Altan & Uteplats
Nimajneb: Bygg trappen separat så den står stadigt på marken. Sedan fäster du den mot altanen på lämpligt sätt.
netram: Finns ju den här typen av vagnar också, tänkte jag skulle skaffa/bygga nåt liknande: http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=7293&n=30100 Nån som har testat?
dudero: Du har rätt. Det blir bättre (både snyggare och tätare). Jag gjorde tankevurpan att klinkerplattan skulle följa balkongplattan men om man klipper plåten "inifrån" och lägger klinker mot stolpen så blir det både enklare att täta och snyggare. Se bild. På vänster sida ser man utstick över balkongplattan. http://imageshack.us/photo/my-images/580/bildzt.jpg/
speedyswede: [citat] Jag är inte så rädd för att svettas med spaden en stund. Frågan är bara hur man ska placera plintar ovanpå dränering och dagvattenledning som ju oxå går utmed väggen. Och att inte plintarna sjunker/sätter sig nu när det nyligen är grävt. Det tar väl MINST ett år innan grävschakten har satt sig? Skulle ju vara enklare om man kunde förankra taket i huset på nåt sätt.
FredrikR: Skruvar du, så räcker det ju att du kommer igenom bärlinan, panelbrädan och igenom spikregeln/regeln bakom.
SnickarFia: Några tips? Så här ser konstruktionen ut, min ska dock inte glasas in. http://willabgarden.se/avdelningsinfo.asp?AvdID=281&page=1
Perk: Längre takfot = mindre regn på altanen... Rännkrokarna monteras på fotbrädan alt på sista regeln under plasten så du bör kunna montera rännan även med 2,5m men då kommer nog en hel del regn att slå in från sidan vid kraftigt regn och blåst.
Kattmatte2: Hej! Jag menade att man kunde förlänga hustaket lite och ha samma plattor som på huset ut över altanen. Men nu har jag titta lite längre bak i tråden och hittat firmor som säljer helt genomskinliga altantak. De heter Makrolon Longlife samt Classicum, fina men rätt dyra.
JOB The Builder: Alltså, det står bara ett bäst före-datum på locket, inget tillverkningsdatum. Jag ska försöka hitta kvittot och se när jag köpte den om det kan ha någon inverkan på frågan. Återkommer med mer info.
pbengtsson: Kolla med abi trä i Frölunda. De har mycket specialträ, men de tar också bra betalt.
bmwsteffo: hej jag har tänkt att bygga en modell större altantrappa en 3sidig och sett modeller här på forumet som byggs som en solfjäder dom jag har sett är på max 5 steg men "problemet" med min är att det kommer att bli 7 steg det är nämligen 1400mm högt till altangolvet och det kommer att kännas i plånboken med alla reglar som går åt finns det nått billigare sätt att bygga eventuellt med
lakebranch: Jag håller på att bygga ett uterum i anslutning till vår villa. Förutsättningarna är ungefär som följer: Betongplatta Limträstomme Plåttak Isolerat innertak Glaspartier från Willab Garden (WG62eco, U-värde 1.6) ca 8x3m stort Ouppvärmt på vintern (användningen är vår till höst) Och en annan stor förutsättning: Jag sysslar inte med detta till vardags. Inte helt oerfaren, dock
50talshusBlg: Vi har en yta utanför vårt uterum som vi vill belägga med något. Som det är nu är det urgrävt all matjord ner till bar sand. Sen är det ilagt stenar (små blandat med stora = Bärlager???) O sen har vi lite högar med sättsand. Vad jag funderar på är en långsiktig någorlunda snygg och ekonomisk lösning och funderar på att gjuta i betong. Och bara ha den slätt så! Borde ju inte
Pischan: Kolla in denna tråd... http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7619-isolera-altangolv-matrialval-etc.html
50talshusBlg: [citat] Ja, detta ser ju jättefint ut!
Johnny Viking: Huset har hörn med sk stenkistor dit vatten ska avledas. Bäst att nyttja dessa. Kommer annars bara bli en enorm lerpöl vid andra sidan av altanen. Finns heller inget dagvatten. Får inte ledas ut på gatan. Vi har iaf köpt blomlådor som hänger på räcket, och en kruka som hänger på kortsidan. Ser bättre ut. Ska försöka komma på fler detaljer sen för att göra det hemtrevligare. :)
Trollskidan: Hej! Har ett hus från 54. Garage i gaveln på källaren Håller på å sätta in ny port. Idag finns en mur som dels ligger i linje med port öppningen och har börjat ge sig så den håller på och kalva inåt. har en idé att ta bort den+ jorden mot resten av gaveln för och få mer öppen yta i källarplanet. Hur isolerar man när de är sockeln ligger 3cm innanför fasad teglet? Hur isolerar
Matti_75: Kolla med bygghandeln om nocktätningsremsa till Plannja TRP 20 passar, den är iofs. svart men det kanske inte spelar någon roll.
frippe12: Hej. Är medveten om att detta kanske har besvarats i någon annan tråd men jag har letat och inte hittat något som motsvarar min fråga. :S Ska bygga ett enkelt trädäck utan några vinklar eller så, ytan är ca 20 kvm. Frågan är om jag behöver sätta ner plintar i marken eller om det räcker med att låta reglerna ligga på stenarna och grus, som jag tänkte lägga ut på den sida där
Lindgrenski: [citat] Ingen märkbar svikt vid 130cm med en liggande 45x195 åtminstone.
cyberknutte: Jag har fått tag på 4st glasrutor från ett kontor som skulle rivas. Rutorna är gjorda av 4+4 lamellglas med slipade/avfasade kanter runtom. Vår alltan har en långsida på 10m där vi tänkte täcka upp så mycket det går med glas och sedan fylla på med vanligt räcke. Räcket skall vara 110cm högt och vi tänkte därför fylla på med liggande 45x45 undertill. Planen är att använda
Jan-Å: Trappen i förgrunden är den gamla (väldigt gamla, fanns där när vi köpte huset -02 fast då stod den vid altandörren och det låg plattor i marknivå jmf med nu) som ska skrotas förstås, det blir gräsmatta där på sikt.
Zixten: Tre personer i soffan som väger 110 kg st och så någon i knät.... kanske skall ta i lite mer?? Tänk även på att man kan sätta sig tungt i soffan, då belastas den mer än vad personen / personerna väger... En större möbeltillverkare testar sina stolskryss till kontorsstolar för att hålla någonstans mellan 100 - 200 kg per ben, just för att en större person skall kunna sätta sig
Nimajneb: Är det tryckt virke så spelar det ingen roll, annars så kan du även såga till en egen fyrkantig hatt o lägga på toppen så att ändträt skyddas.
Benny_o_Lina: Säker på att det är av fogsanden det blivit missfärgat? Många stenar släpper ut ämnen lång tid efter att man lagt dom.. Brukar mest dyka upp vid regn..
skepparn: Vi byggde ett uterum med wg62eco förra sommaren. Jag har valt att inte montera de små borstarna. Dels för det du skriver om med hål i profilerna samt att min pappa byggde ett uterum med wg50 och han monterade borstarna och både han och jag tyckte att det inte blev så bra med borstarna. Vad jag förstår så ska borstaran motverka kallras men i mitt rum så finns det större kallraskällor.
Brallan84: Hehe plattor finns det till förbannelse så eg skulle man kunna bygga trallen på plattorna, om det inte vore för alla förbannade myror :D Nåväl, dubbla plattor på reglarna o långa bärlinorna, o så 1 till på de korta.
Frodda: var i någerlunda samma sits i fjor som dig, hade trä golv i försig ochså.. Slutade med jag rev allt och gjorde om det, tyckte det så bäst och och jag visste allt var nytt trä.