H hempularen skrev:
Bestrid skriftligen, ge en minimal motivering. Hänvisa bara till den uppskattade nivån i avtalet. Betala det ostridiga beloppet, dra av för ev fel som finns i utförandet. Betala snålt, så finns lite förhandlingsutrymme, om det behöver förlikas.
Firman kan skicka kronofogden på er, bestrid, firman kan stämma er i tingsrätten. Det är först om du förlorar i tingsrätten, och sedan ändå inte betalar som kronofogden kan agera, och det blir en betalningsanmärkning.

Precis det här är jag ute efter.
ostridigt belopp, är det för de 4 veckorna som firman presenterat eller tar man tre veckor?

Ännu en fråga i denna tråd.
Är det praxis att hantverkarna plockar ut verktyg, skottkärror, tumstockar, choklad, cola, spade, skiftnyckel etc. som jag som kund sedan ska betala?
Trodde i min enfald att de hade verktyg precis som städpersonal som kommer med egna dammsugare, rengöringsmedel och trasor. Inte ska väl kunden betala för de sakerna väl och sedan tar snickarna med sig allt???

Någon som vet???

wildeside
T tekla007 skrev:
Är det praxis att hantverkarna plockar ut verktyg, skottkärror, tumstockar, choklad, cola, spade, skiftnyckel etc. som jag som kund sedan ska betala?
Trodde i min enfald att de hade verktyg precis som städpersonal som kommer med egna dammsugare, rengöringsmedel och trasor. Inte ska väl kunden betala för de sakerna väl och sedan tar snickarna med sig allt???

Någon som vet???
Allt som inte är material är bara att räkna av och bestrida.

• Gilla
tekla007
  • Laddar…
Sittställning
Nej...

Även ett paket med tigersågblad där dom tar med sig hela paketet .. allt för att klämma ur lite extra pengar...

• Gilla
tekla007
  • Laddar…
K
Bara att bestrida.
Är tyvärr ganska vanligt att hantverkare gör så, köper ut en hel ask/låda med någonting som första kunden får betala för. Sen tar de med sig det som blev kvar och kan använda det på nästkommande uppdrag, och då är det inte ovanligt att de fakturerar ett mindre styckpris för de materialet som använts. Har haft elektriker som tråkigt nog gjort exakt detta

• Gilla
tekla007
  • Laddar…
Men ni förstår väl att hantverkare har en sommarstuga som behöver lite extra spik samt ett antal svarta jobb där uppdragsgivare behöver köpa billigt material.
Till TS: du bestrider skriftligt mot företaget. Samtidigt betalar du den summa du tycker är skäligt så att du inte hamnar i skuld. Sedan är det upp till företaget att motivera högre kostnad.

• Gilla
tekla007 och 1 till
  • Laddar…
T tekla007 skrev:

Någon som vet???
Nu börjar jag nästan tro att du trollar. Det är väl klart som fan att du inte ska betala för verktyg åt hantverkarna. Hur kan det ens vara något du funderar på?

• Gilla
tekla007
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Hur kan det ens vara något du funderar på?
Förmodligen för att TS fått en faktura på det.

• Gilla
tekla007 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.