Vad gör dessa "nationella samordnare" i allt och inget egentligen för nytta?

Bara ökar skattebördan för oss andra eller?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Syftet med personalliggare är att få bukt med en del svartjobb, dvs. se till att vissa inte låter bli att betala skatt. Kostnaden som Skatteverket har för se till att fler följer de lagar som finns gällande skatt brukar vara betydligt lägre än den skatteintäkt som borde ha kommit in, och det är alltså en lönsam affär för alla skattebetalare.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Problemet med detta system är att det riskerar att drabba (och har drabbat) ärliga, vitt jobbande arbetare och företag som helt enkelt har glömt att logga in. Utan att veta skulle jag tippa på att fler glömska vitjobbare har drabbats än vad man plockat svartjobbare på det här...
Har själv ID06 som skall loggas in så fort man är ute på minsta skitjobb, oavsett om det tar en halvtimme eller fyra år. Det är så jäkla lätt att glömma logga in en dag och sen står man där...
Så länge de inte använder ett system som automatiskt loggar in folk med hjälp av något GPS-system eller liknande så kommer jag tycka illa om det här. För som vanligt är det den ärliga som drabbas mer än den oärlige...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Det är inte helt ovanligt att grunkorna man loggar in med inte fungerar. Undrar vad som händer då om skatteverket kommer. Jag har kortet i fickan men kan inte logga in.

Tanken är god men inte fasen kommer jag ihåg att logga ut när jag kör och hämtar material, för att sedan logga in igen när jag kommer tillbaka.
 
  • Gilla
Fråga Ugglan
  • Laddar…
KoW: En "nationell samordnare" är ansvarig för det specifika området på Skatteverket, i detta fall personalliggare. Skatten bestäms av din riksdagsman tillsammans med andra riksdagsmän.
 
"Riksdagsman" kanske är gammalmodigt, byt till "Riksdagsledamot".
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tycker att det borde va lite inkörning men visst behövs det kontroll av svartjobb finns redan sk geofence som loggar in och ut automatiskt i flera system
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tommib
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Tycker att det borde va lite inkörning men visst behövs det kontroll av svartjobb finns redan sk geofence som loggar in och ut automatiskt i flera system
Absolut finns det geofencing. Det kallas också för fotboja när det appliceras i en annan bransch :)

Jag kan absolut se poängen med att tvinga alla att logga in och ut på arbetsplatsen. Förutom personalliggare för att motarbeta svartarbete är det bra om det skulle ske en olycka, t.ex. större brand eller ras. Då måste man veta hur många som var inne för att kunna veta om någon är kvar. Tyvärr är detta bängligt eftersom det innebär att man måste logga ut om man lämnar området.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
V
Lite kul att man ska anmäla arbetsplatsen till Skatteverket.....
Sen åker dom ibland ut och kontrollerar dom men vad händer med dom som inte anmäler sin arbetsplats???
 
S
Borde ju vara samma med färdskrivare då? Att ett större åkeri med flera förare, där "vissa" förare glömmer att sätta på rast, vila eller annat arbete? Ska de också befrias? Att komma sedan man fått en böter, grina att man inte ha har några pengar osv är bara idiotiskt. Ni ska straffas om ni inte följer lagar och förordningar.

"Kör 90 förbi en skola, blir stoppad och får en böter. Glömde bromsa för jag glömde att ta ner telefon så att har koll på trafiken och vägmärken" Härlig logik.
 
Mikael_L
V VillaAnna skrev:
Lite kul att man ska anmäla arbetsplatsen till Skatteverket.....
Sen åker dom ibland ut och kontrollerar dom men vad händer med dom som inte anmäler sin arbetsplats???
Om någon är där utan ID06 eller att vara inloggad, likväl som inloggad men inte på plats så blir det böter.
Men böter kan ställas antingen till personen i fråga eller till företaget, jag har inte koll på när och varför det blir det ena eller andra.

Branschen är nedtyngd på svartjobb, det är en bra anledning till att ha ID06systemet. Så jag ser fördelarna med ID06. Det gynnar de seriösa företagen som sköter sina skatter.

Nackdelen med ID06, som är den främsta anledningen till att det inte fungerar så bra är främst den slappa hanteringen av korten, sen i andra hand att ev böter mot skumma bolag eller personer ändå inte biter, de betalas aldrig in.
Vad gäller den slappa hanteringen, så är det på tok för många ID06-kort i omlopp. De "skärpte till" reglerna för några år sedan, då blev det förbjudet att utförda ID06 till sina barn under 14år, till sina husdjur?!?, eller att utförda fler än 6 st kort på varje namn. ID06 behöver inte heller bindas till något personnummer eller annat som entydigt påvisar identiteten.
Skatteverket kommer regelmässigt på folk som har två eller ännu fler ID06 på sig, ställda i olika namn.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Borde ju vara samma med färdskrivare då?
Principen är detsamma men färdskrivarkorten är utfärdade av en myndighet och högst personlig och följer med dig oavsett arbetsgivare. ID06 (jag googlade) verkar mer vara som ett portabelt inpasseringssystem där arbetsgivaren utfärdar "nycklarna" lite godtyckligt.
Att man tar färdskrivare mer på allvar då när straffen blir delvis personliga är lite förståeligt.

Nu försvarar jag inte det här med att man kan strunta i det hela, men om dessa inpasseringskort som används av hantverkare var mer i nivå med färdskrivarkorten så tror jag att det hade tagits mer på allvar också. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men böter kan ställas antingen till personen i fråga eller till företaget
"Böter" kan aldrig utfärdas för arbetstagare, endast arbetsgivare.
 
Mikael_L
Jag tror det kan bli böter till en enskild person ifall denne inte har (eller uppger) någon arbetsgivare.
Underentrepenörskedjorna kan bli väldigt långa på storbyggen, och sluta med att en enskild firma (eller enskild person) tar på sig själva utförandet av någon del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.