4 155 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Bärlina i bottenplatta
Jag står i begrepp att sätta en tryckimpregnerad bärlina till altanen i bottenplattan.
Plattan är satt med lecablock som är slammade.
Frågan är nu denna, behöver jag lägga en tjärpapp mellan plattan och bärlinan?
Eller behövs inte detta när man använder tryckt virke?
Plus en lite enklare fråga. Hur stort mellanrum bör jag lämna mellan översidan på trallen och träfasaden?
Har beslutsångest. Tacksam för svar
Plattan är satt med lecablock som är slammade.
Frågan är nu denna, behöver jag lägga en tjärpapp mellan plattan och bärlinan?
Eller behövs inte detta när man använder tryckt virke?
Plus en lite enklare fråga. Hur stort mellanrum bör jag lämna mellan översidan på trallen och träfasaden?
Har beslutsångest. Tacksam för svar
Jäpp. Jag misstänkte det. Tack för svaret.saturnus skrev:
Carra.
Jag tänkte använda spikplugg, 10 mm i diameter - 135 mm långa. Borrar ett 10mm hål i regeln, fortsätter minst 90 mm in i lecan. Trycker sedan in plugg med skruv i botten, skruven sticker ut ca 35 mm i utgångsläget. Ser till att regeln ligger tajt mot väggen och smackar till med hammaren. Fördelen med spikplugg är att den defacto är en skruv d.v.s. det går att gänga ut den igen. Vet inte hur många som faktiskt behövs, men jag tänkte sätta en mellan varje balksko d.v.s. c/c 60 i sicksack-mönster. En uppe, en nere, en uppe, en... ja du förstår nog...
Annars bör det fungera med franska skruv också. Se bara till att hålet är tajt och använd lite hårdare plastplugg med vingar. Vill man vara riktigt säker så kan man nog blanda lite cement-slam och doppa pluggarna i innan man trycker in i lecan, se då till att hålet inte är för djupt.
Tja... detta var mina egna funderingar och ingen absolut vetenskap. Om det är helt uppåt väggarna så lär nog någon påpeka detta, så vänta nån dag och se...
Vidare tänker jag lämna ca 30 mm mellan trall och träfasaden, kanske är i minsta laget men jag vill ha så lite nivåskillnad som möjligt mellan innegolv och däck. Om någon tycker att detta är totalfel, så kan ni vänligen tillrättavisa mig.
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
faktisk lite svårt att hänga med i dina byggplaner, när Du talar om "plattan". Du menar förstås grunden till huset. Annars går det bra att sätta fast som du nämner. Om fasadbeklädnaden slutar i höjd med golvet inne, så går det bra att hålla 30mm under denna, så att du kan fortsätta att underhålla fasaden nedtill. Själv tycker jag inte det är fel att hålla 50-100mm under innegolv på altangolv, så det blir ett "mindre" steg mellan de båda golven. praktiskt också om det skulle samlas snö/blad, som annars lätt blåser in när dörren öppnas. Ser också lättare och luftigare ut om det finns en nivåskillnad, då det gäller två olika golv/rum
Plattan på vårt hus är givetvis detsamma som grunden till huset, ber om ursäkt i fall det var förvirrande.
Åter igen tack för svaret, Saturnus. Vettiga synpunkter.
Vad gäller höjden på däcket så kommer den hamna mellan 50 och 100mm under innergolv-nivån då fasadbeklädnaden går ner en bit under översidan på "Plattan" och eftersom innegolvet bygger nästan 20 mm på höjden.
Åter igen tack för svaret, Saturnus. Vettiga synpunkter.
Vad gäller höjden på däcket så kommer den hamna mellan 50 och 100mm under innergolv-nivån då fasadbeklädnaden går ner en bit under översidan på "Plattan" och eftersom innegolvet bygger nästan 20 mm på höjden.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden