14 779 läst ·
3 svar
15k läst
3 svar
Plattläggning och underlag
Hej!
Jag ska lägga 40x40 betong-plattor till en liten altan, ca 20 kvadratmeter. Jag har läst runt lite här på forumet om hur jag bör förbereda underlaget, men har lite frågor ändå. Speciellt hur man undviker myror under stenarna!
Här var en väldigt bra beskrivning som jag hittade länk från i en annan tråd . Sammanfattningsvis
(http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/123155-lite-tips-om-grus-granitkross.html)
Sen läste jag i en annan tråd att
"Vill man motverka myror och myrbo, så har jag iaf lät mig att man ska använda en fraktion utan 0 i för att myrorna inte ska kunna bygga gångar och flytta mtrl. därför väljer man tex flis i fraktion 2-4 eller 2-5, ett mtrl som är lätt att jobba med och som inte myrorna klarar att gräva i."
Är det då sättsanden som man byter kör 2-4?
Låter denna sammanställning vettig?
Jag ska ju ha rätt stora betongplattor, skulle man klara sig utan sättsanden? Kan man inte bara lägga det direkt på bärlagret?
Mvh,
Andreas
Jag ska lägga 40x40 betong-plattor till en liten altan, ca 20 kvadratmeter. Jag har läst runt lite här på forumet om hur jag bör förbereda underlaget, men har lite frågor ändå. Speciellt hur man undviker myror under stenarna!
Här var en väldigt bra beskrivning som jag hittade länk från i en annan tråd . Sammanfattningsvis
- Fiberduk
- 15-25 cm bärlager av 0/18 samkross (0/18 samma som 0-18 mm ???)
- 3 cm sättsand av 0-4 mm stenmjöl
- Plattor
- fogsand 0-2 mm
(http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/123155-lite-tips-om-grus-granitkross.html)
"Vill man motverka myror och myrbo, så har jag iaf lät mig att man ska använda en fraktion utan 0 i för att myrorna inte ska kunna bygga gångar och flytta mtrl. därför väljer man tex flis i fraktion 2-4 eller 2-5, ett mtrl som är lätt att jobba med och som inte myrorna klarar att gräva i."
Jag ska ju ha rätt stora betongplattor, skulle man klara sig utan sättsanden? Kan man inte bara lägga det direkt på bärlagret?
Mvh,
Andreas
Andreas Lundgren skrev:Hej!
[länk]
- Fiberduk
- 15-25 cm bärlager av 0/18 samkross (0/18 samma som 0-18 mm ???)
- 3 cm sättsand av 0-4 mm stenmjöl
- Plattor
- fogsand 0-2 mm
([länk])
Mvh,
Andreas
Du kan byta ut sättsanden mot flis 2-5, tror min var lite större ändå och det går alldeles utmärkt att lägga stenen på. Däremot finns det en nackdel - fogsanden rinner igenom och du får fylla på några extra gånger. I mitt fall hade jag iofs mindre stenstorlek (100x140) utan klack mellan som dina har. Du ska däremot inte lägga direkt på bärlagret, eftersom det är betydligt svårare att väga av jämnt. Glöm heller inte att padda underlaget så slipper du sättningar.
Kjell G
Det lät ju vettigt på alla sätt och vis, tusen tack för svaret!
kan man lägga plattor på flis om man har bara sand under? Där vi bor är det sand, sand och åter sand 10m ner! Blir då fiberduk, sättsand, plattor bra? Hur stora är flisen i så fall?
Klicka här för att svara