Hej,
vi är i planeringsstadiet inför en uteplats. I vårt vardagsrum finns en altandörr monterad ca en meter ovan mark vilket ger mig intrycket att förre ägaren också var på G ;-)

Platsen är bra men begränsas av en källartrappa, en lekstuga och närheten till tomtgränsen. Pga dessa faktorer och att frun absolut kräver tak över altanen landar vi på ca 3,7*4 m (15 m2 bygglovsbefriat).

Det blir en ganska liten holk. Räkna in golvhöjden 0,8-1 m+räcke+tak och det börjar lukta lite bastuflotte... Min fundering är hur mycket ett så litet tak skyddar när det är öppet från tre håll.

Jag dumpar in lite skisser och tar tacksamt emot synpunkter på hur vi får det så bra som möjligt. Jag har byggt två däck tidigare och är medveten om tesen "bygg dubbelt så stort som du först tänkt" men här finns alltså lite begränsningar. Man skulle kunna dra den lite "nedåt" i bild (och lämna den delen utan tak) men jag är lite kluven till hur det ser ut tillsammans med uteplatsen vid entrén, ytan framför vardagsrummet kan nog se lite inträngd ut.

Huset är från -29, av den anledningen tyckte vi inte att det smakade med ett 100 m2 däck runt båda sidorna på huset. För den som undrar ;-)

Joel

Kanske skisserna också...

5ae7bad8-b9df-33b1.jpg

5ae7bad8-ba04-b8b8.jpg

5ae7bad8-ba1e-1619.jpg

Lekstugan kan man väl flytta, några starka personer bär väl bort en lekstuga några meter. Eller rulla den på stockar. Då kan ni ju bygga lite större om ni önskar.

Glömde skriva att den är byggd enligt konstens alla regler, isolerad, bröstpanel, riktiga fönster+dörr samt betongpannor. Man lyfter den inte så lätt...

Är ett tak, 4*4 något vettigt skydd mot regn när det är öppet åt tre håll?

Eller kan man lika gärna laxa på lite för en markis och få solskyddet, som dessutom är möjligt att veva in??

Tacksam för input
Joel

jerydh skrev:
Är ett tak, 4*4 något vettigt skydd mot regn när det är öppet åt tre håll?

Eller kan man lika gärna laxa på lite för en markis och få solskyddet, som dessutom är möjligt att veva in??

Tacksam för input
Joel
Jag kör med markis och det tycker jag är jättebra! Hela vintern när man vill ha ljus inomhus är markisen undan, samma när man vill få sol under vår och höst eller för all del kalla sommardagar. När det regnar eller är stark sol så är det lätt att rulla ut markisen. Visst, det regnar från sidorna om det blåser men det lär det nog göra med ett tak också. Jag älskar min markis!

ps: Måste också säga att personligen tycker jag det är apfult med dessa låga platta tak som många väljer att bygga över sin uteplats, Omysigt att sitta under också. Mycket finare och mysigare med sadeltak eller valmat. Sedär, nu får jag säkert ducka. :cool:

Helene

Redigerat:
Nejdå, egentligen gillar jag markis. Tycker också att tak är fulare, men jag vet inte vad som är mest praktiskt.

Hur vindkänsliga är dagens, större, markiser?

Att en markis, 400*350 kostar lika mycket som hela uteplatsen är också en faktor som talar mot det alternativet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.