Hejsan

Jag är smått irriterad då jag precis byggt färdigt mitt trädäck. Jag och frun tyckte det såg bra ut med den bruna typen av tryckimpregnerat virke, den som är räfflad på ena sidan och plan på andra.

Hur som helst. Handlade för 19 kr lpm! Vilket ju är dyrt. Vi tyckte då att det var värt de pengarna.

Däcket var klart i slutet av maj, i år (2011) och sen dess har vi naturligtvis använt det flitigt.

Till sak! Allt det bruna har försvunnit, nu är det 13 juli samma år. I mina ögon ser det nu exakt ut som vanligt tryckimpregnerat virke nu vilket ju är riktigt dåligt.

Har någon här erfarenhet om sådant här? Reklamerar jag trätrallorna? Ska jag bryta upp mitt trädäck? Hur göra? Någon som provat reklamera/höra av sig till butiken där trallträt köptes?

Tack för mig :-)

/Henrik

Det är helt normalt, det bruntryckta är egentligen bara till för de som vill att trädäcket ser snyggt ut direkt när man lägger det, istället för den klassiska gröna färgen. Är det en hårt utsatt södersida och det regnar ganska ofta kommer färgen snabbt slitas av (precis som med grön trall). Vill du behålla den bruna färgen får du olja däcket 1-2 ggr per år med en brunfärgad trallolja.

Ok! Tack för ditt svar. Snacka om att känna sig blåst. Kunde köpt vanligt tryckimp. för 10.95 kr/lpm istället. Nästan halva priset.

Kan jag börja olja in nu redan? Vilken olja ska jag använda för att få en lätt brun nyans på däcket?

/Henrik

Ja om det suttit i några månader och torkat ut ordentligt så är det bara att gå på med olja. De flesta byggvaruhus brukar ha nyanskartor eller oljade provbitar så du kan se vilken färg på oljan som passar dig bäst, vilken tillverkare av oljan du väljer spelar inte så stor roll om du handlar från kända varumärken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.