Hej,
Entré stolpar hade ruttnat, fick hit ett företag som kunde hjälpa till.
Ligger en gjuten platta i botten som det satt en trästolpe på, vi kom överens om att sätta en Plint/gjuta en plint och ta bort den ruttna stolpen.

Nu har man istället satt en mursten och gjutit fast runt om... Håller detta likabra är min fråga nu?

• Skadad trästolpe på gjuten platta med ny mursten vid basen, omgiven av stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Murstenen saknar armering så den är inte lika hållfast som en gjuten plint med armering.
Om den håller eller inte beror på hur stor belastning stolpen överför till murstenen.
Tycker inte det är en bra lösning dom gjort och rent estetiskt ser det ut som ett klåpar jobb.

wildeside wildeside skrev:
Murstenen saknar armering så den är inte lika hållfast som en gjuten plint med armering.
Om den håller eller inte beror på hur stor belastning stolpen överför till murstenen.
Tycker inte det är en bra lösning dom gjort och rent estetiskt ser det ut som ett klåpar jobb.
Vad kan jag be dom göra?

K kennyr skrev:
Vad kan jag be dom göra?
Du kan be dem göra så som ni hade avtalat.

Är det sågat djupt i stenen? Det ser ut som de fått en sten över från ett annat projekt och försökt bli av med den.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ser ut som stolpen står stumt på stenen med en syllpapp

Om det kommer vatten på stolpen kommer rinna ner till pappen och sedan sugas upp i ändträt

wildeside
K kennyr skrev:
Vad kan jag be dom göra?
Göra om och göra rätt.
Gjuta en plint med stolpsko/plintjärn under stolpen och se till så att vatten inte kan bli stående och sugas upp i stolpen

Z z_bumbi skrev:
Är det sågat djupt i stenen? Det ser ut som de fått en sten över från ett annat projekt och försökt bli av med den.
Fick kvitto på murstenen så det har dom sågat.

Stolpen står på stenen, och stenen står på en plint/platta som stenen nu gjutits fast i.
Tidigare var det en stolpe ner till plattan, ville hellre gjuta en plint upp till marknivå o ställa stolpen på så det blir hållbart och håller längre utan att ruttna.
De har satt underlagspapp mellan stenen och stolpen, men tycker att man borde oljat ändträ under?

Känns lite sådär att gnälla, vet inte om detta är lika hållbart som det de har klåpat ihop. Har en plint armering tex? Det ska sättas lister runtom pappen/stolpen, det kanske räcker för att de inte ska komma vatten?

wildeside
Hur som det är dit beslut(y)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.