Byggahus.se
Ari73
Ari73: Igår hade vi möte med säljaren från Rörvikshus. Jag måste bara säga vilken proffs! Lars heter han och han var otroligt kunnig och kom inte med en massa sälja snack. Vi berättade för honom vad vi vill ha, han kom med olika förslag och berättade saker som vi inte tänkte på. Vi fick en utförligt offert med priset inklusive allt( markarbete, totalt entreprenad mm). Vi fick även ett
0 svar · 1,5k läst
·
A
Andreas12345: Det skall också påpekas att många kör en rövare. Fungerar det så fungerar det, fungerar det inte så kostar det inget. De kräver dig på pengar, men det betyder inte att du behöver betala. Att starta ett juridiskt projekt är däremot något helt annat och då börjar det kosta pengar, oftast mer än vad det kostar att renovera badrummet.
2 svar · 1,2k läst
·
S
sigmast: Nu vet jag vad dubbelväxling innebär! Den växlar först över värmen via kondensorn och den andra växlingen är manteln som i sin tur värmer varmvattnet. Lite enklare än jag befarade! Det visade sig inte vara något flöde i slingan mellan VP och EP och därför löste högtryckspressostaten ut (se tidigare inlägg). Jag förmodar att en backventil hade hängt sig. Hur som helst, det
4 svar · 2,2k läst
·
V
vk123: Hej! Vi har läst på, googlat, tittat på forum mm mm och efter noggranna överväganden blev det ventilerat golv från Granab. Funderade ett tag på Nivell system, men Granab kändes smidigare och blir även lite billigare. Granab system går att beställa direkt från tillverkaren utan mellanhände. Bra och snabb support. Så här gick det för oss: http://domecek.blogg.se
0 svar · 2,1k läst
·
K
koester: För den som är lite nyfiken så hittar ni vår blogg här: http://lindomehill.wordpress.com/ Information om huset: Vallsjöhus 155 (http://www.vallsjohus.se/vara-hus/1-planshus/vallsjo-155/) Byggstart Mars 2012 Ska vara klart Oktober 2012 Ligger i Lindome, Mölndal
0 svar · 1,8k läst
·
Pixbohills
Pixbohills: Offerten på materialet från Perssons är klar. Den slutade på ca 1,3 MSEK. Känns som ett helt ok pris om man tänker på vad som ingår. Nu väntar vi bara på offerten för entreprenaden, räknar med att den skall landa på runt 2 MSEK + rivning, markarbeten och VVS. Beräknad byggstart är satt till Q2 2013 och inflyttning Q4 samma år. Läs mer på www.pixbohills.se
0 svar · 1,2k läst
·
G
: Hej. Jag skulle välja varmvita lampor om du ska ha LED. 3-4 lampor med 5-8w och en lumen på mellan 240-300 st. De är lite dyrare men du får ett fullgott ljus skulle jag vilja säga. Sen en dimmer såklart ;)
4 svar · 1,4k läst
·
U
Urme: Väggen vid toan är egentligen bara en glasskiva. Dörren är 60cm, vi har tänkt ha kvar samma dörr om vi får in bubbelbadet genom den. Bastu är redan i högra hörnet uppe, den är 1,5mx1,5m. Det är trappor ner till denna våning så rörelsehindrade får problem att ta sig ner ändå.
4 svar · 1,6k läst
·
H
: Hej Nikolaj Purusplattan används till traditionella Purusbrunnar typ Oden,Brage, Sigyn m.fl. På Purus Line och Corner ingår alltid montagekit för både träbjälklag och betongbjälklag, det kan inte bli fel. Gläm inte kolla godkänd tätskiktskombination på¨Säker Vattens eller BKR:s hemsida Mvh Byggare Bob
3 svar · 4,0k läst
·
U
Urme: Köket har varit en långdragen historia. Jag ska dra den kort :) Det började med att min fru absolut inte vill ha IKEA, bara för att det står IKEA på grejerna. Så i augusti drog vi en roadtrip till Gävle och Västerås för att kolla på kök. I Gävle finns Kvik vilket vi tyckte var helt OK faktiskt. I Västerås fanns Absoluta Kök uppsatt på en lokal firma, bara ett pyttekök. Dock har
0 svar · 1,2k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag hittade det och det ser mycket skumt ut ... http://www.byggvarorimport.eu Har diskuterats i forumet http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/192042-byggvarorimport-skumt-eller-inte.html
3 svar · 1,3k läst
·
norrkan
norrkan: Kolla min blogg på renovera badrum istället. Blir för mycket att skriva på 2 ställen annars :)
0 svar · 1,4k läst
·
J
Johnnys: [citat] Hej Andreas Tack för länken, intressant läsning, tolkar texten som att det överhuvudtaget inte kan belastas oss.
10 svar · 3,4k läst
·
S
Stationshus: Vi bor i ett gammalt stationshus sedan 1891, en enplansvilla på 85m[SUP]2[/SUP] + en ekonomidel med pannrum, bastu, tvättstuga. För att ta sig till ekonomidelen måste man gå ut, gå några steg på altanen och sedan in där. Vår tanke är därför att göra en utbyggnad utanför köket (där altanen är idag) för att binda ihop ekonomidelen med resten av huset. Problemet är att
0 svar · 1,3k läst
·
T
torparmats: Hej! Jag har ett torp by år 1910 i vilket jag tänker riva en (troligen bärande) innervägg och göra en avväxling av den öppning som bildas. Spannet på öppning = 4m Huset inrymmer en övervåning med s.k. bruten takstol (Mansardtak). Då takhöjden är begränsad (2,15m) vill jag undvika en limträbalk och vill att den avväxlingsbalk jag behöver är < 15cm hög. Vad kan jag använda för
0 svar · 1,2k läst
·
F
FiaRos: Hej! Vi har precis köpt nytt hus och jag skulle vilja ändra lite på den öppna spisen. I dagsläget är spisen, bortsett från skorstensstocken kaklad med ett vidrigt kakel. Jag vill knacka ner detta och vitmura hela spisen istället. Är detta något vi kan göra själva? Hur gör man? Vad kostar det om man ska anlita en murare för ett sånt jobb? Tacksam för svar! :)
0 svar · 1,2k läst
·
L
Lane: Fotodokumentera och skicka in till Anticimex de har en blankett för anmälan. Om säljaren tog en dolda-fel-försäkring (vilket jag förstår det som). Det du behöver förutom skrivare är ett papper från ditt försäkringsbolag att skadan inte täcks av hemförsäkringen. Sen måste du ha argument för att skadan fanns där redan innan, men just med mögel om man är nyinflyttad är det ett
8 svar · 3,2k läst
·
P
: Hur är det när man använder Isover Vario KM Duplex? Då skall det väl inte behövas någon luftspalt?
6 svar · 2,6k läst
·
C
Cattis123: Hej, Vi ska måla om vårt järnvitriolhus som är 9 år gammalt. Det råder delade meningar om man kan måla om ett sådant med slamfärg. Vi hade tänkt oss grått eller svart. Är det någon som har erfarenhet av detta. Om det inte går bra, vad riskerar man? Tacksam för råd? Mumlan
0 svar · 1,8k läst
·
C
: Jag har ett grått hus, som från början var behandlat med järnvitriol. Den tjärrika furun blev efter några år brun. 1996 målades huset om med en slamfärg från Färgbygge och den gjorde huset vackert grått. 2011 var det dags igen men Färgbygge hade flyttat och yngre förmågor tagit över. De lyckades inte hitta det gamla receptet, men gjorde ett nytt som fungerat jättebra. Huset är
5 svar · 7,3k läst
·
M
MBygga: Jag föreslår kvalitetskabel typ HQ eller om du hittar Landroidkabel för att installationen skall klara sig i många år. Man kan använda vanlig RK/FK kabel också men får då räkna med kabelbrott i någon form inom några år som då är svåra att upptäcka eftersom kabeln är försvunnen ner i jorden. HQ har också riktigt bra skarvkopplingar som är silikonfyllda och därmed täta, ingen
1 svar · 2,9k läst
·
F
: Hej! Grattis till huset. Funderar själv på att bygga stenhus och funderar på Provinshus. Hur lång tid tog det från det att ni bestämt er för Provinshus tills bottenplattan var klar? Ritade ni huset själva eller är det ett s.k. typhus? Tacksam för svar!
2 svar · 1,7k läst
·
T
: Oj det var en gammal tråd, men måste ändå kommentera. Byggde världens finast hus 2004, byggt av Bollebygdshus. Suverän firma! Stig som var vår kontakt var väldigt seriös och proffsig. Är idag 11 år senare fortfarande nöjd. Tiderna förändras så gjorde nog också Bollebygdshus när ekonomin blev för skral och vi kunder började pressa priserna. Man får vad man betalar för gäller
3 svar · 5,6k läst
·
snickarboden
snickarboden: Jäkligt trevlig grej, tror personligen att det kommer att komma fler sådana lösningar snart. Nackdelen som jag ser det är att de sitter enbart fast i listen och om stickproppen måste pressas i med våld så lär det bli förslitningar på skeninfästningen. /K
2 svar · 1,2k läst
·
F
Framkant: Sent svar Johan :) Huset gick programenligt rent tidsmässigt, både med kommun och provinshus. Däremot jättemycket problem kring muntliga löften. De har även nu efter 2,5 år inte fixat ett fönster, jätteirriterande.
2 svar · 1,5k läst
·
M
Max Jacobson: Ja tack, gärna en uppföljning då vi står i begrepp att välja husleverantör till ett större 1-planshus.
3 svar · 6,2k läst
·
D
Daniel78: Sailfast: Det är just en sådan kalkyl jag vill se, som tar hänsyn till hela produktens energiförbrukning, inte bara förbrukningen när den är tänd. Angående din jämförelse med förpackningsmaterial, glödlampor säljs i en enkel pappförpackning, medan de LED-lampor jag köpt har kommit i en avancerad plastförpackning med kartong och en liten manual/reklambroschyr, denna förpackning
11 svar · 1,8k läst
·
M
MassemannenGBG: Hej, Vi har problem med vår torktumlare Siemens E44-10, detta händer för oss: Efter att torktumlaren startat som den skall går den ca 3-4 minuter. Vattenpumpen verkar fungera som den skall. Efter 3-4 min blinkar 2 funktionsknappar (översta och understa) och den piper som en väckarklocka och den stannar. Jag har rengjort alla skrymslen innanför kondensorn, även den "dolda luckan" under
0 svar · 2,4k läst
·
Dawwe74
Dawwe74: Jag primade betonggolvet två gånger, det vart riktigt bra. Sen var det bara börja spika i väggarna och lägga nivån för flytspacklet. Efter att jag ritat på golvet hur värmegolvet skulle läggas så var det dags för själva läggningen...j..la värmegolv!!!..... Nu hade jag ju köpt ett billigt värmegolv på blocket, men kruxet var att den låg inte på nät utan på rulle. Försök
0 svar · 786 läst
·
E
: This “free sahrnig” of information seems too good to be true. Like communism.
2 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.