Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
Har ett spörsmål som jag behöver hjälp med...
Det gäller matrial/färgsättning av "kjolen" till altanen.
Trallen är tryckt 28x120 (35 kvadrat), räcket är (skall bli) vitmålat med stående ribbor, höjd på altanen är 50cm. Huset är enplans "caffe latte" med vita knutar Min fru tycker vi skall måla "kjolen" vit?!? Jag vet inte..., tror aldrig jag har sett det...
Är det någon som har bilder/erfarenheter/synpunkter på att måla "kjolen" till altanen vit?
Kommer den målas vit, så sätter jag inte tryckt virke utan "vanligt" planhyvlat. Behöver därför ta ett beslut för att komma vidare...
Alla dessa frågeställningar vid altanbygge, jag blir tokig
Det gäller matrial/färgsättning av "kjolen" till altanen.
Trallen är tryckt 28x120 (35 kvadrat), räcket är (skall bli) vitmålat med stående ribbor, höjd på altanen är 50cm. Huset är enplans "caffe latte" med vita knutar Min fru tycker vi skall måla "kjolen" vit?!? Jag vet inte..., tror aldrig jag har sett det...
Är det någon som har bilder/erfarenheter/synpunkter på att måla "kjolen" till altanen vit?
Kommer den målas vit, så sätter jag inte tryckt virke utan "vanligt" planhyvlat. Behöver därför ta ett beslut för att komma vidare...
Alla dessa frågeställningar vid altanbygge, jag blir tokig
Det hela är ju en utseendefråga och (tycker jag) beror på om räcket bildar en naturlig enhet med kjolen eller ej. Gör räcket det blir det ju naturligt att måla kjolen vit, annars kan det vara tveksamt.
Lägg upp en bild/ritning så klarnar läget.
Lägg upp en bild/ritning så klarnar läget.
Medlem
· Västra Götaland
· 53 inlägg
Visst är det en fråga om utseende. Problemet är att jag aldrig (inte nu när jag letar febrilt på nätet och i villakvarter) har sett någon som har målat kjolen vit. Skulle vilja se ett par exempel på hur det ser ut innan jag tar beslutet. Skall se om jag kan få upp ett par bilder på bygget ikväll. För säkerhets skull kanske man skall sätta dit tryckt ändå, så finns ju båda möjligheterna... Onödigt dyrt förvisso om man skall måla...:S
Jag har sett massvis med altaner med vita kjolar, men, som sagt, det hela handlar om hur kjolen lirar med räcket. Står räcket en bit in på golvet bildar det ju inte någon enhet med kjolen, och kan då vara tveksamt.
Hittade en bild med vit kjol, där räcket bildar en enhet med kjolen. Kanske inte den bästa bilden men ändå något.
Hittade en bild med vit kjol, där räcket bildar en enhet med kjolen. Kanske inte den bästa bilden men ändå något.
Klicka här för att svara