Altan & Uteplats
CHUL: Har liknande problem. Till på köpet har vi en kompensationsgrund bestående av lekakulor som går 1 m ner och bortåt 2 m ut från vår betongplatta. Anledningen till det är att marken består av lera och det tydligen behövs för att undvika risk för sättningar på huset. Hade jag kunnat så hade jag gjutit en plintrad nära huset men i vårt fall går det inte. Var inne på att fästa i
PX-21: Det var det jag tänkte från början Men blev lite fundersam blev lite lite kvar av första trappsteget och annan vinkel så att säga på kapningen än översta som bara var att ställa i golv och dra ett blyertsstreck bakom för rätt höjd!! Hmm men klart snyggast med kap på nedersta...kanske skall gå på magkänslan....:S
joer1241: Håller på att bygga tak på mitt uterum. Då jag har stående panel blir det lite problem vid tätningen av taket. Taket går diagonalt på väggen vilket gör att jag gärna vill hitta en annan lösning än att behöva skära in en plåt bakom panelen. Finns det ev. någon fog som skulle passa för att täta? Kan man skära in plåtarna en bit och sen foga? Tacksam för svar. Johan
Mikael_L: [citat] Ja typ. Förutom kostnad för balkskor så är ju bärlinor under ganska enkelt, framförallt ifall man har en spännvidd som kräver en eller flera bärlinor mitt under golvet. Men dina 3 meter spännvidd löser du lätt med en bärlina i varje ände och balkskor i bärlinan/bärlinorna. Jag byggde nyss altan med nästan 2,5 meter spännvidd, ingen plats för bärlinor under så jag satt
Danne12345: Jag utgick från fodret för att få det symmetriskt. Tyckte skarven kunde bli ett bra avslut. Men ni har rätt i att det finns fördelar med att ha den bredare. Hursomhelst har jag nu gjort trappan klar och det blev yttermåttet på fodret jag gick efter och det fungerar alldeles utmärkt. Tack för era synpunkter.
Yxgone: Ja, det har du faktiskt rätt i. En sån liten skillnad på priset och man slipper sitta och oroa sig att virket under ska ruttna :) Jävlar va snyggt du har gjort det, trappan gillar jag skarpt! :P
eviljava: Beror på hur sprickorna ser ut och var de finns? Ligger sprickorna i anslutning till skruvarna kanske de har skruvat för långt ut på kanten, alt. använt "dålig skruv". Jag brukar använda självborrande skruvar av just den anledningen (eftesom jag helst inte vill förborra) Uppträder sprickorna lite här och där kan man väl anta att virket är undermåligt? Hur tjock är trallen
jerydh: Det vore så klart det bästa men det faller på ekonomin. Skulle bli att ta in en hantverkare - eller två, en för konstruktion och en för plåtjobbet. Kanske markis ändå...
egge: Alfa solskydd i Högdalen tyckte jag funkade bra när jag satte fönstermarkiser för några år sedan.
ptk: [citat] Tack för oerhört intressant inlägg! Man kan hitta guldkorn bara man letar i forumet. Jag har några funderingar: 1. Måste man spika eller går det lika bra att skruva? 2. Gäller längden 1,2m oavsett hur långt man har mellan plintarna? 3. Hur många grupper ska man ha? En i vardera änden och en på vardera sidan om skarven (dvs fyra grupper på vardera sida)? 4. Hur måga bultar
jerydh: Att en markis, 400*350 kostar lika mycket som hela uteplatsen är också en faktor som talar mot det alternativet...
Imsan: Fast man behöver ju inte köpa det billigaste plasttaket.. eller, det vet ju inte jag... men jag köpte ett på XL bygg som det var 15 års garanti på:D! Tror det kostade drygt 4000:-- för en altan på 30 m2. Jag rekommenderar inte att köpa den där genomskinliga blåaktiga plasten, du blir bländad av solen och den håller bara ett par år! Det är min åsikt! Lycka till.:rolleyes:
Silkesnusa: Det har du rätt i hahalj! Åt samma håll får det bli. Är det någon som kan hjälpa oss med dimensioneringen av regelverket? Räcker 145x45? Måste vi gå upp i dimension? Isf till vad?
öringen: [citat] Nä det är faktiskt klart... Här ska sista trallremsan skruvas dit:) Får säga att det var drygare än jag trodde att lägga trall...
sled: [citat] Sant, missade att beskriva höjden. Blir tvärgående reglar 145x45. Ok, Håller mej till mina 45x95 stolpar. Snesågar varje ände 22,5 grader Skruvar så gott jag kan fast bärlina som är 45-grader i stolparna med fransk träskruv och sätter ett stöd under. Skruvar sedan fast täckbrädor på framsidan av bärlinan för att dölja de franska träskruvarna. Spelar det någon roll om
Helioz: Ja om det suttit i några månader och torkat ut ordentligt så är det bara att gå på med olja. De flesta byggvaruhus brukar ha nyanskartor eller oljade provbitar så du kan se vilken färg på oljan som passar dig bäst, vilken tillverkare av oljan du väljer spelar inte så stor roll om du handlar från kända varumärken.
husbonden: Var på woodys i dag. De blev 45 x 70 reglar på 5,40 m så slapp jag att skarva eftersom takläkten skall spänna över 5,10 m. Hade säkert funkat med de andra dim också. Petar in en bild när de e målade o uppsatta. tack för synpunkterna Husbonden
BigGitt: Det kvittar vad du använder. Bara det blir frost säker dvs för utomhusbruk!
Noseone: Risken är väl att det sitter fast i hörnen men sätter sig i mitten å det sviktar. Varför fästa det över huvud taget? Du kan ju dra ner ett par armeringsjärn å böja 4" spik runt lite här å var så det inte kan glida iväg.
FredrikR: Du kan med fördel använda vanligt, om du målar det. Alla mått påverkar väl till viss del, men cc60 på takreglar låter ju inte allt för ovanligt. Kolla med kanalplasttillverkaren/leverantören hur denne rekommenderar att plasten monteras.
fredwel: Hej! Står i grepp att klä in betongtrappan med 20 mm granitskivor, och kommer då till det där med fog. Gissar att man måste foga. Vad ska jag foga med och hur breda ska fogarna vara?
Matti_75: Det ser bra ut. Det är alltid en risk med uterumstak ,men du får skotta av taket på vintern när snön är lätt att skotta så du inte riskerar något.
estwing: hmmm en sak skall man veta, det finns fruktansvärt många duktiga lärlingar ute och jobbar, samt massa 40 tallister som drar bena efter sig.... handlar ej om åldern utan erfarenheten.!! bara för man e gammal så behöver man ej sitta med erfarenhet ändå. tråkigt att läsa detta där du fått uppleva enligt mig (sopor). kollat yrkesbevis? fråga hur länge dom jobbat? fråga om dom vet vad
gearbox: Runt 1.2-1.3m mellan stolparna är bra tycker jag.
muskifjordi: Krillew, bra tips! Blir väl en trip till ikea för ett gäng skärbrädor då :-) Du får gärna tycka till på en tråd jag startat angående konsol-bärning av altan, det är egentligen mest själva konsol-delen jag behöver lite tänkande kring. Hur den ska göras på bästa sätt.