Vi har byggt en ute mur med överblivna siporexblock. Nu har det trängt in fukt innanför putsen och när den fryser så har den spruckit.
Muren är till viss del täckt av mark på ena sidan och där har jag en platon matta.

Jag har köpt en fond vägg för utomhus som vi tänkt "kakla" upp men undrar lite om det finns någon typ av skiva att skruva på denna murvägg som förhindrar fukt att tränga in som jag sen kan kakla fondväggen på.
Eller ska man bara putsa om och sen lägga på fondväggen.
Har lite ideer men behöver tips på att fixa detta .

när man putsar en mur uppmurad av siproex block så måste man först näta muren med putsnät sedan grunda den med vitgrund som du sprutar på med en trattspruta innan du putsar den annars kommer det att lossna med tiden... sedan måste du täta den längst upp med en plåt med droppkant... siproex är inte det optimala att mura en mur med pga att det suger åt sig väldigt mycket vatten.. när vattnet går in i muren så spränger det bort putsen när det blir kallt! hade varit bättre med lecasten. men gör du som jag har skrivit här så kommer den att hålla ett tag...

Jo visst har jag putsat med nät , annars hade det nog ej funkat alls. Sen högsta upp har jag granitsten så det funkar nog också.
Att den spruckit tror jag beror på att en granitsten hade lossnat och det hade kommit in vatten den vägen..
Men jag hade behövt göra muren lite tjockare så det finns inget man kan "skruva" på den, typ ute gips eller något och sen kakla på med fondväggen ?

har granitstenen en droppkant? om inte så rinner vattnet utmed granitstenen ner på muren som då blir blöt..
någon skiva hade inte jag satt dit. hade isf.knackat ner putsen och gjort om det..med vitgrund som är väldigt viktigt när det gäller siproex..

adam fors skrev:
har granitstenen en droppkant? om inte så rinner vattnet utmed granitstenen ner på muren som då blir blöt..
Nja ingen droppkant men muren är som en trappa med 60 cm granitsten på varje "trappsteg" och på varje "trappsteg" har jag ett bra fall så vattnet rinner åt rätt håll(det mesta i varje fall);).
Varför hade du ej satt dit en skiva ?
Det finns kanske ingen som klarar det utomhusklimatet?
Känns onödigt att putsa om hela muren när jag sen ska "kakla" dit en fondvägg som då också ska skydda siporex blocken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.