Altanen kommer att vara allt mellan 40-80 cm ovan mark och idag är det ren gräsmatta under. Hela altanen kommer att kläs in, så att ingen sol direkt kommer åt det gamla gräset. Behöver jag ändå lägga någon form av markduk över gräset?

Många säger att du inte behöver det, andra att du måste ha det. Själv la jag det då det är en så liten kostnad att slippa gräs komma upp mellan trallen OM det nu skulle hända...

Mvh//Janne

Instämmer i funderingen ovan.. vissa säger si, andra säger så.. :)
(som i de flesta fall med snickring och byggnationer)

Jag gjorde som gadu^, la dit det när jag ändå hade möjlighet.

Mikael_L
Jag har över 50-100 kvm markduk efter bygget, så jag behövde ju inte ens fundera på det. :D

Min trall har legat upplagt och ströat på bockar ca 15 cm över marken och ca metern brett i nästan två år innan altanen blev byggd.
Med tanke på att allt gräs var helt vissnat och dött därunder så känns det väl lite som att markduk inte skulle behövts. Men nu hade jag ju markduk över.

Under min trapp så finns det ingen markduk utan endast jord. Där växer ingenting.

Hmm, då blir jag motvallskärring då ;) skit i det och köp snyggare trall för pengarna, jag struntade i det och jag har en lucka på sidan så jag kan se in under lätt och det är helt dött därunder. har sett på min fars altan och han har haft det helt öppet och stora springor mellan trallen i 25 år det är dött där med.kanske att det växit mer gräs i på kanterna från gräsmattan på hans.

Hur mycket snyggare trall får du för 3-400:- ? :)
Men visst, jag håller med, det bör inte växa mycket där i mörkret.

Jag fick skruva upp några brädor å pilla in markduk. Trodde att grusplanen som PEAB kört lastbil på i 2 år skulle vara död. Men det dök upp maskrosblad efter nån vecka. Byggde trall tidigt i år så det fanns inga växter när jag börja.....

Varför chansa? Jag fick arbeta säkert 4-5 timmar extra mot om jag gjort det från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.