Hej forumexperter!
Vi lade lärkträtrall för någon månad sedan men är inte säkra på om byggarna gjort ett godkänt arbete. Vi upplever de skruvat på för många ställen i trallen samt satt skruvarna för djupt så det bildas fukthål där de sitter.
Bifogar bild, vad anser ni?
Vi lade lärkträtrall för någon månad sedan men är inte säkra på om byggarna gjort ett godkänt arbete. Vi upplever de skruvat på för många ställen i trallen samt satt skruvarna för djupt så det bildas fukthål där de sitter.
Bifogar bild, vad anser ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Skruvat på för många ställen känns ju svårt att göra ?
Man skruvar ju i alla reglar, två skruv så trallen inte slår sig. Mellan reglarna skruvar man ju inte, där finns inget den tar i...
Jag brukar dra in skruven så den inte syns på ovansidan, då brukar trallen "läka" över lite också, sen kanske man inte skall köra ned den halvvägs i trallen iofs, men "fukthål" vet jag inte om jag hört talas om som problem...
Man skruvar ju i alla reglar, två skruv så trallen inte slår sig. Mellan reglarna skruvar man ju inte, där finns inget den tar i...
Jag brukar dra in skruven så den inte syns på ovansidan, då brukar trallen "läka" över lite också, sen kanske man inte skall köra ned den halvvägs i trallen iofs, men "fukthål" vet jag inte om jag hört talas om som problem...
Instämmer med @klaskarlsson ovan, ser inte ut att vara skruvat på något märkligt vis.
Kan du ta en närmare bild av hur djupt ner skruvarna sitter?
Kan du ta en närmare bild av hur djupt ner skruvarna sitter?
Har de inte dessutom satt den för tätt? Otryckt trall ska väl helst monteras med ganska många mm mellanrum mellan brädorna.
Edit: T.ex. Minst 8mm mellanrum för Fredricssons lärktrall enligt monteringsanvisning.
Edit: T.ex. Minst 8mm mellanrum för Fredricssons lärktrall enligt monteringsanvisning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Jag hänvisar till svenskt trä:
https://www.svenskttra.se/publikationer-start/publikationer/montering-av-trall/
https://www.svenskttra.se/publikationer-start/publikationer/montering-av-trall/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 573 inlägg
Om det är vanligtryckt trall eller inte framgår inte av bilden tycker jag (riktiga färger är svåra att se på sådana här bilder)S skamper skrev:
Men jag kan hålla med om att det ser tätt ut, även för tryckt trall.
Å andra sidan: Lägger man den när den är färsk så brukar den torka isär, så det beror lite på hur länge den legat opch hur fuktigt virket var...jag har lagt det i princip dikt an någon gång när det var "purfärskt" tryckt virke - så blev det ca 4-5mm glipor sedan efter ngn säsong...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
klaskarlsson skrev:
Om det är vanligtryckt trall eller inte framgår inte av bilden tycker jag (riktiga färger är svåra att se på sådana här bilder)
Men jag kan hålla med om att det ser tätt ut, även för tryckt trall.
Å andra sidan: Lägger man den när den är färsk så brukar den torka isär, så det beror lite på hur länge den legat opch hur fuktigt virket var...jag har lagt det i princip dikt an någon gång när det var "purfärskt" tryckt virke - så blev det ca 4-5mm glipor sedan efter ngn säsong...
Det är obehandlat lärkträ. De som lade altanen hävdade det kommer bli mellanrum efter någon säsong, kunde ju bara lita på att de visste vad de gjorde.
Men är även orolig för att ändarna på plankorna kommer börja spricka då dem är obehandlade och fukt i princip tränger rakt in.
Gällande skruvdjupet så är min erfarenhet (gäller iof bara vanlig tryckt trall) att om du skruvar jämns med ytan på trallen likt bilden till vänster så kommer du behöva gå över samtliga skruvar och dra ner dessa någon mm när virket har torkat och krympt på djupet. Och beroende på storlek på trall så är det ett jobb man gärna är utan. Så för min del så drar jag ner skruven några mm extra.
Ja men så är det, det kan jag intyga men personligen gör jag hellre det, går man djupare så bryter man fibrerna och försämrar skruvens drag.D dwd skrev:Gällande skruvdjupet så är min erfarenhet (gäller iof bara vanlig tryckt trall) att om du skruvar jämns med ytan på trallen likt bilden till vänster så kommer du behöva gå över samtliga skruvar och dra ner dessa någon mm när virket har torkat och krympt på djupet. Och beroende på storlek på trall så är det ett jobb man gärna är utan. Så för min del så drar jag ner skruven några mm extra.