M
Hej :)

Försöker måtta med brädor för att få ut en bra höjd på räcke till verandan men jag tycker det är avårt att avgöra. Jag hamnar någonstans mellan 100-110 cm höjd ovankant överliggare. Finns det någon standardhöjd som funkar bra estetiskt? Jag har inte möjlighet att besöka någon med veranda för att känna mig så därför är jag mycket tacksam för hjälp med detta.

Mvh / Magnus

• Gilla
villeg
  • Laddar…
Är räckets funktion bara att avgränsa verandan eller är det för att hindra folk att falla av den? (fallhöjd att tala om)
Gissningsvis finns regler för skyddande räcken.

Själv brukar jag göra dom i höjd att det går att "hänga" på dom lite halvbekvämt. Och det är runt dom höjderna du angivit. Det ser bra ut i den höjden också.
Så 100-110 blir säkert perfekt.

Tror den där regeln om det ska vara skyddande som inhängnad runt pool eller liknande ska ligga på minimum 90 cm högt.

Måttade in staketstolpar i lördags runt altanen. Började på 105 cm, perfekt hänghöjd om man vill barhänga av någon anledning. Svärfar tyckte det såg högt ut på håll. För barhänget så är övriga familjemedlemmar aningen kortare så diskussionen om lagom höjd fortsatte, utsikt över sjö att ta hänsyn till dessutom och vid sittande position från diverse positioner inne och ute, gjorde att överliggaren hamnade på 95cm. Där störde den minst i utsiktsväg/estetik/praktik. Var orolig att det skulle kännas lågt men blir lagom för alla inblandande, barhänget får jag göra någonannanstans än längs räcket.

• Gilla
Jalg
  • Laddar…
M
Tack för alla svar. Det lutar då åt att jag bestämmer mig för höjden 100 cm, dvs 95 cm plus överliggare 45x120.
Fortsätt gärna föreslå era synpunkter.

Mvh/Magnus

Hemmakatten
Om det är mer än 50 cm ner till marken måste räcket vara 110cm högt. Det måste även vara max 10cm mellan spjälorna och spjälorna får börja max 10 cm från golvet. Spjälorna måste gå upp till 80cm höjd. Därefter kan man ha ett mellanrum upp till överliggaren.

M
Hemmakatten skrev:
Om det är mer än 50 cm ner till marken måste räcket vara 110cm högt. Det måste även vara max 10cm mellan spjälorna och spjälorna får börja max 10 cm från golvet. Spjälorna måste gå upp till 80cm höjd. Därefter kan man ha ett mellanrum upp till överliggaren.
Måste? Eller måste vid offentlig byggnad? Min altan kräver inget bygglov då man i min kommun får bygga lovfritt om däcket ligger under 110 cm, andra kommuner har 60 cm. Taket har jag däremot lov för.

Mvh

Mittbygg skrev:
Måste? Eller måste vid offentlig byggnad? Min altan kräver inget bygglov då man i min kommun får bygga lovfritt om däcket ligger under 110 cm, andra kommuner har 60 cm. Taket har jag däremot lov för.

Mvh
Har är det bygglov om det golvet är över 50cm och höjden på räcket ska vara minimum 90cm..
För att det ska räknas som staket ska det ha ett ljusgenomsläpp på 50% annars räknas det som plank :)

Hemmakatten
Staket och plank har man som avskiljare vid tomtgräns eller uteplats. Räcke har man inom- eller utomhus som skydd mot fallolyckor. Jag är helt säker på höjderna eftersom vi nyligen varit tvungna att sätta 110cm höga räcken på hus och gäststuga/bastu. Då jag var tveksam till kommunens krav läste jag på i Boverkets regler och det stämmer. Det är en skyddsåtgärd som är tvingande.

• Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.