1 869 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fundering kring NTR-A eller NTR-AB i balkong
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Håller på att starta upp mitt balkongbygge och har hamnat i funderingar kring mitt materialval. Jag har utgått från att jag ska köra NTR-A i bärande delar som stolpar, bärlinor och golvreglar, och sedan köra NTR-AB i räcke och golv.
När jag var till brädgården så hade de inte fått in NTR-A ännu, det tar minst ett par veckor till. Däremot hade de gott om NTR-AB i alla dimensioner och brädgubben tyckte att till en balkong funkar det utmärkt med NTR-AB eftersom det är ovan mark.
Så nu börjar jag fundera på att bara använda NTR-A till stolparna och allt annat i NTR-AB.
Vad tycker ni? :S
När jag var till brädgården så hade de inte fått in NTR-A ännu, det tar minst ett par veckor till. Däremot hade de gott om NTR-AB i alla dimensioner och brädgubben tyckte att till en balkong funkar det utmärkt med NTR-AB eftersom det är ovan mark.
Så nu börjar jag fundera på att bara använda NTR-A till stolparna och allt annat i NTR-AB.
Vad tycker ni? :S
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Nja, inte riktigt sant.
Man brukar även ta hänsyn till om det blir en kostruktion, där virket senare kan vara komplicerat att byta ut. Då rekommenderas A-klass.
Jag hade valt detta till alla balkongens bärande delar.
Man brukar även ta hänsyn till om det blir en kostruktion, där virket senare kan vara komplicerat att byta ut. Då rekommenderas A-klass.
Jag hade valt detta till alla balkongens bärande delar.
Klicka här för att svara