Jag har börjat skissa på en pergola med tak till trädgården och har fastnat lite på dimensionerna till "bärlinorna".

Konstruktionen är helt fristående och består av 8 st 70x70 stolpar (3 på var sida, ingen i mitten) med en sida 3.60m och en 3.90m. Taket består av ca 8 st 22x45 reglar enbart.

Längs taket, för att hålla upp 22x45:orna, tänkte jag ha dubbla tvärsgående reglar, på var sin sida av varje stolpe, som då blir 3.60 långa. I kanterna får dom stöd av en stolpe i mitten, men mitten-reglarna kommer att vara fästa med 3.60m mellanrum, utan stöd i mitten.

Så frågan är, hur klent virke kan jag ha? Min första tanke var 22x95, men kommer det att bångna av sin egen vikt? 45 breda stycken känns lite "klumpigt", men har jag något val? Vikten av 22x45:orna som ligger över anser jag vara i princip försumbar i sammanhanget.

Tacksam för alla svar (som vanligt!).

Ett förtydligande, dom tvärsgående reglarna/stöden kommer alltså att vara satta på "höjden" (90 grader). Är det någon som vet hur mycket en 22x95-bräda böjer sig i sidled om den är 3.60 lång?

...kanske ska ta en 45x95?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.