Har just påbörjat mitt första altanbygge om ca. 25kvm. Redan nu har jag börjat fundera på om jag valt fel skruvar när jag satte upp ramverket (bärlinorna)? Har fäst alla hörnen med vinkelbeslag och använt ESSVE Ankarskruv 5x40 som är CorrSeal behandlade, då detta var vad jag blev rekommenderad till just dessa beslag samt även till balkskorna. När jag nu läser mer om altanbyggande så menar man att alla skruvar ska vara rostfria syrafasta i A4. Bygget är kustnära (40 meter från bräckt vatten).
Men hur går det ihop med balskor, vinkelbeslag och hålplattor som alla är i varmförzinkat stål? Det är ju inte i närheten av A4. Ska jag byta ut dessa redan monterade skruvar, eller komplettera med några i A4? Vilka i så fall?
Sedan kommer följdfrågorna:
- vilken skruv i A4 är riktigt bra för att dra igenom 45mm bärlina in i änden på kortlingarna? Vilken dimension`
- vilken skruv i A4 är riktigt bra som trallskruv för 34x145 trallvirke? Fabrikat, modell och dimension?
- vilken skruv i A4 är riktigt bra för att fästa stödbenen till skruvreglarna, båda 45x145, vilka ska stå på marksten?
Det är alltså en lågbyggd altan som skall stöttas på ett antal marksten i storlek 400x400x50.
Jag är medveten om att dessa frågor redan finns ställda, men efter mycket sökande och läsande här så har jag ändå inte lyckats få svar på mina frågor. Så jag är väldigt tacksam om några vill dela med sig av sin kunskap här.
Vill tillägga att jag ej avser att handla skruv på ByggMax, Biltema eller Jula m.m. då jag anser att det bör vara bra saker jag sätter ihop detta med och ej nödvändigtvis det billigaste.

Jag bor också nära havet och har byggt brygga och altan. Bryggan överskjöls några gånger per år och sär skulle jag inte använda annat än A4 om jag vill ha en livstid > 15 år.
Altanens trappa byggde jag med varmförzinkat stål och skruv. Jag anser det räcker. Jag skulle välja så stora skruv som är möjliga i vinkeljärn och stolpskor.

Vi bygger på västkusten och använder då vid altanbygge och liknande ankarskruv behandlade så dom har klass C4. Även större skruv att dra i bärande konstruktioner genom 45mm virke är behandlade så dom har klass C4. Skruvstorlekar är då 6x100-160mm.
Till trallskruv använder vi uteslutande rostfritt syrafast, alltså A4. Till 34mm trall används förslagsvis 75mm trallskruv.

Har byggt på det sättet på västkusten i snart 20 år och hittills inte sett nån tendens till korrosion.

V Vedhuggarrn skrev:
Vi bygger på västkusten och använder då vid altanbygge och liknande ankarskruv behandlade så dom har klass C4. Även större skruv att dra i bärande konstruktioner genom 45mm virke är behandlade så dom har klass C4. Skruvstorlekar är då 6x100-160mm.
Till trallskruv använder vi uteslutande rostfritt syrafast, alltså A4. Till 34mm trall används förslagsvis 75mm trallskruv.

Har byggt på det sättet på västkusten i snart 20 år och hittills inte sett nån tendens till korrosion.
Tack för svar. Vilket fabrikat och vilket utförande av trallskruv har ni tyckt är bäst? Är det mer känsligt just vid trallinfästningen så att man då väljer A4, medan resten av konstruktionen klarar sig med C4?

Fabrikat tycker jag inte brukar spela nån roll så länge dom inte fuskar med klassningen. Vet man ju dock inte förrän i efterhand men aldrig haft problem med de trots att jag byggt med allfrån dyra skruv till biltema/jula-skruv.
Ofta blir ju trallskruven mer utsatt då den sitter just utsatt och vatten kan bli stående i den. Annars är de väl mest för att utbudet i skruv inte är överdrivet i A4

Har ägnat många av nattens timmar åt att leta information om skruvar på nätet. Har kommit fram till att ESSVE har ett antal som verkar bra. Men jag hittar ingen i Stockholms södra delar som har alla dessa.
Kom fram till följande:
- vilken skruv i A4 är riktigt bra för att dra igenom 45mm bärlina in i änden på kortlingarna? Vilken dimension?
Den jag hittade är ESSVE Konstruktionsskruv WAF A4 6x90 eller 6x120 (fanns ingen längd däremellan)
- vilken skruv i A4 är riktigt bra som trallskruv för 34x145 trallvirke? Fabrikat, modell och dimension?
Den jag hittade är ESSVE Essdeck Max A4 4,8x75. Alternativt ESSVE Classic A4 4,8x75
- vilken skruv i A4 är riktigt bra för att fästa stödbenen till skruvreglarna, båda 45x145, vilka ska stå på marksten?
Den jag hittade är ESSVE Konstruktionsskruv WAF A4 6x90 (med risk att skruvspetsen kan titta ut igenom virket när man dra ihop två 45mm reglar)
Är jag på rätt väg? Eller finns det andra bättre alternativ? Någon som känner till någon välsorterad firma i södra delarna av Stockholm? (Bauhaus har inte alla dessa)

Tycker det låter kanon!

V Vedhuggarrn skrev:
Tycker det låter kanon!
(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.