Vi planerar att bygga ett 4x7 m trädäck i anslutning till fasaden på radhuset, som hamnar ca 45 cm ovan mark. Har googlat och läst om lämpligt markarbete och landat i att varianten där man lägger reglar på markplattor skulle funka i vårt fall.

Vad gäller själva markarbetet verkar standardrådet ungefär vara att gräva ut ca 10 cm på hela ytan, lägga markduk och sedan grus, och därefter markplattor under reglarna.

Men, några jag pratar med säger att man kan strunta i att gräva och bara lägga markplatttor och reglar direkt. Att ev växtlighet dör, eftersom det inte kommer något ljus under trallen. Detta låter ju onekligen lockande, men skulle det fungera?

Som synes på bilden ligger det redan gamla stenplattor på en del av ytan, och dessa vore såklart skönt att slippa forsla bort. De har ju också legat där i ca 60 år, så de kanske har ”sjunkt färdigt” och kan funka som en bra grund för ett trädäck? T o m mer stabilt än om man börja gräva upp hela ytan? Ett trädäck innebär väl en annan slags belastning för marken iofs.

Vad är era råd, om man vill ha det stabilt och bra men samtidigt effektivisera bygget?

• Delvis byggt trädäck bredvid en gul tegelfasad med gamla stenplattor och gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Biltema terassfötter..
[länk]

Direkt på plattorna..

Letar du bland mina skapade trådar så hittar du en om exakt samma sak... Har legat ett par år nu utan problem....
OK, ser ju enkelt ut! Blir lite fundersam kring hur åldersbeständigt plast är bara, kan det inte spricka? Eller det kanske funkar?

EDIT: Läste din tråd nu, tack! Ser ut som liknande förutsättningar som hos oss.

Redigerat:
Min känsla är att uv-ljus är det som förstör plast, och det blir mörkt under trallen, så jag tror de ska hålla lika länge som det tryckta virket...

• Gilla
88-65
  • Laddar…
De ska vara gjorda av en plast som tål både uv och kyla/värme. Kolla med de som säljer varan om exakt vad det är.

• Gilla
88-65
  • Laddar…
Du kan lägga markduk direkt på markstenen också om du nu är rädd för att något skulle växa igenom

• Gilla
88-65
  • Laddar…
A ati skrev:
Du kan lägga markduk direkt på markstenen också om du nu är rädd för att något skulle växa igenom
Perfekt

Jag har vart runt i lite olika trådar och ställt frågor, men nu har jag landat i en konstruktion med kryssbjälklag som jag tror kommer funka. Bifogar en skiss för den intresserade. Det blir 45x120 på både bärlinor och skruvreglar, pga att vi tänkt om angående höjden och nu vill begränsa den till ca 330 mm över mark.

Lite osäker på om det behövs kortlingar mellan skruvreglarna för stabilitet. Kommer nog testa utan först.

Jag satte inga kortlingar, det blev stabilt och bra ändå..

Edit: det går ju att sätta regelbitar i ett par tre "fack" om det blir vingligt...

• Handritad skiss av en takkonstruktion utan kortlingar på ett gult papper.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
88-65
  • Laddar…
88-65 Renoveringsmannen skrev:
OK, ser ju enkelt ut! Blir lite fundersam kring hur åldersbeständigt plast är bara, kan det inte spricka? Eller det kanske funkar?

EDIT: Läste din tråd nu, tack! Ser ut som liknande förutsättningar som hos oss.
Jag köpte terassfötter på Hornbach. Hade samma dubier som du gällande plast - de terassfötter som Hornbach säljer är tillverkade i Tyskland och har 10 års "systemgaranti". Det lugnade mig lite så jag tyckte det var värt några kronor extra per st.

• Gilla
88-65
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag satte inga kortlingar, det blev stabilt och bra ändå..

Edit: det går ju att sätta regelbitar i ett par tre "fack" om det blir vingligt...
Just det!

Visade skissen för en annan gammal snickare också, som inte tyckte kortlingar var nödvändiga. Så jag testar utan först!

Ett halvfärdigt trädäck under konstruktion vid en gul tegelvilla.
Skapa konto
Halvvägs!

• Gilla
Niclas Höjland och 2 till
  • Laddar…
Nybyggd trätrappa och altan med verktyg synliga, person vid husdörr, grönsaksland i förgrunden.
Skapa konto

Trappa klar!

• Gilla
dewalt87 och 3 till
  • Laddar…
Nylagd trätrappsteg utanför en dörr som leder till en trädäckplattform.
Skapa konto
Och nu är sista lilla trappsteget utanför dörren på plats också.

Tack för alla råd och tips!

• Gilla
  • Älska
mrmlz och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.