OJ, Lite frågor angående altanbygge.

De funderingar jag har är..

1. Går det att använda jordankare i en stabil lermark, och sedan stolp upp till bärlina.
2. Måste man fästa i huset, eller kan man sätta en stolprad en bit ut och sedan bygga dikt emot?.
3. Är jag på rätt väg stolpmässigt sett om jag använder 45x195 och 45x95. om jag förstått tabellen rätt så kan jag ha 2,5 m mellan varje stolpe ?.

Något mer jag behöver tänka på ?..

M
Fråga två kan jag svara på :). Från http://trädäck.se/byggbeskrivning.html : "Många väljer att fästa den inre bärlinan i husets stomme. Det behöver man inte göra, men det ersätter en plintrad och spar därmed pengar och jobb."

Lycka till!

(Jag letar efter ritning att utgå från när jag ska rita min egen altan med tak att skicka in till kommunen - någon som har bra ritning att erbjuda?)

Jordankare är väl ingen höjdare med tanke på att dom förr eller senare kommer att sjunka ned mer i marken - Gräva ut för plintar eller gräva ur och gjuta fundament med klykor är nog det enda som verkligen håller.

Så mao - Glöm jordankare och kör med plintar:
plintar_350px.jpg

Finns även med justerbar klyka.

Vad gäller stolpar så är det lite vad man tycker är snyggt - Dubbla 45x95, 95x95 beror lite på hur man tänkt helt enkelt.
45x195 till stolpe blir ju inte optimalt den har ju en ortolig bärigheten på bredden men med bara 45 i tjocklek så tappar man stabilitet andra vägen.
Sen vill man ha en del att fästa i mot balkskon med tex franska skruvar eller genomgående vagnsbult.

Redigerat:
Ola78
Till hålet för plintarna kna du hyra en jordborr för att göra det lite lättare för dig. När det gäller stolpar så håller jag med slacker, en 45*195 blir för klen på flaten, risk för knäckning. Du kan använda 90*90 limträstolpar som är starkare och då slipper du skarven som blir om du spikar ihop två 45*95 vilket blir snyggare. Dessa är visserligen dyrare men som sagt också starkare än vanligt virke.

M
Ola78 skrev:
Till hålet för plintarna kna du hyra en jordborr för att göra det lite lättare för dig. När det gäller stolpar så håller jag med slacker, en 45*195 blir för klen på flaten, risk för knäckning. Du kan använda 90*90 limträstolpar som är starkare och då slipper du skarven som blir om du spikar ihop två 45*95 vilket blir snyggare. Dessa är visserligen dyrare men som sagt också starkare än vanligt virke.
Två 45x95 ihopspikade (och limmade) är faktiskt starkare än en 95x95-stolpe. Men en stolpe är ju snyggare om man inte ska klä i den efteråt.

Ola78
Mittbygg skrev:
Två 45x95 ihopspikade (och limmade) är faktiskt starkare än en 95x95-stolpe. Men en stolpe är ju snyggare om man inte ska klä i den efteråt.
Nu skrev jag att Ts kunde köpa limträstolpar, t ex på skånska byggvaror. En 90*90 limträ är starkare än vanligt konstruktionsvirke i samma dimension men det du skriver stämmer med. Det är en ju en klassiker för att få något starkare. Men som sagt en hel stolpe är snyggare som du också skriver.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.