Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

X terass

1. F
    Medlem · Vasa · 4 inlägg

flux110

Medlem
    Hejsan alla,

Jag skall bygga en X-terass (se bifogad fil) denna sommar men är lite konfunderad över hur man konstruera underlaget som terassen läggast fast i för att det skall bli så lite löpmeter som möjligt.

Har någon några erfarenheter de vill dela med sig?

Mvh,
    Tomas :)

2. F
    Medlem · Vasa · 4 inlägg

flux110

Medlem
    Ingen som byggt något liknande?

3. E
    Medlem · Blekinge · 55 inlägg

EmmaMarcus

Medlem
    Aldrig ens sett något liknande :)

4. B
    Medlem · Västra Götaland · 103 inlägg

BeernuN

Medlem
    Du kanske får vara lite tydligare hur terassen är uppbyggd, vad som är vad på ritningen etc. Hur det ligger i relation till ev. hus. Är det ett bart trädäck som ligger för sig själv eller sitter det "ihop" med ett hus som en altan/soldäck? Ligger det på marken direkt eller är det ett steg upp? Har det tak? Vad jag gissar av din bild är att du kommer att ha mönstret X synligt och lägga vanlig trall i de fyra tårtbitarna. Ska Xet vara av samma trallvirke? Kommer du att ha en ram runt? Jag tror att du är lite luddig i din fråga. Iallafall för att det ska vara självklart för mig. Du får nog förtydliga en smula för att få några vettiga svar. Jag misstänker att du har en klarare bild av din terass än vad man ser av din bild.

MVH
    BeernuN

5. F
    Medlem · Vasa · 4 inlägg

flux110

Medlem
    Den vy som syns på bilden är direkt ovanför trädäcket, det bruna som syns på bilden är plankor (alla ligger på samma höjd så det blir en jämn yta att kunna gå på) och det gröna är luftspalter.

På det 1 planet så finns det fyra st telefonstolpar som ligger, totalt 4mx4m, bredd x längd. Det 3 planet är då det som synns bifogat på bilden. Men det jag undrar över är hur man skall konstruera plan 2 eftersom det inte går att fästa plan 3 på plan 2 om man lagar ett vanligt rutnät.

Terassen kommer att ha en ram runt sig, är utan tak och X:et kommer att vara av samma virke.

Har man en idé så se man den klart själv, hoppas detta blev en bättre förklaring! :)

(Bilden är inte dimensions enligt utan något ditåt)

6. Q
    Medlem · Gotland · 18 inlägg

qrre

Medlem

Förslag på regelbyggnad

Hej
    Jag föreslår att du gör som bilden
    Gör en ram av förslagsvis 175*95 och regla cc 40 cm med ex. 145*95,
    Det går åt mycket reglar och skruv, men.. annars blir det inget kryss
    Lycka tilld^_^b

7. F
    Medlem · Vasa · 4 inlägg

flux110

Medlem
    Haha, såklart! Att man inte tänkt på det! :)
    Knepigt ibland då man inte har nåt bollplan att prata med! Tackar så mkt!

Ha en skön sommar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.