Vi planerar att bygga ett 4x7 m trädäck i anslutning till fasaden på radhuset, som hamnar ca 45 cm ovan mark. Har googlat och läst om lämpligt markarbete och landat i att varianten där man lägger reglar på markplattor skulle funka i vårt fall.
Vad gäller själva markarbetet verkar standardrådet ungefär vara att gräva ut ca 10 cm på hela ytan, lägga markduk och sedan grus, och därefter markplattor under reglarna.
Men, några jag pratar med säger att man kan strunta i att gräva och bara lägga markplatttor och reglar direkt. Att ev växtlighet dör, eftersom det inte kommer något ljus under trallen. Detta låter ju onekligen lockande, men skulle det fungera?
Som synes på bilden ligger det redan gamla stenplattor på en del av ytan, och dessa vore såklart skönt att slippa forsla bort. De har ju också legat där i ca 60 år, så de kanske har ”sjunkt färdigt” och kan funka som en bra grund för ett trädäck? T o m mer stabilt än om man börja gräva upp hela ytan? Ett trädäck innebär väl en annan slags belastning för marken iofs.
Vad är era råd, om man vill ha det stabilt och bra men samtidigt effektivisera bygget?
Vad gäller själva markarbetet verkar standardrådet ungefär vara att gräva ut ca 10 cm på hela ytan, lägga markduk och sedan grus, och därefter markplattor under reglarna.
Men, några jag pratar med säger att man kan strunta i att gräva och bara lägga markplatttor och reglar direkt. Att ev växtlighet dör, eftersom det inte kommer något ljus under trallen. Detta låter ju onekligen lockande, men skulle det fungera?
Som synes på bilden ligger det redan gamla stenplattor på en del av ytan, och dessa vore såklart skönt att slippa forsla bort. De har ju också legat där i ca 60 år, så de kanske har ”sjunkt färdigt” och kan funka som en bra grund för ett trädäck? T o m mer stabilt än om man börja gräva upp hela ytan? Ett trädäck innebär väl en annan slags belastning för marken iofs.
Vad är era råd, om man vill ha det stabilt och bra men samtidigt effektivisera bygget?
Bästa svaret
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Biltema terassfötter..
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/terrassfot-justerbar-2000036566
Direkt på plattorna..
Letar du bland mina skapade trådar så hittar du en om exakt samma sak... Har legat ett par år nu utan problem....
https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/terrassfot-justerbar-2000036566
Direkt på plattorna..
Letar du bland mina skapade trådar så hittar du en om exakt samma sak... Har legat ett par år nu utan problem....
Produkter som diskuteras: "terrassfot"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
OK, ser ju enkelt ut! Blir lite fundersam kring hur åldersbeständigt plast är bara, kan det inte spricka? Eller det kanske funkar?Dan_Johansson skrev:
EDIT: Läste din tråd nu, tack! Ser ut som liknande förutsättningar som hos oss.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Min känsla är att uv-ljus är det som förstör plast, och det blir mörkt under trallen, så jag tror de ska hålla lika länge som det tryckta virket...
Jag har vart runt i lite olika trådar och ställt frågor, men nu har jag landat i en konstruktion med kryssbjälklag som jag tror kommer funka. Bifogar en skiss för den intresserade. Det blir 45x120 på både bärlinor och skruvreglar, pga att vi tänkt om angående höjden och nu vill begränsa den till ca 330 mm över mark.
Lite osäker på om det behövs kortlingar mellan skruvreglarna för stabilitet. Kommer nog testa utan först.
Lite osäker på om det behövs kortlingar mellan skruvreglarna för stabilitet. Kommer nog testa utan först.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Jag köpte terassfötter på Hornbach. Hade samma dubier som du gällande plast - de terassfötter som Hornbach säljer är tillverkade i Tyskland och har 10 års "systemgaranti". Det lugnade mig lite så jag tyckte det var värt några kronor extra per st.Renoveringsmannen skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden