Hej
Jag ska bygga altan och funderar över taklösningens konstruktion. Jag vill ha ett sådant tak som visas på bilden men då jag tänkt att min altan ska vara ca 4,5 m x 6,6 m undrar jag över om det går att lösa med ett sådant tak. Jag tänker på att regeln från vägg ut till yttre bärlina då blir 4,5 m och det kanske är alldeles för långt att lösa.
Alla konstruktionsbeskrivningar jag hittat är med vanliga takstolar för sadeltak (heter så ?) så jag har inte kunnat se några exempel på möjliga mått.
Vänligen / Magnus
Jag ska bygga altan och funderar över taklösningens konstruktion. Jag vill ha ett sådant tak som visas på bilden men då jag tänkt att min altan ska vara ca 4,5 m x 6,6 m undrar jag över om det går att lösa med ett sådant tak. Jag tänker på att regeln från vägg ut till yttre bärlina då blir 4,5 m och det kanske är alldeles för långt att lösa.
Alla konstruktionsbeskrivningar jag hittat är med vanliga takstolar för sadeltak (heter så ?) så jag har inte kunnat se några exempel på möjliga mått.
Vänligen / Magnus
Att dimensionera för ett spann på 4,5m är inga problem, det som kan bli krångligt är ju att lutningen på taket gör att antingen du får påbörja taket väldigt högt upp på husväggen eller att du får det lågt i framkant på altanen. Men mät och räkna så du vet vad du får för mått innan du kör igång.
Det finns beräkningsprogram för att räkna ut balktjocklek på "takstolarna" vid det spannet.
Det finns beräkningsprogram för att räkna ut balktjocklek på "takstolarna" vid det spannet.
Tack Hubbe2. Då återstår att ta reda på taklutningen. Jag har tänkt antingen ett aluzink eller shingel. Antar att det finns svar på forumet om detta så jag ska söka men om någon har det i huvudet så gör det ju inget att få med det här
.
Tack igen
Tack igen
Klicka här för att svara