Hej,
Entré stolpar hade ruttnat, fick hit ett företag som kunde hjälpa till.
Ligger en gjuten platta i botten som det satt en trästolpe på, vi kom överens om att sätta en Plint/gjuta en plint och ta bort den ruttna stolpen.
Nu har man istället satt en mursten och gjutit fast runt om... Håller detta likabra är min fråga nu?
Entré stolpar hade ruttnat, fick hit ett företag som kunde hjälpa till.
Ligger en gjuten platta i botten som det satt en trästolpe på, vi kom överens om att sätta en Plint/gjuta en plint och ta bort den ruttna stolpen.
Nu har man istället satt en mursten och gjutit fast runt om... Håller detta likabra är min fråga nu?
Murstenen saknar armering så den är inte lika hållfast som en gjuten plint med armering.
Om den håller eller inte beror på hur stor belastning stolpen överför till murstenen.
Tycker inte det är en bra lösning dom gjort och rent estetiskt ser det ut som ett klåpar jobb.
Om den håller eller inte beror på hur stor belastning stolpen överför till murstenen.
Tycker inte det är en bra lösning dom gjort och rent estetiskt ser det ut som ett klåpar jobb.
Vad kan jag be dom göra?wildeside skrev:
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Ser ut som stolpen står stumt på stenen med en syllpapp
Om det kommer vatten på stolpen kommer rinna ner till pappen och sedan sugas upp i ändträt
Om det kommer vatten på stolpen kommer rinna ner till pappen och sedan sugas upp i ändträt
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Fick kvitto på murstenen så det har dom sågat.Z z_bumbi skrev:
Stolpen står på stenen, och stenen står på en plint/platta som stenen nu gjutits fast i.
Tidigare var det en stolpe ner till plattan, ville hellre gjuta en plint upp till marknivå o ställa stolpen på så det blir hållbart och håller längre utan att ruttna.
De har satt underlagspapp mellan stenen och stolpen, men tycker att man borde oljat ändträ under?
Känns lite sådär att gnälla, vet inte om detta är lika hållbart som det de har klåpat ihop. Har en plint armering tex? Det ska sättas lister runtom pappen/stolpen, det kanske räcker för att de inte ska komma vatten?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden