Hejsan
Sitter o ritar på en trappa till min svärfar. Använder 28x120:s virke. Hur mycket överhäng ska man ha? V Har ritat på 2cm överhäng nu, men då har jag inte tagit med mellanrummet mellan trallbrädorna. Räknar jag på 2mm mellanrum så blir det 2,6cm på överhänget. Funkar det tror Ni?

Sätter du en vertikal bräda som sättsteg också? Är den också 28mm tjock så tycker jag att överhänget bör vara minst lika långt. Eller du kanske menar överhäng utanför sättsteget?

Håller med dosken, men om det är ett överhäng ska du nog ha en ganska flack trappa.

2 x h + b = 64

Har en utetrapp i sten med 2 cm överhäng där stegen är b = 30, dvs h = 17 (är 18 dock). Dessa går man naturligt i utan att snubbla. Skulle du ha h = 20 så blir steget bara 24 och snubbelrisken ökar ....

Ja jag har en bräda som sättsteg oxå. Med överhänget menar jag det som sticker utanför sättsteget. Trappan kommer att bli flack, stegen 34, steghöjd 17cm. Det är tänkt man ska kunna sätta sig ner där en stund o ta en kopp kaffe
Hoppas ni förstår bättre vad jag menar nu. !:)

Låter bra tycker jag! Min trapp jag byggde förra veckan har bara 2 st 120-trall som plansteg, (och fick sätta kant i kant med sättsteget) Men jag tänkte jag tar kaffet sittandes på översta steget i höjd med altanen :) (Slutsteget tror jag det heter, roligt nog)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.