Altan & Uteplats
Snorkeljohn: Jag tittade på hemsidan men hittade inget bra. Finns det till exempel galler med ram som bygger 50mm? I så fall skulle man kunna lägga detta över spygatten.
Fabregas: Jag undrar samma sak, antar att man behöver något hyggligt tjockt då man inte vill ha svikt på golvet.
Anna_H: [citat] De korta tvärreglarna heter KORTLINGAR (även om många stavar fel och skriver KOTTLINGAR). Av nån anledning heter det inte att man KORTLAR när man sätter fast sådana, utan man KOTTLAR sina KORTLINGAR. Dock är inget av de verben egentligen något riktigt ord, utan något som nästan bara existerar i talspråk och i detta forum. Verbet KOTTLA uttalas dock som om det skulle stavas
Turinna: HEJ! Det har ju kommit en relativt ny produkt: pigmenterad altanolja. Jag har en ganska gammal -och vid det här laget- mörkt grå altan av tryckt virke (rätt mycket torrsprickor är det också). Jag tänker mig att det kunde vara vackert att använda en ljust grå pigmenterad olja, så att altanen får ett silvergrått laserat utseende. Men min fråga är: Hur djupt kan man hoppas på att
Jimbo: Fräsigt! Helt klart skall jag göra det så efter att ha sett bilden!! Tycker att det börjar se trist ut med att alla alltid har högre nivå på däcket än allt annat! Så som jag uppfattar bilden så inger det ett mycket mer exklusivt intryck eftersom man ofta ser reglar och annan skit under alla trädäck. Nä ni... Så ska vi ha det! Ska försöka lägga upp en bild när jag gjort det,
Forbo: Båda funkar. Skruv eller spik har ju olika för och nackdelar. Skruv håller bättre, du behöver inte ha lika långa skruvar som spik, och du kan smidigt ta ur skruvarna om du behöver ändra/montera ner. Spik är billigare och du behöver ingen skruvdragare/el. Skruv är inte så vansinnigt mycket dyrare än spik direkt...och ska du ha infästning i tryckimpat så bör du ha
kuse: Hej, Vilka alternativ finns det när det är dåligt med plats för att få plats med bärlina + golvregel + trall på höjden? Den mest uppenbara lösningen är väl att gräva ur så plats finnes :(, men undrar mest om det finns några andra konstruktionssätt för att komma runt problemet på annat sätt. Bifogar bild.
Janneman: Jag tror att själva brännaren fästs med dessa vredfästen så det blir väl till att byta ut hela brännaren isåfall. Jag tror att det skall vara rostfria brännare på min grill men det gäller nog inte muttrarna. Att hitta en grill där allt är rostfritt är nog inte lätt. Vad som oroar mig mest är att det kommer att bli svårt att lossa brännarna när det blir dags om fästena är
Dava: Hej jag har ett tvåbilsgarage med ett utehus byggt ovanpå garaget, garaget ligger helt i sutteräng, så utehuset är tillgängligt från markplan. Byggt i ytong vad jag förstår men den kommer igenom en hel del vatten speciellt på våren. Det bildas kondens i ute huset på våren..det droppas smått på våren från taket pga utav detta. Ute huset är inte uppvärmt och jag tänker inte
NiBaBaD: Hej o tack, idag har jag lmnat tillbaka den vita och köpt 5 stål. Kom på att om man nu väljer en "designlampa" så vill man ju faktiskt visa den :) och inte gömma den. Återkommer med bilder på monterade lampor Tack för smakråden.
nenox: Tack alla hjälpsamma. Vi vill ha altanen längs huset. Långt från grannars tomter. Hoppas att vi får arslet ur med dessa krångliga saker :-) trevlig kväll
Niclas Jonsson: Hmmm.... De flesta stolpar som man köper är ihoplimmade reglar. Allt beror ju på vad man har för grejjer att jobba med, samt vad man vill betala. Har man en klyvsåg, eller en schysst cirkelsåg (gärna med annhåll) så är det ingen konst att fixa sina egna stolpar till 20 % av priset. Och visst, 70 x 34 har de flesta brädgårdar....
Totte_S: Undrar om du inte får fler bra svar i forumavdelningen Grund & Markarbeten då din fråga huvudsakligen handlar om det. Se det som ett tips...
John J: Inom träindustrin tycker en del att riskerna med röd ceder överdrivs. Man bör undvika allt slags trädamm och röd ceder intar i det hänseendet ingen särställning. Det anser Peter Johnson på Moelven Wood. http://www.arbetarskydd.se/nyheter/halsa_ledarskap/halsa/article100171.ece
LiDr: Hejsan! Har en balkong som vi är på g att göra i ordning, har en typisk betong-balkong (förutom räcket som är i faluröd färg) och funderade på att sätta in typ som en heltäckningsmatta, var på frågan är den; vilken typ av matta borde funka bäst? Också innanför balkongräcket behövs ett tyg, annars så ser man in mellan springorna, funderade på något markis-aktigt men vet inte
mvs: Har just börjat grundarbetat för ett trädäck/träaltan (350 cm x 800 cm) som delvis vilar på mark och delvis (cirka 30%) vilar på trästolpar (cirka 120 cm höga). Bifogar två bilder över hur det kommer se ut när allt är klart. Mer info om projektet finner ni i denna tråd. Kortsidan kommer alltså vila på trästolpar och jag tänkte sätta de två yttersta cirka 40 cm från
JanneSjo: för att förklara bättre så har jag bifogat en PDF fil över hur räcket ska byggas upp. alla kommentarer tas emot tacksamt.
Timor: Tror jag kommit på hur jag ska göra, kommer fästa stolpe ner till plint i varje hörn och på långsidan kommer det även fästas en i mitten. Bör bli ganska stabilt, övriga stolp kommer fästas i ramkonstruktionen. Tror jag, trots risken för att bli utskrattad, kommer lägga upp lite bilder på bygget framöver.
thewolf: Min har också spruckit en del (rätt mycket) Jag har lagt kärnsidan ner (skönare att gå på, se diskussioner om vilken sida som ska vara uppåt i en annan tråd) Jag kommer aldrig att olja in min altan för då blir den svart. Trall spricker. Jag ska byta ut de värsta sen får det vara. Tryckt görs ofta av skräpvirke. Det är bara att acceptera att en del spricker.
estwing: inga problem, bara att regla upp å växla av golvbjälkarna där busken kommer... mvh estwing
Dalbotant: Kave - den undre bilden ser ut som vindskydd av pil. http://www.salixprodukter.nu/vinds.html
firsttimer: jag grävde precis bort matjorden dom sista meterna och upptäckte att det var brun lera under. Antar att man är tvungen att använda plintar när det är lera?
Michailoff: Vet inte om jag är på rätt forumdel men jag har köpt en matgrupp till altanen, Brafab Everton med ett bord på 250 cm. Nu kan jag inte få isär bordet så iläggsskivan kommer fram. Är det någon som har ett sådant som vet hur man gör? Sitter som en "tråd" mellan två ploppar i skenorna som skivan ska löpa i, ska man ta bort den tråden??? Får ringa säljaren i morgon förstås men
Videoten: Jag har just insett fördelen med murikkans gasbrännare och att man kan använda den till att koka grönsaker, pottisar och såser medans man grillar. Men det är ju det att få allt integrerat så det är enkelt att flytta på, snyggt och funktionabelt
Max2: Jag tänkte precis sticka ner till Byggmax och köpa talkbalkar 145x45 till mitt nya plasttak över uteplatsen. Sen kollade jag på olika dimensioneringsprogram, bla "tak över uterum" på http://www.byggbeskrivningar.se/ och den ritningen/uträkningen tyckte jag skulle ha en dimension på 195x45!? Jag har en spännvidd på 2,3m bara! Föra taket som stått i 20 år hade ca 2m spännvidd med
BobbyEwing: En variant som vi gjorde hos en kompis när han hade köpt en jacuzzi, men som kräver att man har plats för det, är att helt enkelt bygga ut altanen med en "spa del". Vi byggde helt enkelt en tätare regelkonstruktion med fler plintar alldeles intill befintlig altan, nedsänkt där själva baljan skulle stå. Ställde den på plats och satte trall runt.
pero: Hej! Någon som har erfarenheter om att sätta en eldstad på en träaltan? Jag är fundersam om risken för gnistor som sprätter. Har sett en weber (ser ut som en stor weber kolgrill med locket satt på distanser) - kan den funka? Bör man ha gnistplåt eller liknande? Finns det snygga eldstäder som är "gnistskyddade"?
Erövrarn: Har plåtfasad med fjuttigt regelverk bakom. Marken intill huset är otjänligt att gjuta plintar i, pga att jag nyligen dränerat. Därför behöver jag fästa bärande stolpar (alternativt ett antal 45-reglar på varann ut från väggen) att bygga bärande konstruktion på. Har ej klart för mig hur jag behöver göra för att få det 100% pålitligt. Borra med betongborr, ja... Finns det nån