Arkiverade bloggar
undine: [citat] Tack så mkt! Vi slipade inte lika hårt som på trappan men vi putsade upp det så gott vi kunde. Inte lätt att komma åt att putsa överallt. Hm, någon form av lack var där nog på, det var ju lite glansigt så att säga. Träet var nog inte helt obehandlat. Vi fick stryka 2-3 gånger med den mörka lasyren för att det skulle sätta sig. Träet sög en hel del. Men samtidigt har vi
Stefan LA N: [bild] Ibland är det extra kul att bygga hus. Idag var en sån dag. I går kväll vid 22-tiden parkerade 2 st 24 meters långtradarsläp vid tomten. I morse kl. 07.30 började de jobba och bilderna är från kl. 09.00, dvs 1,5 timme senare. Går undan när det är förberett. I morgon ska huset vara torrt och golvärmen kopplas in på ett temporärt värmeaggregat Lite detaljer om det yttre:
Timfelix: Ja det känns kanon! Vad spännande då måste jag gå förbi och se när ert hus reser sig. Dessvärre börjar jag jobba just på måndag men på tisdag lär jag ju absolut gå förbi när jag är hemma med lillen:) Lycka till med vädret och resningen
Stefan LA N: [bild] Nu är det återfyllt runt om hela huset. 20 cm Ignucell och 80 ton singel ligger närmast huset. Om tre dagar gjuter vi bjälklaget och om bara nio dagar (måndag 18 nov) kommer Rörvikshus med de sk storblocken och sätter upp ytterväggarna. Skönt att huset blir torrt på två dagar i dessa höst-tider. Utöver de två dagarna ska sedan panel sättas på nedre delen av huset och även
javlaandersson: Kan ju säga så här, i närheten av Friends Arenan ligger Dahlvägen, och i ett av husen (högt glastorn) där va jag med och jobbade, där flöt dom upp en hel innergård mellan 0.mm och ända upp til 12 cm ! Det kördes förvisso i två omgångar. Gäller bara att ha rätt produkter ! Nu är ju flyt 12 resor dyrare än betong, men här drabbade det ingen fattig
Stefan LA N: [bild] En sista rad kvar på ytterväggarna på sluttningsplanet. Vädret har varit tacksamt för att jobba ute gissar jag. Tittar man så ser man skillnader i färg på väggarna som skiljer isolecan från den vanliga lecan. Man ser också lite hål här och var i ytterväggarna där inneväggarna ska förankras. I morgon ska innerväggarna börja växa fram. Ca 22-24 meter innerväggar muras.
falkn: [citat] Nu vet jag inte exakt vad som menas med snabbetong, men jag antar att de använt någon form av accelerator för att betongen ska härda snabbare och det bör inte ha något som helst att göra med hållfastheten. Däremot ökar ju risken för sprickor samt att få en svagare betong om hydratationen går för fort, men jag antar att de som gjuter mycket husplattor har bra koll på
Stefan LA N: Här är lite bilder på huset: http://www.byggahus.se/bloggar/stefan+la+n/3303-nu-kan-bygget-borja.html
Robert Kooijman: Är ingen expert själv heller, tror att det blir väl bra. Både roligt och Intressant att följer er resa :) Lyckades ni med att läga ett drainage ror mellan berget och plattan? Kan tänka mej att i visa fall, beroende hur mycket man vill spränga, den landar lite under plattan / slutningsplanet. Kanske ingen problem heller.
Ari73: Tack Robert! Hon är toppen. Bor och jobbar i Skåne. Hon designar b l a golfbanor. Så min man som är golf fanatiker tycker att vi borde ha en puttingsgreen på baksidan :-)
Stefan LA N: 10 dagars arbete med att lägga ut fyllnadsmassor, planera tomt och förbereda för gjutning. Kantelement, isolering, armering och rör är på plats. Nu kan cementbilen få komma, men tyvärr det dröjer ännu 3 arbetsdagar till innan den är här. [bild] Det var inga problem att få tag på fukthållande fyllnadsmassor till rimliga priser i alla fall. Hälften var gratis och hälften betalde
Ari73: Härligt! Det kom att bli roligt att se slut resultat
Stefan LA N: [bild] Schaktbotten klar på +17 m höjd efter att 250 sprängda enheter och flytt av ca 580 ton berg. Allt gick bra och husen runtomkring står kvar precis som när vi började. (Tack till sprängaren Dag Brandt. Synnerligen bra att jobba med.) Vår inititla plan med de nya plana ytorna passade riktigt bra in i övriga sluttningar. Känns lite som "Även en blind höna... " Mängberäkning
Stefan LA N: Dag 16 sedan byggstart. Sprängning klar. Totalt blev det ca 230 kubik fast berg som vi sprängt. Vikten är ca 580 ton. Totalt gissar jag att det blivit ca 700-800 m3 sprängsten som vi enligt plan använt för att plana ut övre delen av tomten. Det balanserade bra. Det återstår ca 2 dagar av schaktarbeten och montering av LPS-pump. Sedan börjar grundläggningen. [bild] Vi är nöjda med
Stefan LA N: Dag 1 till ända. Platsen för huset rensad och avblåst. Jämnare berghällar än man anade under mossa och småträd. Det ser ut som en trygg plats för ett hus: Ren granit 17-20 meter över havet. (Pålning verkar inte behövas ;) ) [bild]
Stefan LA N: Idag börjar vårt bygge i Tyresö på riktigt! Det är 411 dagar sedan vi skrev under kontraktet på tomten, men det har tagit sin tid att rita, rita om, rita om, tänka om. Handla upp hus och entreprenörer, hantera bygglovsprocessen, m.m. Kl. 07.30 var vår sprängare på tomten och har nu börjat rensa inför borrningen. Det är riktigt skönt att det börjar på allvar! I slutet på april
KjellT: Vill med detta blogginlägg tipsa om hur man kan ta en nybyggnadskarta och importera till sketchup. När vi köpte vår nybyggnadskarta av kommunen fick vi en PDF och den dwg fil. För er som inte vet det är dwg ett filformat för CAD-modeller som man kan importera i sketchup. Problemet är bara att alla höjdlinjer ligger på samma plan, dvs kartan är helt platt. Som tur är så kan man
Hightower: Ok hyggabus, det var inget de kände till när vi köpte för några år sedan. Jag vet att IKEA har haft en smalare diskmaskin i sitt sortiment (tror inte den finns längre) Problemet är att en standard diskmaskinen är 60 bred liksom skåpen, jag löste det med ett avsågat underskåp (fanns inga halvhöga sådana) (jag förstärkte lite extra för att inte få en massa resonansljud).
Baloba: [citat] Tack! :) Nu har jag börjat ta tag i köket, hur mycket som helst att göra men jag har en vision :) Lägger upp en uppdatering snart.
Timfelix: Så blev då äntligen vårat bygglov klart och vi kan nu koppla av på semestern och bara se fram emot byggstart senare i höst. Vi har skickat in avropet på huset till Vårgårdahus och väntar på tid när just vårat hus blir levererat. Det är väl det enda jobbiga just nu att Vårgårdahus har sålt så bra att det ligger några hus före i kön. Men samtidigt kunde det ha varit värre och
Timfelix: Då har vi fått in vårt kära bygglov. Alla handlingar är inne. Vårgårdahus var snabba på att göra de ändringar vi önskade med garaget. Osäker om det kommer byggas samtidigt eller senare. Just nu är huset prio 1 och det som vi koncentrerar oss på. Vi gjorde några tillval när det gäller vårt hus förutom det att v ihade en egen ritning. Det som vi prioriterade var 2,60 i takhöjd
Timfelix: Idag besökte vi vår tomt. Vädret var underbart så det var härligt att få gå omkring och se hur solen skiner in på tomten trots alla träd som står på den idag. På tomten står även en liten stuga som vi inte vet vad vi ska göra med. Den visade sig vara i väldigt fint skick när den var utstädad och det känns tråkigt om vi måste riva den på grund av att vi inte hittar något bra
Timfelix: Äntligen har vi skrivit på och äntligen är vi på väg mot vårt mål att bygga ett eget hus i Stockholm. Nu är försäljningen av vårt hus klart efter 2 veckors tid för besiktning som gick bra. Igår skrev vi på med Vårgårdahus och nu har vi anlitat kvalitetsansvarig via GAR-BO och väntar på att bygglovshandlingarna ska bli inskickade nästa vecka. Sen hoppas vi på en snabb
Timfelix: Köket är husets hjärta. Det roliga idag är att alla kan hitta just sin favoritstil när man väljer kök. Modernt, tidlöst, retro, färgglatt osv. Det är inte längre problem att tillgodose den enskilda smaken oavsett vad man föredrar. Det är kul med de som vågar men själv gillar jag det klassiska tidlösa. Men jag kan också uppskatta ett annorlunda och modernt kök men tror att jag
enrarep: Måste vara spännande att se när rummen växer fram. Blir nog snyggt med nischerna i duschen. Kanske kan var något för oss. P-A
KnockOnWood: Ljust och fräscht! Synd med den turkosfärgade täckjackan, som bryter färgskalan. Är det fotografens? Han/hon kanske är färgblind :rolleyes:
Timfelix: Oj vad helgen gick åt till att plocka ned onödiga saker inför fotografering av vårt hus. Vi har det väldigt avskalat i stort men när man väl börjar plocka inser man att man har otroligt mycket saker som inte ska vara framme. Framförallt barnens rum fick sig en omgång och bokhyllorna rensades från serietidningar, böcker, osv. Det tråkiga är väl att packa ned alla personliga tavlor