Hjälp emottages gärna:) Lite osäker ang. nedanstående problemformulering...

Ingen "risk" för sättning eller markförskjutning! Grannens däck har klarat sig i 10 år och de har inte gjutit plint utan ligger på några plattor;)

Ska göra trädäck i helgen, D 3m L 5,5m. "stommen"/ramen 45*195, golvreglar 45*145, trall 28*120, bärlina mot huskroppen 45*145??? (annat förslag?). Hade tänkt mig följande konstruktion:

Gräva ut en "fåra" ca 40 cm bred och lika djup, ENDAST för stommen/ramen, sedan fylla upp me duk och grus/makadam, därefter lägga 3 st stenplattor och papp (vardera sida och en i mitten) för främre balken. Trallen ska komma i nivå med altandörren. Räcker bärlinan mot huskroppen eller behöver jag en extra "i mitten" och isf. gräva ut för den också? Om denna konstruktion kommer hålla vill säga???

hoppas ni förstår hur jag menar:)

tack för trevligt forum

mvh
zobar

• skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
45*145 som golbjälkar ska klarar 2,3 meter utan att svikta nämnvärt.
Du skulle ha 3 meter om jag förstod dig rätt?

Lägg du in en extra bärbjälke på mitten så slipper du garanterat svikt på däcket alt byt ut dina golvbjälkar till 45*195 som har 3,1 i spänvidd

Jupp 3 m i Djup.

vet inte om du missförstod mig eller om jag missförstår dig? Jag ska bygga trallen på en ram av 45*195, och sedan sätta bärbjälkar på 45*145. frågan är om de behövs (ska jag gardera mig) med ytterligare en 45*195 i mitten av ramen lr är det jag som är helt ute och cyklar?? se bilden

hoppas jag är tydlig nog?:x

• skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det Du kallar bärbjälkar ska alltså gå på tvären i ramen? är det dom som blir 3 m så skulle jag lägga ytterligare en 45x195 i mitten. 2 m säger min snickare är max mellan plintar och då har vi en bärlina på minst 45x195 kanske rent av 45x220, borde gälla samma här. Med 45x145 på 3 m är risken att Du får ett svajigt golv.

Bärbjälkar är de som trallen ska ligga på ja, alltså på tvären så här <------------------>:D
Då ska jag alltså ha två rader med sten och 45*195 om jag förstod dig rätt för att gardera mig?

sen glömde jag nämna att bärbjälkarna ska fästas med balkskor, både i främre och bakre, men det kanske har mindre betydelse för det kanske blir svajigt endå?

men ponera att jag kör 45*145 på allt och skippar bärlinan i mitten fungerar det eller är det helt åt fanders?

tack för hjälpen hittills, försöker förstå mig på allt detta:)

Dumt och inte 'göra rätt' från början. :)
Blir dyrare och mer omständigt att göra om sedan, om du tycker det sviktar för mycket.

Jag skulle satt en bärlina i mitten.

Tack, då blir de en till bärlina:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.