Arkiverade bloggar
FORMFUNKTIONALISTEN: Kul med tankar, tack! Har fler skisser och tankar på G - kommer inom kort, hinner inte riktigt med att få upp materialet på bloggen bara;)
FORMFUNKTIONALISTEN: När vi väl började gräva utmed de tre sidor på huset som nu ska dränerats så visade det sig att det inte var fuktigt utan sjöblött kring och under huset! Flera olika firmor var på plats i våras för att ge offert på dränering av huset och en del av dem hade tankar på att endast handgräva, vilket jag ställde mig tveksam till. Med facit i hand är jag själalycklig att jag via mitt
Robert Kooijman: 315 cm, inte underdimensionerad i alla fall ;)
Globetrot: Vi har lagt in kährs ekparkett, det är också mjukt till tusen. Vi lade in det för ca 3 år sedan och om man tappar en plastleksak eller liknande blir det ett märke även i det.
jaanabobo: Jag fick i januari till slut rätt över Skatteverket efter flera överklagande men det har krävts många timmar för att skriva alla brev som krävs. När jag talade med en av cheferna på Skatteverket hade han samma situation. Han köpte för några år sedan kakel till ett mycket bra pris dock så sparade han inte kvittot så nu vet han själv inte hur han skall göra för att få ROT avdrag
elpaco: Annars verkar Robert leva på att göra varianter av wordpressidor till rätt imponerande stora kunder ..
Kajsa1962: Ja av polisanmälan har vi inte så mycket så det är nog nedlagt. Vi har spridit det via Facebook också men vad vi vet så har ingen varken sett eller hört något. Vi hoppas vi får ha grejerna i fred nu tills vi flyttar in för det är hantverkare där på dagarna och kvällarna är vi nästan alltid där och jobbar själva.
Mikael Lundquist: Lägger ingen mer negativ energi på detta ärende, tror inte att det har blivit någon förändring i denna butiken tyvärr. Vi är dock jättenöjda med köket.
Scarlstrom: Efter en lång härlig sommar och semester har vi nu fått bygglov av Värmdö Kommun. De hade inga invändningar mot våra planer och/eller ritningar, fantastiskt! Vi har även, tillsammans med bygglovet, fått rivlov för de två boningshusen på tomten. Båda gamla boningshusen måste rivas så att vi får ny byggyta att använda enligt planritningen och det ena måste dessutom bort eftersom
Familjen Andersson: Nu är det lite över ett år sedan som vi satte första spadtaget i marken och började bygga på vår drömgård. Hur har det gått? Allt har gått fantastiskt bra, fort och smidigt. Vi började gräva för grunden i Mars, 1 Maj kom stommen till huset och den restes under Valborgs helgen. 1 September flyttade vi in i huset som var i princip helt färdigt bortsett från några lister och ett
jonmo: Det enda råd jag kan ge dig är att inte ställa denna typ av fråga som ett blogginlägg, utan posta den i forumet. Där kommer du med största sannolikhet få svar.
undine: Nu, mina vänner, är poolen färdig och det har badats! Vilken skillnad det är på att ha tak och inte ha tak, måste jag säga!! 44 kubikmeter vatten hälldes i. Iskallt vatten. Temperaturen ökade med 2-3 grader per dygn och nu är tempen uppe i 25 grader, något vi bara kunnat drömma om i möjligtvis augusti förra året! Tänk vad solen värmer på. Det härliga är också att man kan
undine: Hej! Ursäkta sena svaret. Åh, låter härligt! Är det en nergrävd pool ni har? Den vi skaffat är en Idealcover Klasik: http://www.idealcover.com/sv/klasik/klasik/grundinformation-och-fordelar/ Monterat den nu och den verkar super. Riktigt smidig och behåller verkligen värmen nu när det varit ruggigt. Den är tömd ännu men vi hade absolut kunnat bada fast det bara varit ~9 grader hos oss
Elkonstruktör: Hej! Jag har under en period funderat på att starta upp ett Elkonsultföretag. Anledningen till att göt detta inlägg är för att jag inte har erfarenhet i konsultbranschen. Jag har erfarenhet av elinstallationer i villor, kontor, gym och liknande. Jag har nu gått en utbildning som elkonstruktör och funderar på att starta eget. Min fundering är om ni som privatpersoner är intresserade av
Kajsa1962: Visst finns det maskiner som plöjer ner slangen och gör minimalt med skada men det funkar bara om det är åkermark, jord eller liknande. När marken är full av sten behöver man lite "större" maskin och då passar man även på att gräva bort lite sten samtidigt som man lägger ner slangen. Det är varken oskickligt gjort eller överdimensionerat i detta fallet. Återställningen är det
Marlen Eskilsson: Grattis! Vad fint det blir. :)
Stefan LA N: Vi hittade en lösning som känns helt ok: vi sätter dimmrar i en gemensam ram och placerar även i en vanlig vipp-knapp i ramen. Alla dimmrar (3-5) är individuella, men knappen bryter strömmen till alla dimrar/lampor. Då kan vi tex stänga av alla lampor på tre knappar i övervåningen istället för att tricka på 12 dimmer-rattar. Totalt 25 dimrar i huset. 7 rörelsedetektorer och 3
mark11: Hej! Mitt första inlägg; på bygga hus och känner mig lite rådvill. Vi bygger i Åbo skärgård ett hus på 240 kvadratmeter i 3 plan. I källaren finns ett badrum med bastu på 20kvm. Lättbetong väggar på gjuten platta, jordvärme med golvärme Lättbetongen är rappad sen finnfoam cellplastisolering.Denna är också rappad på insidan. Finnfoamen är ditsatt med svampplugg och spik. Nu
Timfelix: Det går framåt i huset och det känns så skönt att det snart är dags för alla ytskikt. Ser så mycket fram emot att se huset med golv och färg på väggen. Nu är det målning och golv som står närmast. Vi har köpt enstavsparkett från Parkettbutiken. Vi kom över ett restparti TEKA Fleur Active 14 mm. Längd 1860 mm& Bredd 189 mm. Borstad & oljad yta ( 2ggr ) med fasade kanter. Dessa
Marlen Eskilsson: Snyggt badrum! Det ska bli kul att se din version sedan. :)
undine: [citat] Tack så mycket :) Ja, verkligen, det är häftigt att lite ändring av tapet kan göra så mycket :)
Timfelix: Inser att mellandagsrea är galet bra när man ska fylla ett helt hus med inredning. Därför passade vi på att lägga en beställning på badrumsmöbler och köksfläkt idag eftersom Hemvaruhuset erbjöd röda priser på sitt sortiment vilket gjorde att vi la in en stor order på allt vi behövde idag. Så det blev Svedbergs Svea i lilla badrummet, Vedum Flow 1500 i stora badrummet samt en
Stefan LA N: Thomasx, du har helt rätt! Hade jag gjort den igen hade jag lagt till kraftigare reglar (reglar kom från spillvirke - dumsnålt...). Framförallt gick ett genomgående stålstag av som gjorde att den bågnade. Fler genomgående stålstag hade varit på sin plats. Man lär sig. Tur det inte blev den hårda vägen med kraschad form - bara lite konvex 😬
Timfelix: Ingen aning:) men det känns som att de har full koll och att det går undan pga detta och alla byggen de har gjort tidigare. Märktes inte minst när huset restes och man placerade alla delar för framtiden på rätt sätt inuti i huset.
matsdata: :banghead:När jag skulle sätta upp en gardinstång i min dotters sovrum, blev jag jag förvånad över vilken byggteknik man hade för 60 år sen. En pappskiva på 3 mm var allt som skulle bära upp ganska tunga gardiner, men så långt kom vi aldrig. Efter att jag konstaterat att det är ett tomrum till ytterväggen på ca 100 mm tror jag att det bästa vore om man tog bort hela pappskivan
flashower: Kul att läsa och se bilder om ert bygge. Lycka till med kampen mot naturen. ;)
undine: [citat] Tack snälla :) Du, jag vet inte varför det är en lucka där. Det är mycket de tidigare ägarna pysslat med som jag inte har någon aning om varför man gjort. Värmepumpen sitter i vardagsrummet precis mitt emot gluggen så det kanske är för cirkulationen, ingen aning. Eller så ska det bara vara snyggt med ett hål sådär. Vi funderade starkt på om vi skulle sätta igen det, men