S
Hej!
Idag ska jag börja bygga på lilla altanen. Den kommer att bli ca 6,60x2,50. Den ska byggas på plattor och kommer upp ca 20-25cm från marken.
Det uppstod dock ett litet problem. Den ska ligga på grus som är förberett sedan tidigare. Men framkanten, dvs sista ca 50 cm ska sticka ut i gräsmattan. Nu visade det sig att gräsmattan är lite högre än jag trodde. Lägger jag plattor på gräset blir altanen för hög.

Så frågan är då:
Ska jag gräva ner plattorna i gräset?
Kan jag använda gamla stenfönsterbrädor (klassiska från tidigt 70-tal) som plattor i framkant, eller kommer de att spricka? Detta är lösningen jag hoppas på i första hand.
Ska jag gräva bort 50 cm av gräsmattan och sedan lägga sista raden plattor? Jag kommer i så fall inte kunna lägga grus och padda underlaget då ”vår” jobbargubbe har semester.
Plattor har jag gott om (vi återanvänder de som låg där från början) och det gör mig inget om jag måste bygga benen tätare. Jag har virke så det räcker.
En snickare på jobbet har förklarat steg för steg hur jag ska göra. Dock hade jag inte exakta mått vid det tillfället. Och gräsmattan visade sig då vara högre än väntat.
Jag ska använda mig av 45x95-virke enligt snickarens rekommendation.

Tacksam för svar på mina frågor.
Kommentarer om att byta virke, strunta i att bygga altan i år, flytta till ett hus med färdig altan, köpa en cirkuselefant eller andra irrelevanta saker undanbedes vänligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.