Jag tänkte bygga ett utedäck till huset vi nyss köpt. Det vare ett utedäck där tidigar, men det revs när vi dränerade i November

Huset är ca 15 långt och jag tänkte ha utedäcket 3 m brett, dvs utedäcket blir 3 x 15 meter

• Jag planerar att lägga ut reglar på direkt på marksten vinkelrätt mot huset. Planen är att köra cc 90 cm. Vet att det är att fuska lite, men det blir betydlig färre reglar
  • På marken tänkte jag använda marksten, syllpapp, en bit trall (28x120) och sedan regeln på det. Tanken är att använda lite trall om det börjar ruttna, i så fall byter jag bara trallbiten
  • Jag vill att utedäcket bygger så liet som möjligt och vill då helst köra en tryckimpad regel som är 45x95. Är det tillräckligt???
  • På reglarna lägger jag trall 28x120
Fråga: Är regeln för klen? vill verkligen inte ha för högt trappsteg...
Tror ni att det blir mkt svajjigt när jag kör cc90 på relgarna, istället för cc60?

för att svara på din fråga, ja det kommer att svaja. dels för att du lägger cc90 samt att du använder 45*95.

var inte snål, bygg ordntligt.

jag hade satsat på 45*195 med plintar med ett cc mått på 60.

Stöttar du med plintar på mitten behöver du inte köra med 45x195 utan kan hålla dig till 45x120. Men trallen kommer svikta med ett regelavstånd på 90cm

men om han får för sig att glasa in om ett par år då?

Tack för svar...

Jag kommer inte att glasa in utedäcket...

lite svajj gör inget, men jag vill inte att det ska vara skit jag sätter upp...

Kör du med mindre cc typ 60 eller 45 där man går mycket å marksten mera tätt under reglarna så kommer det ju inte svikta bara för att det är 45x95. Att man väljer grövre virke är ju för att kunna använda färre plintar/stöd.

ok, men jag tänkte ju ha 3 marksten på 3 meter, det blir lite mindre än 1.5 meter mellan varje marksten. Är det för lite för 45x95?

Det är ett stort däck och det kommer inte att vara vissa platser man går mer än andra...

Tyvärr tror jag du kommer bli besviken och ledsna på svajet. Om du absolut inte vill att det skall bygga på mer än de 95, så sätt iaf max cc60.

Ok, tack för alla tips. Mkt givande.

Vad tror ni det blir för skillnad om jag går upp till 45x120?

Den farstubro/minialtan som PEAB byggde till inflytt som jag nu skall bygga om är i 45x90 reglar med 28x120 trall på. Där är det cc45 å det sviktar inte ett dugg. Tycker du kan köra cc60 där du inte går så mycket å cc45 där matbord står eller där du går mycket. Om du kör fler kortlingar så stagar ju det upp en del oxå. Men hur jobbigt är det att lägga marksten på 1 m avstånd oxå istället?

Finns ju större trall, t.ex 34x145. Det bör ju minska på svajet lite iaf.

avskedsfest skrev:
Ok, tack för alla tips. Mkt givande.

Vad tror ni det blir för skillnad om jag går upp till 45x120?
Om du planerar lägga marksten var 1,5m så kommer det nog inte bli så mkt svaj just på reglarna, men däremot med ett cc på 90cm så kommmer det gunga rejält om du kliver mitt mellan reglarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.