Altan & Uteplats
bkblhe: Hej Jag monterade ett Willab kanaltak 16 mm i början av sommaren 2011. Taket sticker ut 20 cm från uterummets yttervägg. Nu ser jag att det i några kanaler står vatten när jag tittar på taket underifrån. Vattenet börjar ca 5 cm från ytterväggens insida och sträcker sig ca 10 cm utanför yttervägen. Dvs det finns ingen kondens/vatten på ca 10 cm från dräneringslisten. Så det kan
joawol: Ja, det kanske räcker att täcka underkanten på reglarna med någon slags gummiduk eller liknande. Vet dock inte om jag är beredd att chansa på det. Som vanligt får man ju lite olika råd beroende vem man pratar med. Samtliga plåtisar som var här och lämnade offert på plåtarbetet var dock överens om att tryckimpregnerat inte skulle användas vare sig till reglar eller själva
JOB The Builder: Japp det fick jag, de var 4,20m och jag skulle ha 4,10m så det vart perfekt!
FredrikR: 2 trallbrädor på 'hög kant' runt om (som kjol), med överdelen på den övre kant i kant med golvtrallen?
FredrikR: Det kommer funka. :) Bara du har en 'plan' för trappen.
SandmanNet: Ja, den ligger (tyvärr) helt plant. Jag ville bygga den med lutning (därav originalritningen) på grund av regn och sådant, men det gick inte av utrymmesskäl. Vi får se hur många år den klarar sig :)
Noseone: Lär ju se ut som skit om något år när latexen fått mögelprickar osv. Snedsåga å olja in istället.
Tune: Har du skruvat fast taket? Lossa då några skruvar för att kunna lyfta upp taket för att komma till lättare när du ska såga.
ptk: Det vanligaste är väl att fästa stolpar, 90x90 eller ännu bättre 2 st 45x90 i regelverket och sen bygga vidare med ribbor och överliggare etc. Stolparna brukar fästas innanför reglarna, dvs du får kanske ta bort trallen där du vill ha stolpfästena och sen jacka ur trallen för att få tillbaks den. Byggmax har en helt ok film om altanbygge på sin hemsida. Lycka till!
FredrikR: [citat] Leta efter 'fasadplugg' tex. Essve har (är jag rätt säker på). :)
Liemannen: 22x70mm finsågat har jag valt. Ska försöka få upp bilder snart..
Helioz: Trallskruv funkar, dra 4 st 55mm i varje stolpe.
Husbo73: Bara som "slutsats" på ämnet så kom trädäcket upp i somras. CC ca 45cm mellan läktena, en platta längst in, 1 eller 2 längs läktet och till sist en till längst ut. Allt som allt 35 plattor. Ramen som läktena sitter i blev 45x145:or. Stabilt och tjusigt. Dock fick marken mer arbete än först tänkt så plattorna vilar på ca 15cm väl packad makadam som jag hade liggandes.
osundblad: Tack för det snabba svaret, ska ta bort lite syllpapp som du föreslog sen får det vara som det är. /Olle
s60: dubbelfalsat. kanske man ska beställa plåtarna sj och bara klämma falsen själv?:) funtade ett tag på att lägga korrugerad takplåt och sen en trall på det..borde väll funka?!
FredrikR: Oroa dig inte.. jag har nog minst grillat med brikettwebern 1ggn sen gasolen anlände ;) Och ja, visst är det underbart enkelt - har aldrig grillat så mycket en sommarsäsong som i år, ibland 2ggr på en dag. :)
alacs: Noseone - tack! Totem - jo, det kan jag nog fixa fram; annars kan du kika på bloggen, mer specifikt här: http://alacs.blogg.se/category/freja-utomhus.html Hemmakaten - tack! Jo, de är från IKEA, faktiskt från årets utemöbelkollektion. De kom 2000 eller 2001, och så i år igen. Tillgången har varit av och till, men nu verkar den slut i hela Sverige
Geoff: Jag använde mig av Fischers SXR istället, jag fick tag på den i en varmförzinkad variant, samt så drog jag i några av byggmax fasadplugg också. Båda är för genomsticksmontage, sådu borrar hålet i både regeln och väggen samtidigt, och sen sticker du igenom plugg och skruv i båda.
gabmol: Tack, det verkar ju funka med 4mm bara vi gör en ram runt det....toppen!!
Totem: Inget direkt tips på vad du skall använda, men om du skall köra på tjära linolja metoden så blanda något som heter roslagsmahogny. http://www.slojdochbyggnadsvard.se/upload/bvn/PDFer/Recept/Roslagsmahogny.pdf Jag har kört med det i 15 år på min träbåt utvändigt. Men min farfar använde det på bryggorna med. Kladdigt ett tag men sen är det riktigt fint och doftar lite tjära.
MathiasS: Gå in på tex benders.se och titta på monteringsanvisningen till deras stödmurar, där ser du hur man gör. Inga konstigheter när du inte ska bygga högre än en halvmeter.
bygggarn: Tackar! :) De ska bara fyllas upp lite runt kjolen.
FredrikR: Riktigt snyggt!! :) Lär nog kolla in dessa själv nu när staketet runt nya altanen börjar ta form.
Lindgrenski: Valde att följa Scanialover med den lilla trappan. Så här blev stommen, riktigt stabilt.
Clayman86: Tja alla byggare, Har nyss byggt en altan och nu håller jag på med trappan till den, den kommer att vara 400 cm lång. Har byggt egna steg som ser ut så här: Riktigt stabila steg blev det, har använt 45x170 impregnerat virke, sen kommer det på 28x120 trall :) Nu till min fråga, jag skall gräva bort marken där stegen skall vara, sen lägga stenplattor som jag har. Stegen kommer alltså