Dumm fråga kanske men ska man dra i franska träskruv i stolparna från ena eller båda sidorna av plintens balkjärn

Kollade på Byggmax altanbyggarvideo och där verkar det som att han bara skruvar i två skruv, alltså att han bara använder ett av järnen som sticker upp från plinten.

Om hålen ligger i höjd med varandra drar jag genomgående vagnsbult, men om de ligger omlott är det franskskruv (x4) som gäller på båda sidor/plattjärnen.

Dom ligger i höjd med varandra. Själv drog jag en lång från varje sida och sedan en kortare som jag sneddade lite för att inte ta i den andra.

Det har funkat kalas! Stabilt blev det i alla fall. Nu körde iofs jag med dubbla 2"x5", men principen är densamma.

/Christian

• 234.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
Ligger hålen i höjd med varandra så kan man montera vagnsbult på detta sätt:

Se bifogad fil och följ instruktionerna nedan

1. Sätt ner stolpen mellan plintjärnen med en distans under om 10-15mm (lägg en bit ströläkt el. dyl.)
2. borra halvvägs enligt bild 1 i nedre hålet, slå sedan i vagnsbulten så långt du borrat.
3. därefter passar du in stolpen i X-riktning, använd gärna en tving när den är i våg.
4, sedan borrar du fråna andra hållet, när du är genom slår du i vagnsbulten helt genom. (bild 2)
5. Nu är den i våg i en riktning, väg in den nu i andra riktningen (y-led) och dra åt vagnsbulten.
6.Borra den övre, och slå i vangnsbulten och dra åt. (bild 3)
Klart o betalt!!

• Gilla
wasseng
  • Laddar…
Tackar för svaren

Så i byggmax plintar som har 4 hål i linje i varje järn så är det 4 vagnsbultar som gäller?

eller 4 korta franska på vardera sida... jäkla massa måste ja säga

gäller ju att borra rakt då om man ska få igenom en genomgående som passar i hålen

Jag köpte vagnsbult först, men jag fick inte till de raka hålen som jag önskade. Att det blev franska ångrar jag inte en sekund.

/Christian

Arne999 skrev:
Tackar för svaren

Så i byggmax plintar som har 4 hål i linje i varje järn så är det 4 vagnsbultar som gäller?

eller 4 korta franska på vardera sida... jäkla massa måste ja säga

gäller ju att borra rakt då om man ska få igenom en genomgående som passar i hålen
Nej!!!
Två genomgående vagnsbult med mutter o bricka!
Gör enligt min beskrivning så blir stolpen spikrak, kolla skissen jag bifogade.....
Jag har gjort >50 stolp på detta vis..
Med genomgående vagnsbult kan du ju dra åt som faen.

Redigerat:
Vagnsbult är ju kanon när de väl sitter, men betydligt bökigare att få dit. Jag har dragit fyra franska, snett uppåt från ena hållet och snett ner från det andra. Men två grova franska håller för bra mycket... Kör du vagnsbult så tänk på att borra hålet en aning trångt, så du får banka den igenom. Också svårare att hitta varmgalvade eller rostfria vagnsbultar. Litar inte på elförzinkat i tryckt virke nära marken.

Jag kör med två franska M10x70mm, en uppe på ena sidan och en nere på andra sidan. Sitter som berget, kommer dock ev sätta två skruv till i de återstående hålen trots att det nog inte behövs.

jag kör med 41 mm franska.
4 st...
blir klockrent!!!

Jag vann med mest metall i stolpen! ;)

• Gilla
HerrA
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.