jonna69
jonna69: Det låter ju toppen! Tack! Golvet är nu slipat och fint, men har inte varit väder för sioox-en ännu. Då vet jag att jag inte behöver oroa mig om ytan inte känns lika fin direkt efter tvätten.. Hälsningar Jonna [citat]
4 svar · 2,9k läst
·
CNorge
CNorge: [citat] Hej Göran! Snyggt staket. Hur har du fäst de vertikala stolparna mot golvet?
3 svar · 9,0k läst
·
K
kedjehus1973: [citat] Jag gör så, tack! Fast torka borde det väl göra i år, bara det är uppehåll ett tag, så kan jag måla i sommar :)
13 svar · 4,0k läst
·
D
DaDolly: Jag byggde ihop alla ramar i garaget . Gerade mot varandra och pu limmade före skruvning . Jag gjorde ”ramarna” något bredare än stolparna där de ska sitta och trädde alla ramar över stolparna och använde 1 ram som mellanlägg så man får 50% luft
2 svar · 5,0k läst
·
J
J_B: Tack för svaret :) Så oljehärdad masonit är inte bra att lägga på trall en?
5 svar · 8,8k läst
Sonny Brannestam
Sonny Brannestam: Har byggt två altaner. En med nedsänkta skruvreglar och balkskor. och en altan med bärlinor och skruvreglar i två plan. Kommer aldrig mer bygga med nedsänkta reglar och balkskor igen. Tar 5 gånger så lång tid. Än kryss montage. Varje regel måste då mätas sågas skruva fast balkskor med 10-12 skruv i varje sko. Blir många tusen skruv på en större altan. Och många balkskor och det
5 svar · 3,7k läst
Jonatan79
Jonatan79: Såpa, naturligt är bäst i längden. Olja kan bli klibbigt och fult.
1 svar · 1,6k läst
iWas89
iWas89: Jag är förstagångs husägare och har byggt en altan enligt konstens alla regler. Nu är det så att vi skulle vilja bygga ett insynsskydd för vår spabad. Jag är fullt medveten om regeln om 50% luft i det hela, skulle vilja fuska med detta så att jag landar kring 25% insyn på totalt 2,5m av 20 m altanräcke. Om jag skulle få påbackning på detta pga grinig granne eller liknande. Måste
0 svar · 927 läst
F
Fredrich: Hej! håller på att bygga en pergola som skall ha tak i riktigt glas. Det går ju beställa glasskivor men hur fäster man dem och hur stort avstånd skall det vara mellan skivorna (har CC 60 på reglarna. Antar att glasskivorna ska vara mindre än 60 då). tacksam för svar! Har försökt googla och hittar då en del färdiga tak-kit men i fel dimensioner och lyckas inte hitta de lister osv man
0 svar · 1,2k läst
Jocce81
Jocce81: Kanske mer skulle legat under "Inredning" men jag provar här. Vi är lite sugna på 2 Fatboy Outdoor att ha på altanen. Kommer även ibland användas inne t.ex framför TVn. Dock upplevs just Fatboy som ganska dyra. Sett att det finns något / några andra märken. Värt att satsa på något av dessa ? Vilka i sådant fall? Eller är det bara Fatboy som gäller ? /Jocce
0 svar · 729 läst
S
snowsoul: ca 45-50 cm
2 svar · 795 läst
S
Swebfn: Ja men då var spabadet på plats.. hann inte fylla det helt idag, fortsättning imorgon. Återkommer om det rasar igenom golvet. Till slut blev det 9 plintar, 3 st bärlinor 45x195 samt 45x170 med cc30 som golvreglar. Det är 1 meter mellan plintarna och 1 meter mellan bärlinorna. Hade en dålig bild som visar hur det ser ut (saknas någon golvregel på bilden). [bild] [bild]
4 svar · 3,8k läst
·
C
claessvedberg57: Tack för hjälpen. Detta verkar stämma med mina skruvar.
5 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Kaprifol, klematis, murgröna Vad som fungerar beror på typ av jord, djupet på jorden, mängd sol, växtzon etc. [citat] Den typen av känslor kan vara förrädiska. Eftersom jag inte längre bor i villa så hör jag mycket mindre vad som händer där när det gäller inbrott och cykelstölder i villaområden, vilket gör att min känsla är att det är bättre. För dig kanske det är tvärtom.
6 svar · 1,5k läst
·
B
Bichonen: [citat] Vi tog sand från stranden när vi skurade bryggorna, bord och bänkar. Nära och bra. Till mitt teakdäck var jag lite noggrannare och valde väldigt finkornig sand. Tex akvariesand eller sandlådesand. Ska du skura en altan räcker det med sand från en sandstrand.
23 svar · 151,1k läst
·
F
Fun4u2: [citat] Jag har haft brun komposittrall GOP Woodlon Elegance sedan 2016 på en altan i stugan på västkusten med mycket sol, vind, hög saltvattenhalt i luften. Ser fortfarande fin ut. Tvätta av med såpa bara. Blir lite varm emellanåt men inget jag skulle tveka på att lägga igen. Gjorde samma val av komposit för uteplatsen hemma sedan också när den gjordes om för 2 år sedan. Dyrt men
56 svar · 25,0k läst
·
L
Leif i Skåne: Oxalsyra bleker och rengör. Fosforsyra tar bort kalk och rost. Medlet mot mossa är järnsulfat så jag tror mest på fosforsyra.
1 svar · 4,0k läst
M
McEnroe: [citat] Tack för ditt bidrag.
5 svar · 2,8k läst
·
Miian91
Miian91: Vad skönt att höra! Då får jag känna mig nöjd Tack för ditt svar ☺️
2 svar · 1,8k läst
·
Grillen
Grillen: [citat] Vilken borste är det, har du möjlighet att länka till den då dom verkar ha lite olika varianter på roterande borstar.
22 svar · 5,7k läst
HogeN
HogeN: https://static.byggahus.se/attachments/images/large/415/415058-12eea1478be6a17178d7e94379441489.jpg Beror lite på vad för dimension av virke man använder också ^^
27 svar · 28,7k läst
·
D
droidekas: Du kan sätta Gardenas stickventil infälld i en terrass. Du får bara vara lite kreativ i montaget med betoning på lite.
1 svar · 867 läst
R
Radiokakan: Om jag ska göra en tegelterass 40 cm ovanför marken, hur gör jag enklast detta? En ram av lecablock och fyller upp med makadam inuti? L-stöd? Behöver jag ändå gräva bort gräs och matjord under terassen? Den kommer vara ca 8x1,6 m och mot ett hus med betonggrund. Har försökt googla men hittar inte mycket hjälp, jag tar tacksamt emot länkar!
0 svar · 631 läst
M
mansjo: Hej! vi håller på att bygga en altan men har fastnat på det sista momentet som är utgången och trappan ner till däcket. Problemet är att vi ska byta fasad så småningom och därför behöver vi en lösning på den del av fasaden som täcks av altanen. Det gäller framförallt delen till höger i första bilden och som också syns på nedersta bilden. Det kommer vara ett litet trädäck i
0 svar · 1,2k läst
·
H
hans.p: Beställde Mekoflex M50 sommar skjutfönster till uterummet och de kom hem till dörren efter tre veckor. Det var fem måttbeställda partier med två luckor i varje parti. Monterade dem förra veckan. Monteringen var oerhört enkel och måtten var exakt enligt vad jag beställt. Ta gärna ett par millimeter mindre på bredd och höjd om du är osäker på det exakta måttet eller om hålet inte
19 svar · 19,1k läst
·
E
Espets: Vi har en terrass byggd 2018 av brunt rillat virke. Den börjar se riktigt sliten ut redan och släpper ifrån sig stickor/flisor och det lossnar gammal lasyr (tror jag det är) på vissa ställen. Terrassen är i söderläge och med en pool i anslutning så den utsätts även för mycket slitage. Frågan är hur vi behandlar den på bästa sätt för att den ska bli mer behaglig att gå på och
0 svar · 1,1k läst
·
A
AAEY: Jag vet! Urläskigt! Tänker att man kan ”knacka” på balkarna en bit in för att se/ känna/ höra om de känns mer stabila/ intakta. stefan - målat är det! Hmmm, kan ju vara boven i dramat. Då räcker det väl inte att skrapa bort. Tror dock att det värsta är att stolparna som höll upp staketet var monterade på ett sätt som tydligen samlade vatten / fukt
4 svar · 1,6k läst
·
F
Fixaren06: Tänkte bygga en ny trappa till dörren likt den på bilden. Dum fråga, hur gör man med murblocket som stöd om det är högt upp till dörren? Går det att sätta två på varandra?
0 svar · 1,4k läst
·
D
Danii KD: Om man inte lagt trallen vinkelrätt från början, hur justerar ni på bästa sätt ? Jag borde gjort en koll direkt men nu är det så att trallen ligger 4 cm diff från väggen jämfört med andra änden som ligger dryga 14 meter bort. Jag har bara lagt 1/4 så finns fortfarande möjlighet att korrigera. Hur skulle ni korrigera på bästa sätt?
14 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.