Vi la ca 70 kvm St Eriks Cirkus för två år sedan.
Dessa plattor har ganska stor fog. Detta innebär att de har blivit en del
ogäs i fogarna. Funderar på att foga med hårdfog nu i vår.
Är et en bra lösning? Någon som har erfarenhet av hårdfog från St Eriks eller
andra fabrikat? Fördelar resp nackdelr? Taksam för synpunkter.
mvh gorran
 
Jag har handlat flexibel hårdfog, kommer inte ihåg fabrikatet just nu. Handlade på Hornbach.

Erfarenheten hittils är att det var lätt att foga och få snyggt. Men jag gjorde det i höstas strax innan snön kom, så jag vet inte riktigt hur det fungerar på längre sikt. Detta var ganska stora fogar, oregelbundna naturstensplattor. Vissa fogar har sjunkit en del, jag skall efterfylla i vår. Men där beror det troligen på att plattorna är ojämna undertill så det kan finnas fickor med luft.

Jag har tidigare kört med flexibel hårdfog på cementplattor, men då var det bara 3mm fogar, det blev bra, och har sett bra ut i 2 år..
 
Akahigi
Jag ska lägga ca 150m2 marksten i betong, funderar över fogen; sand, stenmjöl, flexifog eller hårdfog typ ROMEX d2000.

För/nackdelar? Bättre köra sand och ogräsättika?
 
Hej-gammal tråd. Hur har det blivit?
H hempularen skrev:
Jag har handlat flexibel hårdfog, kommer inte ihåg fabrikatet just nu. Handlade på Hornbach.

Erfarenheten hittils är att det var lätt att foga och få snyggt. Men jag gjorde det i höstas strax innan snön kom, så jag vet inte riktigt hur det fungerar på längre sikt. Detta var ganska stora fogar, oregelbundna naturstensplattor. Vissa fogar har sjunkit en del, jag skall efterfylla i vår. Men där beror det troligen på att plattorna är ojämna undertill så det kan finnas fickor med luft.

Jag har tidigare kört med flexibel hårdfog på cementplattor, men då var det bara 3mm fogar, det blev bra, och har sett bra ut i 2 år..
 
C
Beror nog på grunden om det blir bra. Spricker inte hårdfogen om det finns mycket vatten i marken då det fryser på?
Mina 50x50 plattor rörde på sig ganska mycket i vintras vilket de inte gjorde tidigare. Flexibel hårdfog håller rätt bra för mig. Stannar kvar bättre och mindre ogräs. Uppskattningsvis 2-4 år jämfört mot 1 år och vanlig fogsand men det är bara min uppfattning.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.