7 234 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Tillfälligt regnskydd uteplats
Hallå,
Jag skulle behöva fixa ett tillfälligt regnskydd över en uteplats inför en fest. Permanent lösning hinns inte med. Tyvärr finns det inte tid att beställa något så jag har bara tillgång till det som finns att köpa i handeln.
Uteplatsen ligger framför huset, mot fasaden. Jag var först inne på ett rektangulärt solsegel men hittar inget i rätt storlek (ca 5x3 meter). Dessutom tvivlar jag på att de solsegel som finns att köpa på jula, jysk, classe mm är vattentäta.
Var även inne på att spänna en rektangulär vit pressening, på samma sätt som ett segel. Misstänker dock att det inte blir bra p.g.a. formen. Alla solsegel jag har sett på bild är ju inte riktigt rektangulära. Gissar att formen har en funktion för att seglet ska bli ordentligt spännt.
Kanske någon som har några bra idéer kring detta?
Jag skulle behöva fixa ett tillfälligt regnskydd över en uteplats inför en fest. Permanent lösning hinns inte med. Tyvärr finns det inte tid att beställa något så jag har bara tillgång till det som finns att köpa i handeln.
Uteplatsen ligger framför huset, mot fasaden. Jag var först inne på ett rektangulärt solsegel men hittar inget i rätt storlek (ca 5x3 meter). Dessutom tvivlar jag på att de solsegel som finns att köpa på jula, jysk, classe mm är vattentäta.
Var även inne på att spänna en rektangulär vit pressening, på samma sätt som ett segel. Misstänker dock att det inte blir bra p.g.a. formen. Alla solsegel jag har sett på bild är ju inte riktigt rektangulära. Gissar att formen har en funktion för att seglet ska bli ordentligt spännt.
Kanske någon som har några bra idéer kring detta?
Om du inte vill eller tänker dig hyra ett partytält så lär väl en vit presenning med fall ut från fasad från biltema eller motsvarande lär vara snabbaste och troligtvis billigaste lösningen. Även de lättare kvaliteterna håller rimligt bra när de är nya så länge den spänns upp med lutning så du inte riskerar stående vatten någonstans
Tack för svar. Partytältet är redan inhyrt och monterat. Dock skulle vi vilja få tak över en uteplats till. Tror det kan bli ett spontant markisinköp istället.M myrstack skrev:Om du inte vill eller tänker dig hyra ett partytält så lär väl en vit presenning med fall ut från fasad från biltema eller motsvarande lär vara snabbaste och troligtvis billigaste lösningen. Även de lättare kvaliteterna håller rimligt bra när de är nya så länge den spänns upp med lutning så du inte riskerar stående vatten någonstans
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Tänk på att om det blåser så har du ett rejält segel, oavsett om du kör markis eller presenning.
Jag skulle nog satsat på en pressening och sätta upp den spänd med fjädrar, om det finns något att fästa i. Markis låter för mig som att den bara kommer sitta i ena sidan, dessutom dyrare.
Jag skulle nog satsat på en pressening och sätta upp den spänd med fjädrar, om det finns något att fästa i. Markis låter för mig som att den bara kommer sitta i ena sidan, dessutom dyrare.
Ett tips för presenningar är att spänna upp dem så att diagonalen blir högst, så undviker man att det blir en sjö antingen i mitten av presenningen eller ut mot någon av kanterna. De flesta solsegel man ser, är uppsatta just så.
Tipset med fjädrar för infästningen är också bra, eller också elastiska stroppar: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakring/spannband/bagagestroppar-388623/
Tipset med fjädrar för infästningen är också bra, eller också elastiska stroppar: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakring/spannband/bagagestroppar-388623/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Jag tycker de där bagagestropparna är lite otäcka. Om något släpper så kommer en krok farande. Jag överdriver säkert, men jag hade tittat på något som dessa kapellsträckare.
Får tacka för alla svar. En motordriven markis är nu inköpt på bauhaus. Vi får hoppas att prognosen med svaga vindar i gynnsam riktning stämmer. Ännumer hoppas vi att det inte blir regn alls. Ät lite 50/50 läge av prognoserna att dömma. Om någon nån gång spänner upp en pressening som regnskydd hoppas jag på rapport här. Vore intressant att veta om det fungerar.
Klicka här för att svara