Hej,

Nu var det dags för projektering av kommande Altanbygge och sitter i valet och kvalet hur jag lägger upp förarbetet.

Skulle behöva lite tips från andra som kanske kan ge mig en fingervisning hur jag behöver tänka vad gäller tjälisolering.

Om jag är rätt påläst så behöver jag ner till 1m under mark och därefter lägga (blå)cellplast. Hur långt utanför plinten behöver jag komma med isoleringen för att täcka till frostfritt? Jag bor i norrbotten.

Jag var ute och provgrävde där en potentiell plint skall stå och kom ner till 75cm och enbart sand i backen. Vad jag förstår är det positivt då sand inte binder lika mycket vatten som jord?

Jag vill som säkert alla andra försöka undvika att altanen ser ut som en banan under våren.

Har någon några tips om hur jag bör göra?

ps. Jag sitter på omkring 70st, 7cm isoleringsskivor som jag "råkade" köpa till en dränering som sedan ändrade planer och vart med isodrän.

Tack på förhand!

Glömde den sista frågan...

Är det någon idé att göra någon tjälisolering om man inte gräver fullgott utan bara gräver och isolerar säg 50cm djupt och 50 i omkets runt plinten eller är det bara att elda för kråkorna?

Vad jag lärt mej så måste du lägga minst 2-2,5m :O av 140mm utkragning för att garantera frostfritt. I övre norrland säkert mer.
Mycket lättare då att gräva ner några extra dm än att isolera så mycket runt varje plint. Du har ju ändå sand där du skall ha plintarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.