4 287 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Hur placera decklight för bästa effekt mot staketet?
Hej
Har köpt 20 st ledspottar till tryckt trädäck/altan. Den här http://www.jula.se/decklight-ip44-10-pack-137410
Min undran är var jag sätter spotten bäst i trallen. Precis i lod under staketet, eller precis innanför staketet för att få mer ljuseffekt på staketspjälorna?
Staketet är under konstruktion i tryckt virke med 70x70 stolpar. 2 st tvärgående 45x70 mellan stolparna, en 10cm från trall/golvnivå, den andra 10cm från ovankant på stolparna. Mellan tvärgående reglar ställer jag 45x45 med cc 8cm. Överliggare ovanpå stolparna av av trallbräda 28x120. Ungefär som på bifogad lånad bild fast i andra dimensioner o tryckt virke.
Om jag placerar spotten precis i lod under 45x70 tvärgående regel, kommer regeln då ta det mesta av ljuseffekten jag vill ha mot de stående spälorna i staketet? Eller kommer tillräckligt med ljus att spridas upp på staketet på båda sidor?
Om jag placerar spotten precis innanför så räknar jag med att få den effekten jag eftersträvar, iallafall på insidan av staketet, men det kanske blir tillräckligt bra att placera den i lod under oxå. Hur resonerar du? Bild: http://medlem.spray.se/vl29/veranda2.JPG
Har köpt 20 st ledspottar till tryckt trädäck/altan. Den här http://www.jula.se/decklight-ip44-10-pack-137410
Min undran är var jag sätter spotten bäst i trallen. Precis i lod under staketet, eller precis innanför staketet för att få mer ljuseffekt på staketspjälorna?
Staketet är under konstruktion i tryckt virke med 70x70 stolpar. 2 st tvärgående 45x70 mellan stolparna, en 10cm från trall/golvnivå, den andra 10cm från ovankant på stolparna. Mellan tvärgående reglar ställer jag 45x45 med cc 8cm. Överliggare ovanpå stolparna av av trallbräda 28x120. Ungefär som på bifogad lånad bild fast i andra dimensioner o tryckt virke.
Om jag placerar spotten precis i lod under 45x70 tvärgående regel, kommer regeln då ta det mesta av ljuseffekten jag vill ha mot de stående spälorna i staketet? Eller kommer tillräckligt med ljus att spridas upp på staketet på båda sidor?
Om jag placerar spotten precis innanför så räknar jag med att få den effekten jag eftersträvar, iallafall på insidan av staketet, men det kanske blir tillräckligt bra att placera den i lod under oxå. Hur resonerar du? Bild: http://medlem.spray.se/vl29/veranda2.JPG
Redigerat:
Jag hade förmodligen inte satt spottarna rakt under staketet. Hur många stolpar har du i staketet? Jag hade satt spottarna mitt för stolparna på insidan så att de blir utpplysta i sin helhet. Beroende på hur många stolpar du har så kunde du ju köra in och utsida av stolparna, beroende på om du vill imponera utåt också, eller bara ha det fina ljuset för dig själv. Skaffa en liten diodlampa och provbelys en mörk kväll. Ta lite hjälp och turas om att titta och lysa så tror jag att ni får en bra uppfattning snabbt. Beroende på hur stor spridning det är på spottarna så tror jag att risken är precis som du säger att regeln tar det mesta av ljuset och du får en väldigt fint upplyst första underkant, men inte mer. Om du har möjlighet så gör en temporär inkoppling av spottarna och provlys med dem så ser du ju precis hur de lyser och lite snabb provplacering kommer att göra det självklart var placeringen är. Jag ser inte om det är fast montage på dem eller stickkontakt. Tänk på att om det är fast montering mot t.ex en brytare så ska en montör göra jobbet och då är det inte något vidare att göra en temporär inkoppling för att kolla hur det lyser, är det stickkontakt så är det bara att köra på. Jag hoppas att jag hjälpte något.
Hej, tack för din synpunkt. När jag kollar runt på inspirationsbilder på nätet så är det flera som satt ljuspunkterna vid stolparna eller innanför själva räcket, verkar bli en bra effekt där. Jag hade tankefastnat vid punkten under själva räcket.
Ska krypa runt med med en diodlampa modell mindre och simulera myspys, så får se vad frugan reagerar bäst på.
Ska krypa runt med med en diodlampa modell mindre och simulera myspys, så får se vad frugan reagerar bäst på.
Klicka här för att svara