs mer här, Smart Price Adaption
Det fungerar genom att värmepumpen är uppkopplad via en på värmepumpen sittande nätverkskabel, RJ45. Och sedan ett timprisavtal via elleverantören.

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
S sune73 skrev:
Har själv denna funktion på min bergvärmepump, Nibe 1255.
Denna funktion är standard och inget som väljs till.
På Nibe språk kallas funktionen Smart Price Adaption.
Läs mer här, Smart Price Adaption
Det fungerar genom att värmepumpen är uppkopplad via en på värmepumpen sittande nätverkskabel, RJ45. Och sedan ett timprisavtal via elleverantören.
På vissa IVT är det tillval vet jag. Stora frågan är ändå vad tjänsten kostar om det inte ingår i elhabdelsabbet och vad ev nödvändiga options kostar.

Spotpriset kan man få gratis från nordpools hemsida. Problemet är väl att värmepumpstillverkarna säkert kombinerar en sån funktion med andra onlinetjänster som kostar pengar.

R Robert-san01 skrev:
På vissa IVT är det tillval vet jag. Stora frågan är ändå vad tjänsten kostar om det inte ingår i elhabdelsabbet och vad ev nödvändiga options kostar.
Sedan årsskiftet 2012/13 blev det möjligt att kräva timmätning utan kostnad av sitt elhandelsbolag.
Dock är det väl inget elbolagen slagit på stora trumman för ;-)

Googla eller se här för mer info, http://energismartahem.se/blog/elen-matt-varje-timme/

Alla privatkunder har rätt till timdebitering om dom ber om det från sitt elbolag. Elbolaget skickar därefter en förfrågan till elnätsbolaget som är skyldiga att ordna med mätning som motsvarar kraven på timdebitering. I många fall tvingas elnätsbolaget till och med byta ut elmätaren (utan kostnad för kunden). Det är i dagsläget väldigt få kunder som begärt timdebitering. För en majoritet av elkonsumenterna lönar det sig inte att gå över till timdebitering då de huvudsakligen förbrukar sin el under ”peak hours” när priserna är som dyrast. I framtiden kommer det däremot att finnas teknik som gör det möjligt att automatisk styra om delar av förbrukningen såsom laddning av elbil eller uppvärmning till perioder med lägre priser. Något som kommer passa mycket bra tillsammans med ett timprisavtal.

Joakim Ottander
Energiexpert ELIQ AB

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Jag är ingen robot skrev:
[länk]

Detta är ju ren reklam eftersom Andreas är anställd på Nibe.
Ja, jag håller med.

Men samtidigt information om en funktion som redan finns i flera värmepumpar som ägarna kanske inte alls vet om. Och som dessutom inte kostar några som helst ytterligare pengar än det de redan har betalat för sin Nibe värmepump.
Vet inte hur detta är hos andra tillverkare av värmepumpar?
Men enligt Robert i inlägg ovan så är det tillval på IVT.

S
För det första; NIBE tar extra betalt (månadsvis eller årsvis) för att öht kunna göra något vettigt med pumpen förutom att läsa av status.

För det andra, NIBEs app är fullkomligt rutten. Buggigare och sämre designad mjukvara får man leta länge efter.

För det tredje, det måste ju finnas andra mindre partiska personer med liknande lösningar att skriva en artikel om än någon som är anställd hos företaget som värmelösningen i artikeln handlar om?

• Gilla
Saia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.