QuBaR
QuBaR: Idag har markstenen på framsidan av huset lagts färdigt [bild] , återstående arbete är att skära ut de runda linjer längs med kanterna på båda sidor om entré ingången. Det känns skönt att kunna börja se det slutgiltiga resultatet av hur det kommer se ut när all marksten är på plats. Förhoppningsvis kommer det vara klart under nästkommande vecka. Vi beställde även 5 kvadrat
0 svar · 4,1k läst
·
QuBaR
QuBaR: Idag kom leveransen med betong ifrån Skanska till kommande poolbygge. [bild] Vi beställde 8 kubik meter betong för att kunna gjuta betongplatta till poolen aqvis fantasy 24.. Innan vi fyllde upp poolbotten med betong behövde vi montera en armering och najja fast armeringen i botten. När armeringen var fastmonterad kunde betongbilen backa in och fylla upp gropen med betong. Samtidigt som
0 svar · 3,3k läst
·
QuBaR
QuBaR: Idag har huset och garaggången blivit färdiglagd. [bild] På denna yta använde vi oss av färgen grå på Benders Fantasi till skillnad från garageuppfarten där vi använde färgen gråmix. Vi har skapat ett antal ränndalar för att regnvatten ska kunna rinna undan ifrån den stenbelagda ytan, för detta arbete använde vi en planlaser och spännde upp ett antal snören i korrekt höjd med
0 svar · 1,5k läst
·
QuBaR
QuBaR: Denna vecka har utgrävningen för kommande pool påbörjats. [bild] Det tog nästan tre dagar att gräva ut, frakta bort schaktmassorna och förbereda poolbotten med dränering, markduk och ett 150mm lager med singelkross packat med padda. Vi har valt att bygga en aqvis fantasi 24 pool då den har runda former som kommer harmonisera med övriga runda linjer i trädgården, markgångarna och
0 svar · 2,7k läst
·
QuBaR
QuBaR: Gruset ligger kvar bra. Tack vare att det ligger packat i lager med en lutning på 45 grader är det gruset stabilt och trycket vid hoppande fördelas ut på respektive stenplatta...
4 svar · 3,8k läst
·
QuBaR
QuBaR: Idag blev äntligen garageuppfarten färdiglagd. [bild] Det tog ungefär en vecka att lägga ut 66kvm Benders fantasi markstenar i färgen gråmix. Det var ett komplicerat arbete och pusslande för att placera ut markstenen i rätt mönster då Benders inte har några lägganvisningar för just denna sten. Återstående arbete för garageuppfarten är att låsa in markstenen med fogsand, vi har
0 svar · 2,3k läst
·
QuBaR
QuBaR: I början av veckan dök äntligen leveransen av 200m2 Benders Fantasi marksten upp och arbete med att påbörja läggningen av markstenen på garageuppfart och markgångar i trädgården kunde påbörjas. [bild] Då Benders Fantasi består av fyra olika storlekar på stenar valde vi att lägga ut stenen lite slumpartat så inget specifikt mönster bildades. För garageuppfarten ska en färg som
0 svar · 1,5k läst
·
johel572
johel572: Det ser ut som en fint garage men finns det plats för bilarna? :)
2 svar · 6,7k läst
·
QuBaR
QuBaR: Efter en veckas förarbete med att jämna till mark, dra el och vatten ledningar samt packa upp med grus och stenmjöl är äntligen förarbetet för att kunna lägga markstenen klart. [bild] Nu är det bara att invänta leveransen av 200 kvadratmeter Bender fantasi antik, till garageuppfarten och den stora cirkeln kommer färgen gråmix att användas och till markgångar färgen grå. På
0 svar · 1,6k läst
·
QuBaR
QuBaR: Under den sista veckan har byggandet av trädäcket ägt rum. [bild] Detta är det första steget i byggandet av trädäcket, andra steget kommer att byggas klart när poolen kommit plats så bärande ramverk för trädäcket kan ansluta mot polens ramverk och enkelt byggas ihop i en naturlig nivå. Storleken på det första steget är 4,9m x 11m ~ 54m², nedan kan du hitta några bilder ifrån
0 svar · 1,9k läst
·
QuBaR
QuBaR: Finplaneringen startades med att markgång, garageuppfart, gräsyta och odlingsyta markerades ut med hjälp av sprayfärg. [bild] För att få till symmetriskt runda ytor användes ett snöre som spändes fast i centrum på cirklarna för runda gångarna. Korrekta mått och radien på cirklarna kunde vi mäta ut med hjälp av den ritning vi skapat i Google sketchup. Efter att ytorna blivit
0 svar · 1,8k läst
·
QuBaR
QuBaR: Nu har äntligen projektet med att grovplanera tomten utförts. [bild] Då vi hade problem med att vattensamlingar bildades på baksidan av tomten jämnade vi ut marken och skapade i samma veva ett naturligt fall för vattnen så den kan rinna av tomten ut till dagvattenbrunnen i gatan. Läs mer på min blogg om grovplaneringen och mitt husbyggar projekt
0 svar · 2,3k läst
·
R
Ridrost: Jag varnar alla mot att anlita detta firm. Det är ett svensk firm som på reklamen ser proffsigt ut, erbjudar "en oslagbar service", lovar mycket, men jobbet de utför är dåligt, han som ska kontrollera att jobbet görs korrekt är totalt inkompetent vilket betyder att jag själv får upptecka att de eks isolerar golvet aldeles för tunt. De håller INGA avtal, kommer inte och jobbar, lämnar
0 svar · 2,9k läst
·
Paola Righetti
Paola Righetti: [citat] Jo, vi var ju egentligen inte ute efter så mycket mark men det var det som var till salu... Vi hade varit och kollat på grannhuset som var till salu innan och blivit förälskade i området. Vi har inte några konkreta planer mer än att låta bonden klippa ner och möjligtvis arrende framöver. Eller så lite ängsblommor :) Bredden på tomten är ca 40 meter där den är som smalast
4 svar · 2,8k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: Nä var tyvärr inte ljuset i tunneln, var bara elektrikerna som labbar med elen och drivdonen... Hantverkarna är överösta med jobb och kunder som gapar efter dem så då misstänker jag att mitt projekt med golvproblematiken hamnat på listan över saker de skjuter upp till en annan dag, eller en annan dag, eller en annan dag.... Blev förra veckan less och började själv experimentera med
0 svar · 2,1k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: [citat] Då hela huset stod i vatten när vi bilade bort plattan, vilket gav att vi dränerade om tre sidor av huset, så vågar i alla fall inte jag chansa på att det inte kommer att finnas en viss fuktighet som tränger upp. Vi har lagt tvättad singel och 100 mm golvisolering under betong och flytspackel. Hellre det säkra före det osäkra, då jag misstänker att det är en mindre
13 svar · 7,2k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: Det går på rätt håll i alla fall! /FF
2 svar · 1,4k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: Kul att så många uttryckte sina åsikter! Efter en hel del experimenterande med plattor, både digitalt och fysiskt på golvet, så föll valet på detta mönster. Motivering; ett mönster som försiktigt pixlar sig ut likt ett digitalt vattenflöde. Ett luftigt mönster som ger ett oväntat avbrott i det gråmonokroma golvet. Betongen håller på att torka (inne på andra dygnet i dag) och
0 svar · 1,3k läst
·
U
UffeH: Du verkar ju ha plattor så att det räcker till toan också. Lägg plattor på toagolvet och sedan möjligen som bild 2 men låt plattorna gå längs toan också. Dörr framför toan blir jobbigt, strunta i den. Ni kommer bara att tycka den är i vägen.
19 svar · 6,4k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: [citat] Jag hade velat få till ett tvättnedkast också, ända ifrån andra våningen, men det blev för komplicerad genomföring (= kostsam) i golv o tak tyvärr. Huset har nu ett badrum per våningsplan och det bör väl räcka till familjen på fyra pers även i morgonrusningen.
3 svar · 2,4k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: Tack, testar snarast!
2 svar · 1,7k läst
·
J
Jeepson: Intressant bygge! Är det ett Fiskarheden Onyxen? /Daniel
1 svar · 4,7k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: SketchUp, finns nog gratis testvariant att ladda ner. Prisvärt jämfört med många 3D program som 3D studio Max/Autodesk mfl. /FF
2 svar · 2,0k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: När källarprojektet startade så satte jag samman bilder i ett moodboard för att ha som diskussionsunderlag. Detta ger en bra förutsättning för att diskutera vidare vad kunden har för förväntningar och vilken estetisk väg projektet ska ta. Här kommer tre utdrag ur denna, bilderna är hämtade via Pinterest. [bild] Tankar om att ha en dekorativ vägg, i allrummet, som skiljer ut sig
0 svar · 2,1k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: mm visst är den intressant - försöker genom det massiva slipdammet redovisa vad som händer o det blir inte alltid så sexiga bilder. Tänkte ju att jag skulle bättra mig men det går sådär... Får väl framgent skapa en kategori som heter styling om jag ska kunna kalla detta en inredningsblogg;) /FF
2 svar · 5,4k läst
·
R
Robert Kooijman: En klart förbättring, fint!
1 svar · 1,6k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: Bygget börjar närma sig slutgiltiga ytskikt. Väggarna är putsade ett sista varv och torkar nu innan de ska målas med obruten vit silicatfärg. Silicatfärg används då ytor ska kunna släppa igenom fukt, helt enkelt andas. [bild] Ovan det nya innertaket dras alla ledningar som tidigare var synliga på väggar. Gäller både el och radiatorsystemet. Blir ju en del slangar men det är
0 svar · 1,4k läst
·
Christian Bremer
Christian Bremer: Huset är ett arkitektritat 2-planshus och kommer att visas på bomässan bo2017 i Linköping där man bygger en helt ny stadsdel. Ni får gärna följa vår blogg på vallastaden.eu [bild]
0 svar · 1,3k läst
·
FORMFUNKTIONALISTEN
FORMFUNKTIONALISTEN: Visserligen var hålstenen som väggarna består av trasig på en del ytor men jisses så många timmar det putsats hitills! Två pallar putssäckar är förbrukade och fler behöver köpas i morgon. Målet är iofs att ha så släta väggar som möjligt, inom rimliga gränser, och sedan måla vitt med silicatfärg. Sista putsen de lägger på nu är 0-1. Väggar har byggts upp för dusch o wc
0 svar · 1,5k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Snyggt! Jag gillar alla tre stilarna, men tror att jag hade valt den längst ner om jag skulle bygga om badrummet just nu. Hoppas att du kan knäppa bilder av när det blir klart sedan också. :)
1 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.