53 941 läst ·
39 svar
54k läst
39 svar
Olja eller inte
Sida 1 av 3
Oljade en gång och det tog någon vecka sen var trallen svart. Sen dess är det bara såpa som gäller. När jag orkar och hinner så är det en rejäl avskurning följt av indränkning i 50/50 blandning gulsåpa/vatten med tryckspruta.
Dock sker detta för sällan
Dock sker detta för sällan
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Har lagt på ett sparsamt lager med brunpigmenterat träskydd från Cuprinol som egentligen inte är avsett för impregnerat virke, men snyggt blir set.
Olja är fruktansvärt svårarbetat, kanske funkar att polera in, men inget man vill handjaga.
Olja är fruktansvärt svårarbetat, kanske funkar att polera in, men inget man vill handjaga.
Svårarbetat?
-Stryk på
-Vänta en stund
-Torka bort överflöd
Det som många tydligen missar är att torka bort det som inte sugs upp av virket, därav blir det fjälligt. Och oftast behöver den inte oljas varje år.
-Stryk på
-Vänta en stund
-Torka bort överflöd
Det som många tydligen missar är att torka bort det som inte sugs upp av virket, därav blir det fjälligt. Och oftast behöver den inte oljas varje år.
Redigerat:
La trall i höstas, den har nu spruckit rejält. Både på plank och på altangolv.
Affären där jag köpte den hävdar att det beror på att jag inte oljade in den? Är det nåt som bara gäller viss trall då efterson här verkar det inte som att folk oljar in den och ändå är det inte många som rapporterar att trallen spricker?
Affären där jag köpte den hävdar att det beror på att jag inte oljade in den? Är det nåt som bara gäller viss trall då efterson här verkar det inte som att folk oljar in den och ändå är det inte många som rapporterar att trallen spricker?
ledsen att säga detta, men är det som du säger så har du köpt*skitvirke* tyvärr....grungarn skrev:La trall i höstas, den har nu spruckit rejält. Både på plank och på altangolv.
du skall ej olja in trallen...
lite grönsåpa och en piasavakvast lr skurborste...
allt som skall göras...
efter det kan man vaximpregnera den för ett grymt bra resultat.
mvh
estwing
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag var på Fredells igår, en av de större bygghandlarna i Stockholm.
Där rekommenderade de olja, något annat fanns inte.
Föga förvänande i och för sig. Klart de vill sälja olja. Hur skulle det se ut om alla bygghandlare hade stora mängder såpa i sina hyllor?
Där rekommenderade de olja, något annat fanns inte.
Föga förvänande i och för sig. Klart de vill sälja olja. Hur skulle det se ut om alla bygghandlare hade stora mängder såpa i sina hyllor?
estwing skrev:
Skulle vara roligt och se hur din trall ser ut om 25 år.
John J skrev:
du kan börja komma hit nu som du tjade å hånade om min vaxtrall förra året...
men som sagt det vågar du ej...
innan du utalar dig angående vaxad trall så skall du införskaffa dig lite fakta.....:@
du är välkommen om 25 år me....
mvh
estwing