Jag kanske var lite luddig, ett stort vanligt parasoll bredvid bordet är bättre än både ett hängparasoll eller ett vanligt parasoll mitt i bordet.
Jag har precis slängt ett ikea hängparasoll som var ett par år gammalt. Där hade plasten i toppen gett med sig och gjorde att parasollet svängde vid minsta bris. Jag hade det monterat med orginalfoten monterad på en rullande fot av trä som jag fyllt med marksten. Ingen vältrisk men tar en del plats på däcket.
[bild]
Hängparasollet ersattes med ett vinklingsbart prasoll på 3 meter som tar mer sol och är mindre meckigt.
[länk]
Hade innan hängparasollet ett 400cm från ikea där tyget dog när jag tvättade det efter ett par år. Numera har jag alltid överdrag på parasollen. Annars var parasollet väldigt bra.
[länk]
I helgen dog parasollet på landstället. Där var ställningen i trä och antagligen larvigt torrt efter 10 år. Det vek sig dubbelt och blev kaffeved på ett sätt som inget av mina metallparasoll gjort. Det hade innan sprickit lite där pinnarna fäster i stolpen. Mitt tips är att köpa ett parasoll med metall ställning.