H
Hamstraren: Ser inte ut att vara olja.
2 svar · 2,8k läst
·
Z
z_bumbi: Jag reagerade på 28+45, 28×34 blir antagligen ingen märkbar skillnad. Vi bytte dörrar på balkongen och helt plötsligt fick inte befintligt golv plats och jag tycker det vore synd om fler råkar ut för det.
4 svar · 2,4k läst
·
88-65
88-65: Hej! Fler frågor... :-) Satte du någon avslutade skruvregel in mot fasaden? För att fullborda en "ram" i skruvbjälklaget? Eller fick skruvreglarna bara sticka in mot fasaden där, med trall ovanpå? Och så detta med beslag. Jag läser på en del ställen att man skall ha balkskor och metallbeslag på så många ställen som möjligt för stabilitet, medans gamla skolan kanske verkar vara mer
23 svar · 66,9k läst
·
H
hlt: Ingen som har några funderingar?
1 svar · 4,8k läst
·
Jontestark
Jontestark: Hej på er. Har en yta som jag skall gräva ur för att lägga grus där betongplattorna skall stå. Men kan jag i praktiken bespara mig genom att bara gräva ur och packa grus där plattorna skall stå och bara avverka gräslagret där inga plattor skall vila? Och lägga geoduk där? tänker att det borde bespara ryggen och mängden jord jag måste frakta bort.
0 svar · 2,1k läst
Jocce81
Jocce81: Snart dags för inflytt i hus. Grilla är kul, trevligt och gott. På kolgrillssidan har jag koll på vad jag vill ha (Weber Performer) men på Gasol-sidan har jag inte 100 koll. Vet dock att jag gärna vill ha "stor grillyta", möjlighet till övre galler, gärna Sear-station, gärna brännare för kastrull på ena side-boardet. Weber verkar ha dåligt rykte de senaste åren men de har bytt
0 svar · 2,3k läst
F
fb35523: Absolut, visst kan du jobba med vanligt konstruktionsvirke! Efter lite räknande kom jag fram till dubbla 45x220 (som du också nämnde) som bärlina för mitt uterum. Dessa är ihoplimmade och rejält skruvade så de beter sig som ett stycke lastmässigt. Även de vanliga längsgående reglarna är i samma dimension. Jag har för mig att mitt fria spann är 4,80 m så ganska nära ditt fall.Kan
1 svar · 2,4k läst
·
Lasse83
Lasse83: Hej, Behöver tips och bilder på en servicelucka i en altan (trall) helst utan gångjärn.
0 svar · 1,4k läst
nino
nino: Men det blir ju bara kallvatten
4 svar · 3,1k läst
Dan1891
Dan1891: [citat] Aha! Du ska måla det svart! Men då är det ju bara att köra på 28x45 impregnerat och vänta med att måla det till nästa vår. 28x45 impregnerat finns ju också nästan överallt.
3 svar · 5,9k läst
it-snubben
it-snubben: En generell mekanisk verkstad/bilverkstad kan ju tänkas ha kompetensen och utrustning för att värma loss fastrostade detaljer.
2 svar · 2,4k läst
·
D
Denkan86: Hej! Vi har nyligen gjort en inglasad och isolerad utealtan och jag skulle vilja höra ifall det har utfärdats rätt. Jag har inget större kunnande så jag hoppas att ni kan förstå vad jag menar. Huset är byggt på sprängsten och har krypgrund. Krypgrunden har avfuktare. Altanen har då byggts utanför krypgruppgrunden dvs i anslutning och mot huset medan 3 av de 4 huvudpelarna som håller
0 svar · 855 läst
·
StoffeGbg
StoffeGbg: Jag satte kortlingar vid en liknande installation. Tyvärr var jag tvungen att sätta rakt mot husväggen då man inte får plats att skruva dolt där...
2 svar · 2,1k läst
·
Jokmok
Jokmok: [citat] Trots mitt gedigna filosoferande har detta inte varit ett av ämnena, än. Gillar känslan av trä under de bara fötterna så jag skulle vilja hålla mig till det, även om stenläggning såklart hade varit ett fint alternativ. Ska dock kolla upp det lite, kanske har du fått in mig på ett annat spår...
2 svar · 899 läst
·
M
McSoftly: [citat] Jadå det överlevde :)
11 svar · 12,9k läst
·
L
Leafy: Hade behövt ett gäng till av bifogade plattor men jag tycker inte jag hittar vad det är för plattor. Någon som känner igen och kan hjälpa mig identifiera dem. De är ca 42cm på bredden och jag har dem i 3 olika längder som ej uppmätt borde vara 21-42-63cm i längd. 5.5cm tjocka. Ytan är oregelbunden och vågig. [bild] [bild] [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
Jonathan Berg
Jonathan Berg: [citat]
2 svar · 3,2k läst
·
nino
nino: Tror jag har en balk på kanske 120x120mm som syll (gammalt hus) så det finns ju att skruva i. Själva golvet blir inte mer än kanske 20-25cm från backen, taket bör väl vara runt 220cm i framkant, plus reglar läkt och tak. Känns ju bättre att sätta plint på nåt vis, men hade inte haft ett stort projekt till i sommar... Gräver ner plint i framkanten och sen plattor på resten, får
5 svar · 1,5k läst
A
Andersk123: Hur har det gått? Är terassen stadig efter några år?
13 svar · 25,1k läst
·
L
Leaff: [citat] Den kommer ca 400mm över markhöjd med kjol framtill och väggar på baksidan och gavlar. Så plintarna kommer aldrig att synas. Så fort jag får bekräftelse på att dimensionerna stämmer så beställer jag materialet
2 svar · 3,6k läst
K
Kane: [citat] Det funkar. Men om du vill öka marginalen kan du minska lite på spännvidd/stödavstånd. Alternativt lite stöd under reglarna också med kortlingar mellan dem.
11 svar · 11,9k läst
·
M
Mortsken: Farfar hade en grill som såg ut som dessa som han hade tagit hem från någon segling way back. Tyvärr hade den spruckit lite och slängdes för 30 år sedan typ. Väldigt synd för den hade varit rolig att ha nu om den hade gått att laga.
22 svar · 16,3k läst
·
D
Dilato: Jag har haft stor framgång med Kärcher T-Racer på riktigt skitig altan. Förbehandling vanlig grön/gul såpa- [MEDIA=youtube]rVM7pH1K_9c[/MEDIA]
7 svar · 3,8k läst
·
L
Leaff: Nu har det gått ett år och jag är redo att börja, haha. Hade jag rätt i min uträkning ovan?
1 svar · 2,0k läst
raveper
raveper: Två liter såpa och vatten. Lite sopborste och svett. Så blir vanlig tryckt trall fin.
5 svar · 4,5k läst
·
Sittställning
Sittställning: Kör med 70x70 så ser det inte konstigt ut.. Som nämnts redan spelar det inte så stor roll när dom e ståendes
10 svar · 1,8k läst
R
reez: Hyr en skurmaskin och kör över med såpa. Blir superbra
4 svar · 1,7k läst
C
Chippe: @z_bumbi Jo, jag har funderat på att täcka med brädor nedtill. Det är enkelt och kan lätt bytas ut men inte jättesnyggt vad jag sett och då kan jag som du säger också bara ignorera stolpskon. Vissa skor är lägre än andra också och de är väl ok. Jag ska inte måla träet utan lasera/olja men annars hade färg i samma som pergolan hjälpt till att dölja stolpskorna. Svart metall mot
18 svar · 5,9k läst
·
P
polarsson: Det blir bra
1 svar · 1,5k läst
·
V
vickan11: [citat] Det tog flera månader men det slutade med att jag fick pengarna tillbaka.
21 svar · 7,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.